• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

سخنران خطبه‌هاي نماز عيد قربان در تهران:

حكام عربستان نه متهم كه جنايتكار خط مقدم فاجعه منا هستند

خطيب نمازعيد قربان با تاكيد بر اينكه حكام آ‌ل‌سعود جنايتكار خط مقدم فاجعه منا هستند، تاكيد كرد: حكام آل‌سعود لياقت اداره حرمين شريفين را ندارند و بايد هياتي از نخبگان جهان اسلام اداره حرمين شريفين يا مناسك حج را بر عهده گيرند. به گزارش فارس‌، سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي نماز عيد قربان پايتخت، گفت: روز عيد قربان روز روضه ماست. سال گذشته در همين ساعت كه براي اقامه نماز عيد مي‌آمدم، به من خبر دادند كه در منا فاجعه اتفاق افتاده است.
وي با بيان اينكه امروز روز عاشوراي شهداي مناي ما است، افزود: من معتقدم اكثريت شهداي ايراني منا در آخرين لحظات گفتند فداي لبان تشنه‌ات، حسين‌جان و لب‌تشنه جان دادند. وي ادامه داد: بعد از انفجار برج‌هاي دوقلو شاهد اين بوديم كه گفتند اين مساله مربوط به مسلمانان است و اين نشان مي‌دهد كه اين انگشت‌ها كه در حالت عادي با هم فاصله دارند وقتي با دشمن مواجه مي‌شوند با هم يكي مي‌شوند و تقريب اين است كه در برابر دشمن بايستيد و فرياد و خروش مرگ بر امريكا برآوريد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنايت آ‌ل‌سعود در فاجعه منا اظهار داشت: 7 هزار ميهمان لبيك‌گو در آتش جنايت آل‌سعود سوختند و رساترين بيانات را، رهبر انقلاب در اين رابطه بيان داشته‌اند.
وي تاكيد كرد: اگر كسي در هر چيزي ترديد كند، ترديدي در اين وجود ندارد كه در فاجعه منا حكام آل‌سعود نه متهم بلكه جنايت‌كار خط مقدم هستند و حداقل اين است كه مقصر بودند. آيت‌الله خاتمي ادامه داد: با دوربين‌هاي‌شان مي‌توانستند همه اين اتفاقات منا و جان دادن مسلمانان را ببينند و اگر با هلي‌كوپتر آب مي‌رساندند مي‌توانستند جان بسياري از مسلمانان را نجات دهند. همچنين مامورين ايراني را براي كمك اجازه ندادند و مامورين خود نيز هيچ كمكي به مسلمانان براي نجات يافتن‌شان نكردند.
 آيت‌الله خاتمي تاكيد كرد: اين جنايتكاران بايد در دادگاه‌هاي اسلامي محاكمه و مجازات شوند. امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه جنايت دوم اين بود كه به جاي اينكه به مصدومان برسند آنها را در كانتينر جانباختگان گذاشتند و زنده به شهادت رساندند، گفت: فاجعه منا نشان داد كه حكام آل‌سعود لياقت اداره حرمين شريفين را ندارند و بايد هياتي از نخبگان جهان اسلام اداره حرمين شريفين يا حداقل اداره مناسك حج را بر عهده گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه جنايت مفتيان دين به دنيافروش آل‌سعود كمتر از جنايت حكامان نيست، گفت: مفتي‌هايي كه جنايت تكفير‌ها از آموزه‌هاي ضد بشري آنها است و جنايات آل‌سعود را با توجيهات ساختگي موجه جلوه مي‌دهند نيز جنايتي كمتر از حكام آل‌سعود ندارند. وي افزود: اين مصيبت است كه از 37 كشور اسلامي كه در منا جان‌باخته داشتند، هيچ كشوري جز ايران از آل‌سعود شكايت نكرد و پيگير اين فاجعه و جنايت نيست و سوال اين است كه تا كي در برابر اين جنايات با دنياطلبي سكوت اختيار خواهند كرد.
وي با بيان اينكه سازمان‌هاي بين‌المللي هم در اين عرصه امتحاني سنگين دادند، گفت: اگر يك هزارم اين فاجعه در كشورهاي اروپايي اتفاق مي‌افتاد فريادشان گوش فلك را كر مي‌كرد ولي 7 هزار نفر جان باختند، ولي هيچ نهاد بين‌المللي فريادي بر نياورد.
آيت‌الله خاتمي با تاكيد بر تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي پيگيري فاجعه منا خطاب به رژيم آل‌سعود، اظهار داشت: اگر جنايتكار نيستيد كميته حقيقت‌ياب تشكيل دهيد تا حقيقت فاجعه منا مشخص شود كه البته اين نيز نشانه ديگري از جنايت آل‌سعود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون