• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3612 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۸ شهريور

گزارش «اعتماد» از آخرين مشكلات در اردوي تيم‌ملي و بحران لباس

ورود ممنوع!

گروه ورزش

حرف و حديث‌ها درباره استفاده تيم ملي از لباس‌هاي برند آديداس در بازي با قطر و چين، به اوج خودش رسيده است. آن هم در شرايطي كه هنوز ابهامات مختلفي درباره همكاري فدراسيون با شركت جيووا، اسپانسر جنجالي البسه تيم ملي وجود دارد. طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته و به خاطر اهميت بازي‌هاي تيم ملي در مسابقات مقدماتي جام جهاني و همچنين قولي كه مسوولان فدراسيون به كارلوس‌كي‌روش براي ارايه بهترين لباس به بازيكنان و اعضاي كادر فني داده‌اند‌، ايران در دو بازي پيش رو مقابل قطر و چين قطعا از لباس يك برند معروف استفاده خواهد كرد. امير عابديني، سرپرست كميته اقتصادي فدراسيون فوتبال هم اخيرا در مصاحبه‌ خود تاكيد كرده كه به دليل اينكه جيووا نتوانسته به تعهدات خود نسبت به فدراسيون فوتبال عمل كند و ايرادات مورد اشاره به جنس و كيفيت لباس‌ها را برطرف كند، ‌از همين رو تصميم گرفته شده تا روشن شدن تكليف اين قرارداد فدراسيون لباس‌هاي مورد نياز تيم ملي را از برند‌هاي معتبر خريداري كند. به همين دليل است كه مهدي تاج بارها و بارها در مصاحبه‌هاي خود تاكيد كرده مردم نگراني بابت لباس‌هاي تيم ملي نداشته باشند.
از فدراسيون فوتبال همچنين خبر مي‌رسد كه مديران فدراسيون فوتبال براي تامين منابع مالي مورد نياز براي خريداري لباس‌ تيم ملي دست به دامان اسپانسر شده‌اند. امير‌عابديني در اين باره مي‌گويد: «با توجه به شرايط اضطراري فعلي آقاي ساكت و مديريت فدراسيون به اين نتيجه رسيدند كه براي تيم ملي از برند‌هاي مشهور لباس خريداري كنند. طبيعتا براي اين كار بودجه لازم بود كه طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته قرار شد بخشي از اين مبلغ از طرف اسپانسر تيم ملي و فدراسيون پرداخت شود. قراري هم كه گذاشته شده اين است كه تيم ملي در بازي قطر و چين آديداس بپوشد. اما باز بايد ديد مسوولان فدراسيون با اين پول از كدام برند لباس خريداري خواهند كرد.» سرپرست كميته اقتصادي فدراسيون فوتبال درباره اينكه آديداس پيش از اين قرار بود به فدراسيون فوتبال 50 درصد تخفيف بدهد و آيا اين تخفيف براي تامين البسه داده شده يا نه، گفت: « آن تخفيف قرار بود براي قرارداد بلندمدت داده شود. اين قرارداد كوتاه‌مدت و فقط براي تامين البسه موقتي است، چون ما مجبور بوديم كه تصميم عاجل بگيريم، اما با اين حال تخفيف خوبي از آديداس گرفته‌ايم. كادرفني و مديريت تيم‌هاي ملي هم تا فروردين‌ماه مي‌توانند از البسه شركت‌هايي چون آديداس، نايكي، پوما و... استفاده كنند و در نهايت هر شركتي كه شرايط بهتري داشت، با آنها وارد مذاكره خواهيم شد. براي بسته شدن قرارداد بلندمدت، نياز به شش ماه زمان داريم.» بر اساس صحبت‌هاي امير عابديني به عنوان مسوول كميته بازاريابي با توجه به وضعيت بد اقتصادي حاكم در فدراسيون از حسين هدايتي هم براي تامين لباس‌هاي تيم ملي كمك نقدي دريافت شده است. البته اين خبر هنوز به صورت رسمي اعلام نشده است. اما گفته مي‌شودكمك نقدي هدايتي چيزي حدود 70 هزار دلار بوده است. درباره موضوع استفاده تيم ملي از البسه آديداس بايد گفت كه اين پوشاك از شركت‌هاي توليدي آديداس در خاورميانه تهيه مي‌شود چراكه اگر قرار بود از خود شركت در آلمان لباس‌ها را خريداري كنند، فدراسيون فوتبال بايد علاوه بر پول لباس‌ها، 19 درصد هم ماليات و پول گمركي پرداخت مي‌كرد كه هزينه آن بسيار سنگين مي‌شد. به همين دليل لباس‌ها از يكي از شركت‌هاي آسيايي يا خاورميانه تامين مي‌شود. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، برنامه تيم‌هاي ملي تا فروردين‌ماه سال بعد به همين منوال خواهد بود و مديران فدراسيون فوتبال حتي قرار نيست لباس‌هاي بي‌كيفيت جيووا را در اختيار تيم‌هاي ملي رده سني پايه هم قرار بدهند. به همين ترتيب بر اساس نيازي كه تيم‌هاي مختلف دارند براي آنها لباس تهيه خواهد شد.  از طرفي ديگر مهدي تاج و محمدرضا ساكت به وكلاي حقوقي فدراسيون ماموريت داده‌اند تا موارد مورد نظر درباره شرايط فسخ قرارداد با شركت جيووا را بررسي كنند تا اين بحران بدون اينكه شركت مذكور و فدراسيون ضرر و زياني ببينند با قطع همكاري به پايان برسد. بعد از روشن شدن تكليف اين قرارداد هم طبيعتا قراردادي با يك برند معروف براي تامين البسه تيم‌هاي ملي منعقد خواهد شد.
در اوضاع و احوال كنوني اين مساله كه البسه اوليه تيم ملي از شركت جيووا كيفيت لازم را نداشته، غيرقابل كتمان است. همان طور كه مهدي تاج اعلام كرد از اين لباس‌ها 23 مورد ايراد گرفته شده است و فدراسيون فوتبال خواستار برطرف شدن اين ايرادها شد. همين مساله هم باعث شد كه تاج نزديك يك ماه پيش اعلام كند اگر ايرادها برطرف نشود، ممكن است تيم ملي از لباس‌هاي ديگري استفاده كند. همان موقع رييس فدراسيون گفت اين امكان وجود دارد تيم ملي در بازي با قطر آديداس بپوشد. با اين حال هنوز چيزي به صورت رسمي اعلام نشده و بازيكنان تيم ملي در تمرينات هم از لباس‌هاي جيووا استفاده مي‌كنند؛ لباس‌هايي كه گفته مي‌شود بي‌كيفيت است و حتي لباس‌هاي درون اردويي كه بازيكنان در هتل مي‌پوشند، پس از دو بار شست‌وشو آب مي‌روند.
درباره موضوع لباس تيم‌هاي ملي حتي گفته مي‌شود احتمال دارد از البسه توليدي‌هاي داخلي مثل شركت مجيد كه اسپانسر لباس‌هاي تيم ملي واليبال هم هست استفاده شود. منتهي به شرطي كه كي‌روش جنس پارچه و دوخت و استانداردهاي اين لباس‌ها را تاييد كند.
 
مشكلات تيم ملي البته به همين موارد ختم نمي‌شود. پليس بازي پديده‌اي است كه مي‌توان آن را در تيم ملي مشاهده كرد. موردي كه ديروز حتي مورد اشاره و انتقاد رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت. به طور مثال ليست بازيكنان اعلام نمي‌شود، رسانه‌ها از اين سر شهر به آن سر شهر مي‌روند و فقط 15 دقيقه اجازه پوشش خبري دارند و در اين بين اين انتظار هم از رسانه‌ها مي‌رود كه مردم را تشويق كنند تا از تيم ملي حمايت كنند. تيمي كه براي مردم است، تيمي كه هوادارانش در گذشته مي‌توانستند تمريناتش را از نزديك تماشا كرده و بخشي از حمايت‌ها نه تنها در بازي‌ها، بلكه در تمرينات هم بود، اما اكنون همه‌چيز در اين تيم پليسي شده است. از حضور هواداران كه مدت‌هاست جلوگيري مي‌شود و شايد اين مساله به صورت علني اعلام نشده، اما بارها هواداراني بوده‌اند كه در كمپ تيم‌هاي ملي، در ورزشگاه آزادي يا در زمين‌هاي ديگري مشغول تمرين بوده و از سوي حراست گفته شده كه به آنها اعلام كرده‌اند هواداران حق حضور در تمرينات را ندارند. شرايط طوري پيش رفته كه حتي رسانه‌ها هم كم‌كم در حال دور شدن از تيم ملي هستند و اين اصلا نمي‌تواند در آستانه ديدارهاي مهم انتخابي جام جهاني 2018 روسيه اتفاق خوبي باشد.
آخرين اتفاق پليسي در تيم كارلوس كي‌روش اعلام نشدن اسامي تيم ملي بود. سرمربي پرتغالي تيم ملي اين‌بار ترجيح داد بازيكنان حاضر در اردو را از طريق رسانه‌هايي چون بخش رسانه‌اي تيم ملي و سايت رسمي فدراسيون فوتبال اعلام نكند و فقط خود بازيكنان از دعوت‌شان با خبر شوند. آخرين ليست اعلام تيم ملي مربوط به پيش از اردوي ايتاليا بود. بازيكنان پس از بازگشت از اردوي ايتاليا يك روز فرصت استراحت كردن داشتند. پس از يك روز استراحت همه منتظر بودند تا كي‌روش ليست تيم ملي را اعلام كند، اما چيزي اعلام نشد. خبري از ليست جديد بازيكنان تيم ملي نبود و گويا كي‌روش صبح روز شنبه هم بدون اينكه كسي متوجه شود يك جلسه بازيكنانش را تمرين داد و تا تمرين بعد از ظهر هيچكس از بازيكنان دعوت شده خبر نداشت. سپس مشخص شد كه سروش رفيعي، كمال كاميابي‌نيا، عزت‌الله پورقاز، محمد طيبي، مهدي رحيم زهيوي، مرتضي تبريزي، احسان پهلوان و رشيد مظاهري از ليست بازيكنان قبلي خط خورده‌اند. عليرضا حقيقي، عليرضا بيرانوند، محمدرضا اخباري، رامين رضاييان، مرتضي پورعلي‌گنجي، سيدجلال حسيني، وريا غفوري، مهدي ترابي، داريوش شجاعيان، احسان حاج‌صفي، پژمان منتظري، كريم انصاري‌فرد، اميد ابراهيمي، وحيد اميري، سعيد آقايي، محمد انصاري، آندرانيك تيموريان، اشكان دژاگه، مسعود شجاعي و مهدي طارمي هم در تمرين حاضر شدند. براي ليست 25 نفره تيم ملي جاي پنج بازيكن خالي بود كه به نظر مي‌رسد اين جاي خالي براي سردار آزمون، سعيد عزت‌اللهي، عليرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد و ميلاد محمدي باشد كه هنوز در ليگ‌هاي روسيه و هلند با تيم‌هاي باشگاهي خود هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون