• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

در نيمه نخست شهريورماه روزانه 22 نفر در جاده‌ها جان باختند

سفرهاي غم‌انگيز شهريوري

اعتماد| «شهريور هم داره تموم مي‌شه يعني يه سفر نريم؟» دغدغه خانواده‌ها براي سفر تابستاني در شهريورماه بيشتر از دوماه ديگر است. هر چه گرماي تير و مرداد انگيزه سفررفتن را كم مي‌كند خنكاي بادهاي شهريورماهي فكر سفر را بيشتر به جان خانواده‌ها مي‌اندازد. با خودشان مي‌گويند بعد از تابستان مدارس باز مي‌شود و بچه‌ها درگير درس و مدرسه مي‌شوند آن‌وقت ديگر فرصتي براي سفر نمي‌ماند.
به خاطر همين است كه از دو روز مانده به شهريور جاده‌هاي كشور شلوغ مي‌شود و همه مي‌خواهند هر طور كه شده سنت سفرشهريوري شان را به جا بياورند. حال آنكه در كنار بالا رفتن آمار سفرها آمار تصادف‌هاي جاده‌اي هم چند برابر مي‌شود. تصادف‌هايي كه براي خانواده‌هاي داغدار، شهريورماه را به تلخ‌ترين و غم‌انگيزترين ماه سال تبديل مي‌كند. بر اساس گزارش‌هاي پزشكي قانوني در شهريورماه 11 سال گذشته 26 هزار نفر در جاده‌هاي كشور جان خود را از دست داده‌اند.
روز هفدهم شهريورماه رييس پليس راه راهور اعلام كرد: 317 نفر در تصادفات نيمه شهريور امسال جان خود را در جاده‌ها از دست دادند. سرهنگ محمدحسين حميدي در گفت‌وگوي تلويزيوني با اشاره به آخرين آمار تلفات در جاده‌هاي كشور گفت: «در نيمه نخست شهريورماه امسال 317 نفر جان‌شان را در صحنه تصادفات از دست داده و 3700 نفر نيز مجروح شده‌اند.» يعني روزانه 22 نفر كشته و 246 نفر مجروح شده‌اند. همچنين وي گفت:«در 21 روز گذشته از شهريورماه 380 نفر در جاده‌هاي كشور جان خود را از دست دادند.»سرهنگ حميدي در ادامه اين خبر آمار مرگ و مير در جاده‌هاي كشور را روبه كاهش اعلام كرده و گفته تا چندي قبل روزانه 50 نفر در جاده‌هاي كشور كشته مي‌شدند. او در گفت‌وگو با ايسنا بيشترين علل وقوع حوادث رانندگي در شهريور ماه سال گذشته را عدم توجه به جلو، رعايت نكردن سرعت مطمئنه، انحراف به چپ، عدم رعايت حق تقدم عبور و خستگي و خواب‌آلودگي رانندگي اعلام كرد و گفت: «اين آمار تقريبا در هر سال با همين نسبت تكرار مي‌شود و همان‌طور كه پيداست عامل انساني باعث بروز آن است. بنابراين موارد ساده‌اي همچون خواب كافي راننده، استراحت به ازاي هر يك ساعت و نيم تا دو ساعت رانندگي مي‌تواند منجر به كاهش اين تصادفات شود.  سرهنگ حميدي با اعلام اينكه تصادف‌هاي مرگبار بين ساعت‌هاي ۱۲ تا ۲۰ شب اتفاق مي‌افتد، گفت: «هشت درصد از تصادفات بين ساعت‌هاي يك تا چهار بامداد، هشت درصد بين ساعت چهار بامداد تا هشت صبح و ۱۶ درصد تصادفات بين ساعت هشت صبح تا ۱۲ ظهر رخ داده است. همچنين ۶۶ درصد از تصادف‌ها در شهريور ماه سال گذشته هنگامي رخ داده كه مسافران در 30 كيلومتري مقصد موردنظرشان بوده‌اند. چون در نزديكي شهرها رفت و آمد بيشتر مي‌شود رانندگان با همان سرعتي كه در جاده در حركت بودند وارد اين محيط شده و همين باعث بروز تصادف مي‌شود.»
همچنين به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر احمد شجاعي در چهل و هشتمين جلسه كميسيون ايمني راه‌ها گفته 3/77 درصد از كشته‌هاي ناشي از تصادف در سال 94 مرد و 7/22 درصد زن بوده‌اند.» هر ساله با شروع تعطيلات تابستاني و زياد شدن آمار سفرها كمپين‌هاي مختلف براي كم شدن آمار تصادف‌هاي جاده‌اي هم بيشتر مي‌شود. رسانه‌هاي تصويري و مطبوعات تمام تلاش‌شان را مي‌كنند تا با آگاه‌سازي مردم آمار تلفات و مصدومان ناشي از حوادث جاده‌اي را كم كنند اما همچنان با شروع شهريورماه به يكباره همان اتفاق سال‌هاي گذشته تكرار مي‌شود. خانواده‌هايي كه داغدار يك يا چند نفر از عزيزان‌شان هستند بارها حادثه تصادف را در ذهن تكرار مي‌كنند و با خودشان مي‌گويند كه ‌اي كاش سالم رسيدن را به هر چيز ديگري ترجيح مي‌دادند. ‌اي كاش اجازه مي‌دادند توجه راننده به جاي اينكه به اتفاق‌هاي داخل ماشين باشد به جاده باشد، ‌اي كاش موبايل راننده را هنگام رانندگي خاموش مي‌كردند، ‌اي كاش قبل از سفر استراحت كافي مي‌كردند تا راننده ميانه راه خوابش نبرد... اين ‌اي كاش‌ها را تنها كساني درك مي‌كنند كه دچار حوادث جاده‌اي شده‌اند و عزيزان‌شان را از دست داده‌اند. براي اين آدم‌ها آمارها تنها يك عدد و رقم نيست، آنها ميان اين آمارها مادر، پدر، فرزند، خواهر يا برادرشان را مي‌بينند كه مي‌توانست حالا در كنارشان باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون