• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

روحاني به نيويورك مي‌رود

ولايتي: بد عهدي امريكايي‌ها در امريكا پيگيري مي‌شود

گروه سياسي
رييس‌جمهور قرار است براي چهارمين سال پياپي به نيويورك سفر كند. اين خبر را اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور اعلام كرده و علاوه بر اين گفته از آنجا كه رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها در حال اتمام است و بايد رياست اين جنبش به ونزوئلا تحويل داده شود، رييس‌جمهور تصميم گرفته است با حضور در اجلاس جنبش غيرمتعهدها در ونزوئلا، رياست اين جنبش را به اين كشور تحويل دهد. به گفته جهانگيري رييس‌جمهور احتمالا به يكي ديگر از كشورهاي امريكاي لاتين هم سفر خواهد كرد. پيش از اين برخي خبرها حاكي از آن بود كه روحاني امسال تمايلي براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل ندارد. استناد اين رسانه‌ها به اظهارات چندي پيش سخنگوي وزارت خارجه است كه گفته بود «روحاني گفته است در سال آخر دوره اول رياست‌جمهوري خود كارهاي مهم‌تري در تهران دارد. به همين علت احتمالا او امسال به سازمان ملل نخواهد رفت». با وجود اين گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي اما اظهارات روز گذشته جهانگيري،  اين گمانه زني‌ها را رد كرده است. دو سفر امسال رييس‌جمهور به ونزوئلا و نيويورك موجب شده تا او امسال برخلاف سال‌هاي گذشته در مراسم رژه نيروهاي مسلح در 31 شهريور حضور نداشته باشد. چه آنكه به گفته پرويز اسماعيلي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور، روحاني صبح جمعه 26 شهريور براي شركت در اجلاس سران كشورهاي گروه غيرمتعهدها به ونزوئلا سفر خواهد كرد. پرويز اسماعيلي اين را هم گفته كه: رييس‌جمهور در حاشيه اجلاس غيرمتعهدها با تعدادي از سران كشورهاي جهان هم ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد و اعضاي هيات ايراني هم در نشست‌هاي تخصصي اجلاس حضور فعال خواهند داشت. علاوه بر اين بعد از اجلاس ونزوئلا، روحاني به دعوت رسمي رييس‌جمهور كوبا و براي ديداري دو جانبه عازم هاوانا، پايتخت اين كشور خواهد شد. به گفته اسماعيلي ديدار و گفت‌وگو با فيدل كاسترو رهبر انقلاب كوبا و رييس‌جمهور اين كشور، مذاكره هيات‌هاي عاليرتبه و امضاي اسناد متعدد همكاري از اصلي‌ترين برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي رييس‌جمهور در كوبا خواهد بود. بعد از كوبا روحاني براي سفري دو روزه و سخنراني در هفتاد‌و‌يكمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر خواهد كرد كه ديدار با تعدادي از سران كشورهاي جهان، ملاقات با رهبران اديان الهي، نشست با نخبگان سياسي و اقتصادي، مصاحبه و كنفرانس خبري برخي از برنامه‌هاي رييس‌جمهور در نيويورك خواهد بود.
اولويت رييس‌جمهور در سفر به نيويورك چه خواهد بود؟
آن‌گونه كه از سخنان رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و معاون اول رييس‌جمهور برمي‌آيد پيگيري بدعهدي‌هاي امريكا در اجراي برجام از اولويت‌هاي رييس‌جمهور در سفرش به نيويورك خواهد بود. علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع در اين باره گفته است: وزارت خارجه در برابر بدعهدي‌هاي امريكايي‌ها در زمينه اجراي برجام اقداماتي كرده‌اند كه اين اقدامات به خصوص در سفري كه هيات جمهوري اسلامي ايران به نيويورك به مناسبت اجلاس سالانه مجمع عمومي خواهند داشت، دنبال مي‌شود. به گفته او وزير امور خارجه و همكاران‌شان توجه دارند كه امريكايي‌ها آن‌طور كه بايد به عهد خود وفا نكرده‌اند و بدعهدي كرده‌اند كه اقدامات لازم را در اين زمينه انجام داده‌اند و اين اقدامات، به‌خصوص در سفري كه هيات جمهوري اسلامي ايران به نيويورك به مناسبت اجلاس سالانه مجمع عمومي خواهند داشت، دنبال مي‌شود.
افزون بر او اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور هم تاكيد كرده است دولت، وزارت امور خارجه و ساير بخش‌ها به اين موضوع واقف هستند كه طرف‌ مقابل بدعهدي دارد و بايد حتما به صورت جدي آن را دنبال كنيم. به گفته او مهم‌ترين كمك برجام اين بود كه فرصتي ايجاد كند تا بتوانيم از اين فرصت براي حل مشكلات مهم و پيشرفت اقتصادي كشور استفاده كنيم و ما هم در حال بهره‌برداري از اين فرصت هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون