• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

آغاز جام‌جهاني فوتسال در كلمبيا

ورود ايران با بدترين آماده‌سازي ممكن

گروه ورزش

زنگ آغاز هشتمين دوره جام‌جهاني فوتسال بامداد يكشنبه در كلمبيا به صدا درآمد و تيم ملي فوتسال ايران در گروه F مسابقات در نخستين ديدار خود از ساعت 5:30 بامداد سه‌شنبه در شهر مدئين كلمبيا رو در روي اسپانيا تيم دوم رنكينگ جهان و نايب‌قهرمان دوره قبل مسابقات قرار گرفت. فوتساليست‌هاي ايران بامداد جمعه 26 شهريور ماه هم در همين ساعت بايد مقابل مراكش تيم خوب آفريقايي قرار بگيرند. سومين و آخرين بازي مرحله گروهي تيم ملي نيز ساعت 3:30 بامداد 29 شهريور‌ماه مقابل آذربايجان برگزار خواهد شد.
         
اسپانيا در بازي‌هاي اخير اروپا هم سبك جديد از فوتبال هجومي و دفاعي را به نمايش گذاشتند و حتي برخي‌ها اين تيم را شانس نخست قهرماني جهان مي‌دانند. تيم دوم رنكينگ در شرايطي با ايران تيم ششم دنيا بازي مي‌كند كه از تيم كنوني ايران به عنوان بهترين تيم تاريخ فوتسال ياد مي‌شود. تيمي كه با تلفيقي از بازيكنان جوان و با تجربه و با كادري بي‌حاشيه راهي مسابقات جام‌جهاني شده است. بعد از قهرماني در آسيا و بازگشت سلطه فوتسال به صاحب اصلي‌اش يعني ايران، حالا همه نگاه‌ها به ساق شيران ايراني در جام‌جهاني است و خيلي‌ها اميدوارند تا خواسته سال‌هاي اخير فوتسال يعني رسيدن به جمع چهار تيم برتر محقق شود. در دوره قبل به كلمبياي شگفتي ساز در يك هشتم نهايي برخورد كرديم و در عين ناباوري حذف شديم اما در اين دوره همه‌چيز براي صعود ايران
 مهياست.
در ادوار جام‌جهاني ما ۵ بار با اسپانيا روبه‌رو شديم كه يك بار در سال ۱۹۹۲ اين تيم را شكست داديم و در چهار بازي ديگر به دو تساوي و دو شكست رسيديم كه دوتساوي در دو دوره اخير بوده است. در سال ۲۰۰۸ در حالي كه نيمه اول را با پيروزي سه بر صفر به رختكن رفتيم در نيمه دوم تن به تساوي سه بر سه داديم و در دوره قبل هم بازي دو بر صفر باخته در نيمه اول را با تساوي به پايان رسانديم تا نشان دهيم كه ترسي از رويارويي با اين تيم قدرتمند نداريم. اگر ملي پوشان مي‌خواهند به سكوهاي جهاني برسند بايد طلسم اسپانيا را شكسته و در گام اول اين رقابت‌ها اين تيم را شكست دهند
         
 در ايران انتظارات هميشه از تيم ملي فوتسال بالا بوده است. اما نبايد فراموش كرد كه شاگردان محمد ناظم‌الشريعه كار بسيار سختي در جام‌جهاني دارند. دليلش هم مشخص است. در مصاحبه‌ها و صحبت‌هاي تك‌تك بازيكنان و عوامل كادر فني تيم ملي در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته، نارضايتي از شرايط آماده‌سازي تيم ملي فوتسال و ميزان توجه اهالي فدراسيون هويدا بود. تيمي كه با يدك كشيدن عنوان ششمي رنكينگ بار افتخار‌آفريني فدراسيون فوتبال در سال‌هاي اخير را به دوش كشيده با يك گل و شيريني و در مراسمي معمولي بدرقه شد، تنها در ۲۰ روز بازي تداركاتي برگزار كرد و در يك كلام در حد تيم ششم دنيا مجهز نشد. اين بي‌توجهي‌ها البته نخستين بار نيست و آخرين بار هم نخواهد بود و فوتسالي‌ها به اين شرايط عادت كرده‌اند اما براي كساني كه از بيرون دنبال‌كننده فوتسال هستند اين چيزها مهم نيست و از تيم ملي انتظار عملكردي مثل تيم ششم دنيا را دارند.
         
تيم ملي فوتسال با وجود همه اظهارنظر‌ها در جام‌جهاني در گروه آساني قرار ندارد. گروه ايران تنها گروهي است كه دو تيم اروپايي در آن حضور دارند و قهرمان دو قاره آسيا و آفريقا. اين يعني به هيچ عنوان شرايط براي ايران آسان نيست و نبايد به خيال اينكه در بدترين حالت به عنوان تيم سوم گروه صعود خواهيم كرد بمانيم. اهالي فوتسال اين تيم را بهترين تيم تاريخ فوتسال مي‌دانند. تيمي كه كاپيتانش چهارمين حضور در جام‌جهاني را تجربه مي‌كند و پنج بازيكني كه تاكنون در جام‌جهاني نبودند سابقه عنوان قهرماني آسيا را دارند. در اين تيم چند بازيكن يا بهترين بازيكن آسيا شده‌اند يا آقاي گل آسيا يا بهترين بازيكن مسابقات آسيايي و اين است كه توقعات از تيم را بالا مي‌برد. درست است كه امكانات، شرايط، توجه‌ها و نگاه‌ها به فوتسال از سوي اهالي فدراسيون، صدا و سيما در حد تيم قهرمان آسيا و تيم ششم دنيا نبود اما توانايي و عملكرد فوتساليست‌هاي ايراني ارزشي بيش از اينها دارد و بايد در مسابقات جهاني نشان دهند كه با همه ناملايمتي‌ها شايسته عنوان بهترين تيم تاريخ هستند.
         
ناظم‌الشريعه، سرمربي تيم ملي فوتسال اما يك روز قبل از شروع بازي‌ها درباره آخرين شرايط تيم ملي فوتسال صحبت‌هاي مهمي را مطرح كرد. ناظم‌الشريعه گفت: « ما زمان كافي براي آمادگي نداشتيم. تمام بازي‌هاي تداركاتي ما ظرف ۲۰ روز بود و بازي با تايلند كه بهترين بازي تداركاتي ما هم بود تعداد زيادي بازيكن را نداشتيم. ما در همه بازي‌هاي تداركاتي مان حسن‌زاده را نداشتيم. كاش جام‌جهاني دو هفته ديرتر شروع مي‌شد چون براي ما عالي بود» سرمربي تيم ملي فوتسال درباره اينكه بعضي‌ها اين تيم را بهترين تيم تاريخ فوتسال ايران معرفي مي‌كنند هم تاكيد كرد: « همين تيم دو سال پيش هم با يك مربي ديگر بود. من مي‌گويم فوتسالي كه اين تيم بازي مي‌كند فوتسال خوبي است. ما شناور بازي مي‌كنيم و در هر پست بازيكنان خوبي داريم. اين خيلي مهم است كه در بازي با اسپانيا بتوانيم مالكيت توپ را حفظ كنيم. بازيكنان ما با احساس بازي مي‌كنند اما ما بايد با منطق نتيجه بگيريم و نقش بزرگ‌ترهاي تيم در اينجا معلوم مي‌شود. ما اگر از دور اول خوب كار كنيم و آن چيزي كه مي‌خواهيم بشود اين شانس را داريم در جمع چهار تيم برتر قرار بگيريم. ما دنبال اول شدن هستيم و مطمئن باشيد تلاش مي‌كنيم همه تيم‌ها را شكست دهيم. ما مي‌خواهيم خوب نتيجه بگيريم تا نگاه همه به فوتسال تغيير كند. از مسوولان و فدراسيون و صداو سيما گرفته تا مردم .»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون