• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

ارتقاي معيشت مبارزه با فساد

«اعتماد» در گفت‌و‌گو با فعالان سياسي مهم‌ترين دستور كار روحاني براي ماه‌هاي باقي‌مانده را بررسي مي‌كند

مريم وحيديان

كمتر از 7 ماه به انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري باقي مانده و حسن روحاني جدي‌ترين كانديداي اين انتخابات است نسبت به رقباي بالقوه‌اش در فضاي سياسي شانس بيشتري دارد.
در اردوگاه رقيب روحاني اين روزها سردرگمي عجيبي ديده مي‌شود و آنها هنوز نمي‌دانند آيا توان رقابت با رييس‌جمهور مستقر را دارند يا خير. به همين دليل نيز هر جرياني مستقل از يك كل واحد به نام اصولگرايي مصاديق نزديك به خود را بررسي مي‌كند و به جمع‌بندي مي‌رسد. تاكنون حزب موتلفه با 8 نامزد بالقوه و جبهه پايداري با 5 نامزد به عرصه انتخابات رسما وارد شده‌اند.
با اين حال سردرگمي رقيب باعث نمي‌شود روحاني با خيالي كاملا آسوده وارد عرصه رقابت شود. او در طول ماه‌هاي باقي‌مانده تا انتخابات بايد اقداماتي را براي بهبود وضعيت كشور انجام دهد و فارغ از وضعيت انتخاباتي خود به سوگندي كه خورده وفادار بماند. به همين دليل نيز بدون توجه به زمان كوتاه باقي‌مانده شاهد تغيير در راس مديريت سه وزارتخانه حساس و مهم هستيم. روحاني هر زمان كه احساس كند تغييري لازم است بدون توجه به مبارزه‌هاي انتخاباتي آن را عملياتي مي‌كند.
آنچه در طول بيش از سه سال گذشته به عنوان كارنامه دولت روحاني در حوزه‌هاي مختلف ديده مي‌شود كاملا قابل دفاع بوده و براي راي‌آوري مجددش قابل استناد است.
در دولت روحاني خبري از نوسانات عجيب و غريب نرخ ارز و قيمت سكه نيست. مردم با آرامش به فعاليت مشغول هستند و ديگر اين تجربه دهشتناك براي اقتصاد كشور رقم نمي‌خورد كه طي يك روز قيمت ارز با افزايش هنگفت مواجه شود و عده‌اي از بستر اين تغييرات به ثروت‌هاي كلان برسند. تورم لجام گسيخته در سال‌هاي 88 تا 92 رفته رفته كاهش يافته و مردم امروز افزايش قيمت‌هاي چند صد درصدي را تجربه نمي‌كنند.
در حوزه سياست خارجي و روابط بين‌الملل امروز كسي در دنيا به خود جرات نمي‌دهد ايران را خطري براي صلح جهاني معرفي كند و در عوض از ايران به عنوان كشوري نام برده مي‌شود كه با ايستادگي بر سر مواضع و آرمان‌هايش حقوق خود را استيفا و با قدرت‌هاي بزرگ به توافق و تفاهم مي‌رسد.
آنچه روحاني در اين سه سال براي ايران انجام داده است اگرچه در مواردي جاي نقد دارد و بايد نسبت به رفعش اقدام كند اما در مجموع ارزيابي حاميان او اين است كه اين كارنامه چنان قابل دفاع است و براي حمايت از او در دور بعدي انتخابات نياز به بررسي خاصي احساس نمي‌شود.
با اين حال او بايد تا پايان دولت خود اقداماتي نيز انجام دهد. عبور سريع‌تر و كم ريسك از ركود اقتصادي و افزايش اشتغال‌زايي و ارتقاي معيشت اقشار مختلف مي‌تواند مواردي در حوزه اقتصادي باشد كه نيازمند اقدام جدي دولت است.
در حوزه سياست داخلي مردم در انتخابات مجلس دهم با صداي رسا مطالبات خود را بيان كرده‌اند و حالا نوبت دولت است كه نسبت به وعده‌هاي سياسي خود اهتمام بيشتري به خرج دهد. پايگاه راي روحاني در ميان كساني است كه باز شدن فضاي سياسي يكي از مطالبات جدي آنها است. به همين دليل نيز در بيش از سه سال گذشته دولت تلاش‌هايي در اين حوزه داشته است كه با توجه به اولويت بخشي وعده‌ها حالا نوبت به تحقق آنها رسيده است.
مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان و آذر منصوري عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در گفت‌وگوهاي جداگانه‌اي با «اعتماد» از اقداماتي كه دولت روحاني در ماه‌هاي پيش رو بايد انجام دهد سخن گفته‌اند:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون