• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

گزارش ميداني «اعتماد» از تجمع متقاضيان مسكن مهر مقابل سازمان برنامه

هزينه تاخير،هر ماه يك ميليارد تومان

گروه اقتصادي

تجمع متقاضيان مسكن مهر پرديس، اين‌بار نه مقابل وزارت راه و شهرسازي، بلكه جلوي ساختمان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد تا اعتراض آنها مستقيم به گوش محمدباقر نوبخت، رييس اين سازمان برسد. معترضان مي‌گويند، سازمان برنامه و بودجه 200 ميليارد تومان بودجه پروژه مسكن مهر را كه رييس‌جمهور وعده داده، تخصيص نمي‌دهد. اين درحالي است كه دولت بارها اعلام كرده كه براي پرداخت بدهي‌هايش به بانك‌ها، بخش خصوصي و پيمانكاران تحت فشار است زيرا عملا مطالبات باقي مانده از دولت قبل پولي در خزانه دولت باقي نگذاشته است. اما متقاضيان مسكن مهر كه حالا بايد نام‌شان را معترضان اين پروژه بناميم، خودرا در اين طرح قرباني مي‌دانند. طرحي كه كارشناسي نشده بدون توجه به مسائل فني و اقتصادي آن طراحي شد و به عنوان يكي از چاله‌هاي مالي دولت يازدهم از همان ابتداي تشكيل، منابع مالي بسياري را در خود غرق كرد. اين دومين بار است كه معترضان به تاخير و گراني قيمت مسكن مهر پرديس خود را از 17 كيلومتر شرق تهران، به تهران مي‌رسانند و مقابل دستگاه‌هاي متولي تجمع مي‌كنند. نخستين بار مقابل وزارت مسكن و شهرسازي و ديروز مقابل سازمان برنامه و بودجه. ماه گذشته كه مقابل وزارت راه و شهرسازي تجمه كردند، موفق شدند با احمد اصغري مهرآبادي، قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر ديدار كنند. آن‌طور كه نمايندگان اين معترضان مي‌گويند، نتيجه اين ديدار برگزاري جلساتي براي بررسي مشكلات مسكن مهر پرديس شد. اما حالا پس از اين جلسه‌ها، علاوه براينكه هنوز انتقادات‌شان به عملكرد وزارت راه و شهرسازي باقيست، از عملكرد سازمان برنامه هم خشمگين هستند، زيرا عنوان مي‌كنند كه علت آنكه مطالبات آنها هنوز باقيست، بي‌توجهي سازمان برنامه و بودجه به تخصيص منابعي است كه رييس‌جمهور دستور پرداخت آن را داده است. معترضان ناراحت، شعار مي‌دادند: وزير مسكن وقت، مردم را كرده بدبخت/ با اين همه اختلاس، مسوول الان كربلاست/  نوبخت ... سازمان را رها كن /جيره خورهاي دولت، ملت را كردند بدبخت و هر جا تجمعي هست، آخوندي رد پاش هست. همچنين بر عليه آقاي آخوندي و نريمان مرتب شعار مي‌دادند. همچنين در بخش ديگري از شعارهاي معترضان نسبت به خريد هواپيما از ايرباس، در شرايطي كه آنها هنوز واحدهاي مسكوني خود را تحويل نگرفته‌اند هم اشاره شد. كلنگ واحدهاي مسكن مهر پرديس در سال 1392 با ثبت نام از متقاضيان و در حالي كه قرار بود ظرف 18 ماه به آنها تحويل داده شود، به زمين خورد. علاوه بر اين در ابتدا بنا بود اين واحدها با قيمت 25 ميليون تومان به مشتريان واگذار شود ولي تاكنون از بيش از هفت هزار متقاضي مبلغي معادل 35 ميليون تومان اخذ شده و اين طور كه از شواهد برمي‌آيد كماكان متقاضيان بايد پول بيشتري براي تحويل مسكن‌هاي خود بپردازند، حال آنكه وعده 18 ماهه دولت پس از سه سال براي تحويل واحدها هنوز عملي نشده است. گزارش ميداني خبرنگار «اعتماد» از تجمع روز گذشته را در ادامه خواهيد خواند:
تجمعي خشمگين اما با برنامه
پيش از اينكه از شمال وارد ميدان بهارستان شوم، جمعيت چند صدنفره‌اي كه پشت ايستگاه مترو ايستاده بودند كه توجه رهگذران را به خود جلب مي‌كرد. افرادي كه يك خواسته مشترك، آنها را كنار يكديگر جمع كرده بود. هر چند، خيلي مشخص نبود معترضان كداميك را مسبب وضع كنوني خود مي‌دانستند، چرا كه برخي دولت گذشته، بعضي‌ها هم دولت فعلي را مقصر مي‌دانستند.  يكي از معترضان به «اعتماد» گفت: براي اعلام يك حكم در دادگاه، شهادت دو شاهد كفايت مي‌كند اما در مورد مشكلي كه براي بيش از هفت هزار نفر به وجود آمده، هيچ دستگاهي توجه ندارد.
عصاي دستي كه بلاي جان شد
يكي از معترضان در مورد اينكه چرا تجمع خود را مقابل سازمان برنامه برگزار كردند، گفت: سازمان برنامه و بودجه بايد دستور تخصيص بودجه پروژه مسكن مهر را بده، اما اين سازمان از وظايف خود قصور كرده است. ما مي‌خواهيم بودجه‌ها به موقع تخصيص داده شود و افزايش قيمت واحدهاي مسكن مهر حذف شود.  معترض ديگري ادامه داد: من سال 92 قرارداد خود را امضا كردم و براساس گزارش‌هاي رسمي از آن زمان تورم كاهش يافته و تك رقمي شده است. قرار بود هر متر مربع آپارتمان پروژه مسكن مهر 330 هزار تومان تعيين شود، ولي حالا از متري يك ميليون تومان هم خبر مي‌دهند كه اصلا قابل قبول نيست. ما فشارهاي بسياري را متحمل شديم. هم اجاره خانه داديم و هم اقساط وامها را، در نهايت شرايط به گونه‌اي شده كه آنها از قرارداد عدول كرده‌اند كه به هيچ عنوان قابل قبول نيست.  يكي از معترضان مردي ميانسال بود، او هم اضافه كرد: خواهش مي‌كنم به مسوولان اعلام كنيد، نام اين پروژه را تغيير دهيد، مهر از محبت مي‌آيد اما پروژه مسكن مهر ديگر نامش مهر نيست. آن آقاي احمدي‌نژاد يك وعده داد و به وعده‌اش درست عمل نكرد. هر بار كه وعده مي‌داد هم به وعده خود عمل نمي‌كرد. احمدي‌نژاد وعده داده بود كه اين خانه‌ها را با هفت ميليون تومان تحويل مي‌دهد اما امروز قيمت آنها به 70 تا 80 ميليون تومان افزايش يافته است. ما به دولت روحاني اميدوار بوديم اما اين دولت هم ما را نااميد كرده است. خانمي كه خود را متقاضي مسكن مهر پرديس معرفي كرد هم به «اعتماد» گفت: متاسفانه خلف وعده مسوولان تنها در زمينه قيمت نبود. قرار بود واحدهايي كه تحويل مي‌دهند پاركينگ، انباري، آيفون تصويري و ديگر امكانات مدرن را داشته باشد. حالا تمام اين وعده‌ها را فراموش كردند و هر روز يكي از امكانات اين واحدها كاسته مي‌شود. باور كنيد نمي‌دانيم به چه كسي شكايت كنيم، آخر از دولت كه نمي‌توان به خودش شكايت كرد! بنا بود اين واحدها در اختيار اقشار ضعيف جامعه قرار بگيرد و عصاي دست آنها باشد ولي متاسفانه به كلي اين ماجرا را فراموش كرده‌اند و حالا نه تنها عصاي دست ما نشده، بلكه بلاي جان ما شده است. آخر كداميك از ما مي‌توانند 13 ميليون تومان افزايش قيمت را تامين كند؟ در قرض و وام فرو رفته‌ايم ولي هنوز از خانه‌دار شدن خبري نيست.
يك ماه تاخير، يك ميليارد تومان هزينه
كرمي، نماينده معترضان كه پيش‌تر با همين عنوان در جلساتي با قائم مقام وزير راه هم شركت كرده است، در مورد دلايل اصلي اعتراض به سازمان برنامه به خبرنگار «اعتماد» گفت: ما از سازمان برنامه و بودجه توقع داريم وقتي رييس‌جمهور (با توجه به مشكلاتي كه از ما شنيده) دستور پرداخت 200 ميليارد تومان براي تكميل اين پروژه به مردم مي‌دهد، اين منابع را تخصيص بدهندنه آنكه اين بودجه را به 130 ميليارد كاهش دهند و سپس از پرداخت آن تا امروز خودداري كنند. اين در حالي است كه علاوه بر دستور رييس‌جمهور، آقاي جهانگيري هم بر تكميل اين پروژه تاكيد كرده است، اما هيچ توجهي نشده است.
او در مورد جلسات خود با نمايندگان وزارت راه گفت: من در جلسه آقاي مهرآبادي شركت كردم. ايشان گفت بخشي از آناليز قيمتي كه به متقاضيان مسكن پرديس تعلق گرفته، از اساس خلاف قوانين بوده و شامل اين پروژه نمي‌شود. طبق قرارداد و قوانين مرتبط با مسكن مهر، هزينه آماده‌سازي كوه و كمر را به صورت غيرقانوني در قراردادهاي ما اضافه كردند. به چه عنوان؟ اين درحالي است كه دريافت هزينه زيرساخت از متقاضي غيرقانوني است. اما پيمانكار اين هزينه‌ها را تحت عنوان ساختن حياط، هزينه‌هاي متعددي از جمله شهرسازي و ديواركشي ميان بلوك‌ها و مواردي از اين دست مي‌خواهد از ما بگيرد. حال آنكه هزينه‌اي كه قرار بود متقاضي بپردازد، هزينه‌هاي مربوط به فونداسيون است. ما هم به اين مساله شديدا اعتراض داريم و حاضر به پرداخت چنين پولي نيستيم. پيمانكار حتي پول لاشه چيني‌ها را از ما گرفته، يعني كل هزينه شهرسازي طبق اعتراف خودشان از متقاضي دريافت شده است.  او در مورد وعده‌هاي قائم‌مقام وزير راه در پروژه مسكن مهر گفت: وقتي ما مسائل‌مان را با آقاي مهرآبادي مطرح كرديم، پاسخ او براي ما عجيب بود، چرا كه به ما گفت اصلا از اين مشكلات خبر نداشته است. اين بي‌اطلاعي براي معاون وزير عجيب است كه از پروژه تحت نظرش خبر نداشته باشند. البته ايشان پس از صحبت با ما، به پرديس رفته و از نزديك مشكلات را ديدند. اما اين ديدار هم منجر به پرداخت دستور رييس‌جمهوري به تكميل اين پروژه نشد.
 نماينده معترضان خاطرنشان كرد: متاسفانه مي‌بينيم هيچ همتي از سوي مسوولان براي پيگيري اين مشكل ديده نمي‌شود. هر روز زمان تحويل اين پروژه‌ها به تعويق مي‌افتد. درحالي كه بسياري از متقاضيان هنوز مستاجرند و مشكل پرداخت اجاره خانه دارند. پس اندازشان رفته و خانه‌دار نشده‌اند. هرماه تاخير در تحويل اين پروژه، به اين معناست كه هزار متقاضي ماهانه يك ميليون تومان اجاره مي‌دهند. به بيان ديگر يك ماه تاخير يك ميليارد تومان هزينه از جيب مردم كم مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون