• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

تهيه‌كننده « 5 كيلومترتا بهشت» در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تلويزيون بايد ديه كودك 10 ساله را بدهد

اعتماد| روز گذشته عليرضا افخمي، كارگردان سريال 5 كيلومتر تا بهشت به همراه داوود هاشمي، تهيه‌كننده اين سريال و دستيارش براي پاسخگويي به دادسراي امور جنايي تهران رفتند. بيستم مردادماه دادسراي امور جنايي تهران دستور احضار پورمحمدي، مدير شبكه ۳ سيما، به عنوان صادر‌كننده مجوز پخش سريال «۵ كيلومتر تا بهشت» و عليرضا افخمي به عنوان كارگردان اين سريال به اتهام تسبيب در مرگ مرحوم «مهدي كوهي» را صادر كرده بود. رسيدگي به اين پرونده شهريور ماه سال 90 با خودكشي پسر 10 ساله‌اي در شرق تهران و مرگ او پس از يك هفته در دستور كار تيم جنايي و بازپرس مرادي در شعبه دوم قتل قرار گرفت. مهدي كوهي نوجوان 13 ساله‌اي كه اين سريال را ديده بود در ساعت‌هايي كه مادر و پدرشان در خانه نبودند به برادر 6 ساله‌اش گفت كه مي‌خواهد مانند شخصيت اصلي اين فيلم مانند روح پرواز كند و به محل كار پدر و مادرش سربزند و ببيند كه آنها در محل كارشان چه مي‌كنند و درباره او چه مي‌گويند. برادر كوچك مهدي در بيمارستان به پدرش گفت: « مهدي روسري را دور گردنش انداخت و داشت تاب مي‌خورد اما يكدفعه چشم‌هايش را بست و روي زمين افتاد. من ترسيده بودم و گريه مي‌كردم و همسايه‌ها پشت در جمع شده بودند اما مامان گفته بود كه در را روي كسي باز نكنم. بعد يكي از همسايه‌ها شماره تلفن بابا را از پشت در از من گرفت و به او زنگ زد.»
عليرضا افخمي در دادسراي جنايي درباره بازجويي‌هايش به «اعتماد» گفت: «بازپرس پرونده توضيحاتي را از من خواست اما خودش اذعان داشت كه ارتباطي بين محتواي سريال و خودكشي آن پسر نوجوان وجود ندارد. او پيش از اين هم بازپرس اين پرونده بود و همان زمان قرار منع تعقيب را صادر كرد و حالا دوباره با به جريان افتادن اين پرونده ما به دادگاه احضار شديم.» افخمي كه از آمدنش به دادسرا عصباني بود درباره اينكه چه كسي بايد براي پاسخگويي به اين پرونده به دادسرا بيايد، گفت: «ما براي تصويب فيلمنامه و به خصوص ساخت يك اثر بايد يك سري مبادي قانوني را طي كنيم. تمام فيلمنامه‌ها در شوراهاي مختلف جرح و تعديل مي‌شوند و بعد از آن مجوز ساختن آنها داده مي‌شود. اينكه عده‌اي بگويند ما با اين پيش فرض فيلم را ساخته‌ايم كه خودكشي را معرفي كنيم به ذات غلط است.  آنچه مي‌دانم اين است كه موضوع فيلمنامه سريال هيچ ربطي به خودكشي ندارد. من از انگيزه كساني كه مي‌خواهند اين دو را به هم ربط بدهند مطلع نيستم. »
او درباره اينكه چرا در تيتراژ اوليه سريال از هشدار براي كودكان زير 15 سال استفاده نكرده نيز گفت: «من هشدار (زير 15 سال از تماشاي سريال خودداري كنند) را در تيتراژسريال استفاده نكردم چون سريال براي آدم‌هاي متعادل جامعه ساخته شده بود و پسربچه‌اي كه خودكشي كرده بود دچار بيش فعالي بود. مگر در اين چند سال چند سريال در تلويزيون ساخته شده كه در آنها از هشدارهاي اينچنيني استفاده شده است. اگر هم قرار باشد هشداري داده شود آن براي آدم‌هاي متعادل و نرمال جامعه است نه براي كودكي كه گفته‌اند دچار بيش فعالي بوده است. »
 افخمي درباره حضورش در دادسرا نيز گفت: «10 روز پيش به من پيغام دادند كه براي پاسخگويي به دادسرا بيايم، متاسفانه تا امروز اين فرصت پيش نيامد تا اينكه امروز تماس گرفتند و گفتند كه اگر نيايم ممكن است دستبند به دست من را به اينجا بياورند و اين شكل آمدن به دادسرا نه براي من و نه براي مجموعه صدا و سيما درست نبود.» افخمي درباره پرداخت ديه احتمالي كه براي اين پرونده در نظر گرفته مي‌شود، گفت: « به هر حال پخش تلويزيون در اين ماجرا دخيل است و بر اساس قواعد عقلي اگر ديه‌اي قرار باشد به خانواده مهدي كوهي پرداخت شود تلويزيون بايد آن را پرداخت كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون