• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

وزير بهداشت:

مخالف انجام پيوند اعضاي شهروندان ايراني به اتباع بيگانه هستم

 اعتماد| با گذشت يك هفته از فوت كودك افغان در بيمارستان نمازي شيراز به دليل پيشرفت نارسايي كبدي و در حالي كه طي روزهاي گذشته، پزشكان اين بيمارستان در شبكه‌هاي اجتماعي و برخي رسانه‌ها به خودداري از انجام پيوند به دليل غير ايراني بودن وي متهم شده بودند، وزير بهداشت دوشنبه شب با حضور در رسانه ملي به عنوان متولي سلامت كشور علاوه بر اعلام مخالفت خود با انجام پيوند اعضاي شهروندان ايراني به اتباع بيگانه يادآور شد كه در موارد اورژانسي ممنوعيتي براي پيوند عضو از يك ايراني به تبعه بيگانه وجود ندارد.
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي در برنامه «نگاه يك» سيما از قانون ممنوعيت پيوند عضو ايرانيان به اتباع خارجي دفاع كرد و گفت: «حدود يك سال و نيم پيش شوراي عالي پيوند قانوني مصوب كرد كه بر اساس آن پيوند اندام ايرانيان به اتباع خارجي ممنوع است و من از اين قانون دفاع مي‌كنم و مخالف پيوند عضو از هموطنم به اتباع خارجي هستم و اين ممنوعيت را براي حفظ حرمت ايراني‌ها لازم مي‌دانم. هرچند قانون در موارد اورژانس به وزير اجازه داده اين كار صورت گيرد و من اين اختيار را به همكارانم در شيراز تفويض كرده‌ام كه در موارد اورژانسي بتوانند از عضو ايراني براي اتباع خارجي استفاده كنند، ولي خيلي زشت است كه اتباع خارجي اجازه داشته باشند براي پيوند عضو به ايران بيايند و اندام ايرانياني را كه مستمند هستند بخرند و به خود پيوند بزنند. به جز چند كشور، در همه جاي دنيا هم اين قانون وجود دارد و دولت‌ها معمولا اجازه نمي‌دهند اعضاي بدن شهروندان‌شان به اتباع خارجي فروخته شود.» دليل اشاره وزير به قانون مصوب مرداد 1393، چيزي نبود جز پرسش درباره شايعات مطرح پيرامون فوت كودك افغان كه قاضي‌زاده هاشمي در پاسخ به شايعات يك هفته گذشته گفت: «دكتر ملك حسيني و دكتر طالبيان؛ پزشكان معالج اين كودك در بيمارستان نمازي شيراز، بدون اغراق از بهترين‌هاي دنيا هستند اما مرگ اين كودك به دليل بيماري زمينه‌اي و پيشرفت گسترده بيماري بوده و بيمار در حال انجام پروسه درمان و آزمايش‌هاي لازم بوده كه قبل از عمل پيوند فوت كرده است. بيمار به هيچ‌وجه به خاطر نبود عضو فوت نكرده و قرار بوده پدر وي بخشي از كبد خود را براي پيوند به او بدهد كه متاسفانه زمان كافي وجود نداشته و كودك فوت كرده است. من بر اين باورم درباره علت مرگ او برخي سعي كردند بين ملت ايران و مردم خوب افغانستان تقابل ايجاد كنند، در حالي كه آنها برادران و خواهران ما هستند. ولي در مورد پيوند اعضا، ما همچنان معتقديم قانون ممنوعيت پيوند عضو از ايراني به اتباع خارجي براي حفظ حرمت مردم كشورمان است و از آن دفاع مي‌كنيم.»
قاضي‌زاده هاشمي در گفت‌وگو با «خانه ملت» هم به تبعات پيشين آزاد بودن پيوند عضو براي اتباع خارجي در ايران اشاره كرد و گفت: «كشورهاي بدنام در دنيا كشورهايي هستند كه پيوند عضو براي غيراتباع آن كشور انجام مي‌شود. به اين معنا كه اعضاي بدن شهروندان آن كشور براي سلامتي ديگران فروخته مي‌شود. در بين كشورهاي جهان، كمتر كشوري را مي‌شناسم كه قانوني براي ممنوعيت پيوند عضو براي اتباع بيگانه نداشته باشد. در همه كشورهاي اروپايي، امريكايي و بسياري از كشورهاي منطقه مانند كشورهاي عربي هم به هيچ عنوان چنين اجازه‌اي داده نمي‌شود تا بخشي از اعضاي بدن شهروندان آن به اتباع ديگر كشورها پيوند شود. در گذشته از كشورهايي مانند آذربايجان، روسيه، كويت و همه كشورهاي خليج فارس و حتي به تدريج از پاكستان و هندوستان عده‌اي به ايران مي‌آمدند تا پيوند عضو شوند و همين امر بازار ناسالمي را در كشور ايجاد كرده بود. بايد چنين تصميمي در قانون اتخاذ مي‌شد زيرا به‌شدت نام كشورمان در خارج از ايران بد جلوه داده شده بود و تبعات بسيار زيادي نيز براي كشور به همراه داشت.»
وزير بهداشت اشاره‌اي هم داشت به صف طولاني شهروندان ايراني براي پيوند كبد كه بارها توسط مسوولان سلامت مورد هشدار قرار گرفته و گفت: «همسر شهيد بابايي نيز مشكل كبد داشت و براي درمان خود به شيراز سفر كرد كه با وجود انجام اقدامات اوليه، ايشان فوت كرد. افراد زيادي هستند كه قبل از عمل پيوند فوت مي‌كنند، پس نبايد اين را به حساب بي‌توجهي نظام بگذاريم. گاهي برخي موارد استثنا بوده كه من به عنوان وزير بهداشت مجوز پيوند داده‌ام اما اينكه بخواهيم اين موضوع را عموميت ببخشيم اقدام صحيحي نيست و اين كار را نخواهيم كرد زيرا به صلاح كشور عزيزمان نيست.
در مواردي هم كه اتباع خارجي علاقه‌مند هستند عمل پيوند انجام دهند، مي‌توانند در ديگر كشورها مورد عمل قرار گيرند. چرا بايد در ايران پيوند كنند تا كشور ما بدنام شود؟در حالي برخي اتباع توقع انجام عمل پيوند در كشورمان را دارند كه اينگونه عمل‌ها در كشور خودشان انجام نمي‌شود چراكه آن را تخلف مي‌دانند. حال چگونه انتظار دارند ما اين تخلف را در كشورمان انجام دهيم؟ به نظر مي‌رسد اينگونه انتظارات اصلا درست نيست. ما در افغانستان پيوند كبد و كليه را راه‌اندازي كرديم و اعلام شد كه هر تعداد جراح بفرستيد ما آموزش خواهيم داد تا در اين كشورها نيز پيوند قلب، روده، لوزالمعده، كليه، كبد و ريه انجام شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون