وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:
هيچ وزيري موفق به حل مشكل معيشتي معلمان نشده است
اعتماد| روز گذشته وزير آموزش و پرورش در نشست خبري، فهرستي طولاني از آمار و ارقام مربوط به اقدامات انجام شده در وزارتخانه تحت نظرش را ارايه داد، خلاصهاي از آنچه در سال تحصيلي گذشته در آموزش و پرورش گذشته است و آنچه در سال تحصيلي پيشرو قرار است انجام شود. علياصغر فاني كه در مجلس دهم هم سايه استيضاح را بر سر خود دارد، همچنان تاكيد داشت كه استيضاح حق نمايندگان است و البته اين را هم اضافه كرد كه «گلايه از عدم تامين معيشت معلمان مطرح است در حالي كه هيچ وزيري از قبل از انقلاب تاكنون نتواسته اين كار را انجام دهد اما ما در دولت يازدهم ميانگين حقوق فرهنگيان را تا 85 درصد اضافه كرديم. » فاني در اين نشست خبري خيلي سريع از موضوع صندوق ذخيره فرهنگيان گذشت و تنها به اين توضيح اكتفا كرد: «از اسفندماه سال گذشته در حال ارزيابي عملكرد هياتمديره صندوق ذخيره فرهنگيان بوديم و در حال بررسي هستيم و متاسفانه برخي اطلاعات و آمار كه برخي افراد اعلام كردند بدون بررسي دقيق بوده و ما هم از نهادهاي نظارتي كمك گرفتيم و اميد است بتوانيم به جمعبندي نهايي برسيم. » روز شنبه سوم مهر ماه سال تحصيلي 95-96 آغاز ميشود و آنگونه كه وزير آموزش و پرورش خبر داد قرار است جمعيتي نزديك به 5/13 ميليون دانشآموز بر سر كلاسهاي درس حاضر شوند؛ هفت ميليون و 600 هزار دانشآموز دبستاني، پنج ميليون و 300 هزار دانشآموز در دوره متوسطه اول و دوم و 73 هزار دانشآموز استثنايي و البته 947 هزار معلم و فرهنگي كه قرار است در 107 هزار واحد آموزشي كار تعليم و تربيت را براي 9 ماه آينده بر عهده بگيرند. فاني مانند هميشه به محدوديتهاي مالي آموزش و پرورش اشاره كرد و البته ناگفته نگذاشت كه دولت يازدهم توانسته است برنامههاي خود را با وجود كمبودها پيش ببرد: «با وجود محدوديت مالي، از ابتداي دولت يازدهم تاكنون پنج هزار و ۸۲۲ پروژه با ۳۳ هزار و ۶۶ كلاس درس و زيربناي چهار ميليون و ۶۳۲ هزار و ۷۱۰ متر مربع به بهرهبرداري رسيده است و همچنين ۵ هزار و ۲۵۵ هزار كلاس درس به بهرهبرداري ميرسد. » فاني در اين نشست خبري به صورت ويژه روي موضوع حمايت از دانشآموزان و معلمان در مناطق محروم اشاره كرد و خبر داد: «در مناطق پراكنده روستايي مدارس با فاصلههاي زيادي از هم قرار دارند، امسال ما سه هزار راهبر آموزشي را جهت نظارت و راهنمايي معلمان به اين مناطق ميفرستيم و از آنجايي كه در برخي مدارس تا شش پايه هم در يك كلاس در كنار يكديگر درس ميخوانند براي نخستينبار اساسنامه كلاسهاي چند پايه را به تصويب رسانديم و به دنبال بهبود وضعيت دانشآموزان در اين كلاسها هستيم. » او همچنين در خصوص كلاسهاي درس فاقد سيستم گرمايشي استاندارد، گفت: «از مجموع 211 هزار و 963 كلاس درس فاقد سيستم گرمايشي استاندارد، موفق شديم 152 هزار و 877 كلاس درس را به سيستم گرمايشي استاندارد مجهز كنيم. » او ابراز اميدواري كرد كه ظرف امسال و سال آينده، تمامي مدارس كشور با بخاريهاي نفتي خداحافظي كنند. وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي در خصوص بدهي مدارس و ناتواني برخي از آنها در پرداخت قبض آب و برق گفت: «در چندين سال اخير، كمبود سرانه مدارس باعث شد تا پرداخت هزينههاي آب، برق و گاز مدارس به تعويق بيفتد و بعضا قطع شدن آنها را شاهد بوديم كه با پيگيري وصل شده است؛ اما اين موضوع را در دولت مطرح كرديم و در مجلس هم به دنبال معافيت مدارس از پرداخت هزينه انشعابات در برنامه ششم هستند. »چند روزي است كه اخباري مبني بر احتمال در نظر گرفتن تعطيلات دو هفتهاي مدارس در هنگام آلودگي هوا مطرح شده است. فاني در مورد اين موضوع با اشاره به اينكه سلامتي دانشآموزان براي اين وزارتخانه مهم است توضيح داد: «اين پيشنهاد در ستاد بحران آلودگي هوا مطرح شده است و درخواست كارگروه مشترك با محيط زيست در اين خصوص را داديم تا در آن كميته مشترك، ابعاد و امكان كار را بررسي كنيم زيرا نميدانيم چه تاريخي از پاييز را ميخواهند تعطيل كنند و ما نيز نميتوانيم مدارس را شناور تعطيل كنيم. »
در بخش ديگري از اين نشست پس از اشاره به مشكلات ايجاد شده در بحث هدايت تحصيلي وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد كه از سال جاري دانشآموزان پايه نهم كه قرار است سال ديگر رشته خود را انتخاب كنند در خصوص اين طرح كاملا توجيه ميشوند و مشاوران و مديران مدارس و البته پدران و مادران هم با هدايت تحصيلي بيشتر آشنا خواهند شد. با وجود اجراي طرح هدايت تحصيلي در پايه دهم امسال، به نظر نميرسد كه اين طرح نقش موثري در توزيع دانشآموزان در رشتههاي گوناگون داشته است. معاون متوسطه وزير در اين نشست خبري اعلام كرد كه بر اساس آخرين آمار ثبت شده تا روز شنبه، 65/12 درصد دانشآموزان در رشته رياضي، 48/32 درصد در رشته تجربي، 54/23درصد در رشته انساني، 5/0درصد در رشته معارف، 41/17درصد در رشته فني و 37/13 درصد در رشته كاردانش ثبت نام شدهاند.
فاني در پاسخ به «اعتماد»:
اخذ ماليات از موسساتي همچون آستان قدس در گرو آييننامه اجرايي
ماده 78 قانون مالياتي كشور ميگويد: بهمنظور برقراري عدالت آموزشي و اجراي اصل سيام (30) قانون اساسي و تجهيز كليه آموزشگاههاي آموزش و پرورش با اولويت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوي و آن دسته از موسسات و بنگاههاي اقتصادي زيرمجموعه نيروهاي مسلح و ستاد اجرايي فرمان امام و ساير دستگاههاي اجرايي كه تا زمان تصويب اين قانون ماليات پرداخت نكردهاند، به استثناي مواردي كه اذن وليفقيه وجود دارد موظف به پرداخت ماليات مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده هستند، منابع حاصله صرفاجهت توسعه عدالت آموزشي در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار ميگيرد تا براساس آييننامهاي كه به اين منظور تهيه و به تصويب هيات وزيران ميرسد، هزينه كند. اما آيا آموزش و پرورش پيگير اجرايي شدن اين قانون هست؟ آيا فهرستي از اين موسسات و نهادها دارد و آيا با آنها وارد مذاكره شده است؟ وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» در خصوص موسساتي كه شامل اين قانون ميشوند پاسخي نداد و در خصوص زمان اجرايي شدن آن گفت: «قانوني كه به آن اشاره كرديد نياز به يك آييننامه اجرايي دارد كه بايد به تصويب دولت برسد. اين آييننامه در كميسيون اقتصادي دولت تاكنون دو بار تدوين شده، در صحن دولت مطرح شده و بعد با مشكلاتي مواجه شده و به كميسيون برگشته، الان در مرحله طرح در كميسيون است. تا اين آييننامه به تصويب نرسد نميتوانيم به دنبال اجراي اين قانون برويم. »