• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

صلاحيت وزراي پيشنهادي روحاني، امروز بررسي مي‌شود

روز« اعتماد» ‌مجلس

زينب صفري

شمارش معكوس براي راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان آغاز شده است. امروز رييس‌جمهور در حالي براي دفاع از وزراي پيشنهادي‌اش مهمان بهارستان است كه آنها يك بار ديگر هم اين مسير را در مجلس نهم طي كرده بودند اما با عدم اعتماد نمايندگان مجلس نهم گزينه‌هاي بعدي روحاني روانه اين سه وزارتخانه شدند تا او براي روي كار آوردن كابينه ايده‌آلش چشم به اعتدال مجلس دهم بدوزد. حالا آن روز فرارسيده و آن‌طور كه از شواهد امر پيداست هر سه وزير شرايط خوبي در ميان نمايندگان دارند. دولتي‌ها از يك هفته گذشته با رفت و آمدهاي مكررشان به فراكسيون‌هاي سياسي مجلس عزم‌شان را براي راي آوري هر سه وزير پيشنهادي جزم كرده‌اند. از محمد باقر نوبخت تا مرتضي بانك وزراي پيشنهادي را در حضورشان در مجلس همراهي مي‌كنند. حسينعلي اميري هم فرصت دارد تا در نخستين تجربه قدرت لابي‌گري خودش را به عنوان معاون پارلماني رييس‌جمهور به نمايش بگذارد. او البته فضاي مجلس را درباره اين سه وزير خوب توصيف مي‌كند. جايي كه او به ايرنا گفته است: خوشبختانه فضاي مجلس فضاي خوبي است، وزراي پيشنهادي در اين چند روز در فراكسيون‌هاي مختلف و كميسيون‌هاي مجلس حضور پيدا كردند و با رييس و هيات رييسه مجلس و نمايندگان گفت‌وگوي دو جانبه و چند جانبه داشتند و به سوالات آنان پاسخ دادند. اميري آنقدر از فضاي حاكم بر مجلس راضي است كه با صراحت گفته است: فضاي مجلس نشان مي‌دهد هر سه وزير، راي اعتماد بالاي نمايندگان را جلب خواهند كرد
بهانه‌هاي تكراري براي حمله به دانش‌آشتياني
اما از آنجا كه او هم به خوبي مي‌داند كه بازي اصولگرايان تندرو تلاش براي راي نياوردن دانش‌آشتياني با اتهام «فتنه» است دفاع تمام قدي از دانش‌آشتياني، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش داشته است. او در دفاع از دانش‌آشتياني و در پاسخ به كساني كه عملكرد او را در رويدادهاي بعد از انتخابات سال 88 زير سوال مي‌برند، گفته است: در كشور ما اگر كسي رييس اداره شود از فيلترهاي مختلف بايد عبور كند و استعلام‌هاي مختلفي راجع به او به عمل مي‌آورند، قطعا كسي كه بخواهد در سطح كابينه آن هم به عنوان وزير مطرح ‌شود استعلام‌هاي لازم را رييس‌جمهوري از مراجع ذي‌ربط قانوني به عمل مي‌آورد و بعد آن را به عنوان وزير پيشنهادي مطرح مي‌كند. در مورد دكتر دانش‌آشتياني نيز مثل برخي از وزراي پيشنهادي از مراجع مربوط استعلام گرفته شده است و بعد توسط رييس‌جمهور طبق آن استعلام‌ها به مجلس معرفي شده است. بنابراين ما بايد در كشور يك معياري داشته باشيم؛ آن معيار هم راجع به بحث‌هاي امنيتي و... است. جمله طلايي اميري اما اين است كه وقتي مرجع صلاحيت‌دار قانوني، صلاحيت دانش‌آشتياني را تاييد كرده باشد طبيعتا اين حرف و حديث‌هايي كه گفته مي‌شود نظرات شخصي محسوب مي‌شود.
جلسه صبح ديروز علي لاريجاني با اصولگرايان
با اين همه اما خبرهاي رسيده از فراكسيون ولايت تا لحظه گزارش خبر گوياي راي منفي آنها به دانش‌آشتياني است. شايد حضور ناگهاني علي لاريجاني در جلسه صبح (سه‌شنبه) فراكسيون ولايت هم بي‌ارتباط به اين موضوع نباشد. آن‌طور كه احمد اميرآبادي‌فراهاني به خانه ملت گفته، لاريجاني در آخرين دقايق باقي‌مانده تا آغاز جلسه راي اعتماد قرار است در جلسه فراكسيون ولايت با وزراي پيشنهادي حاضر شود. او اگرچه در مناسبات اخير و جلسات تشكيل فراكسيون ولايت غايب بوده و عطاي رياست بر اين فراكسيون را هم به عطاي حميدرضا حاجي بابايي بخشيد اما حالا شايد در ادامه حمايت‌هايش از دولت يازدهم مي‌خواهد راي هم‌فراكسيوني‌هاي سابقش را جلب كند.  ولايتي‌ها البته آنقدرها هم در عدم راي به دانش‌آشتياني يكدست نيستند. شاهد مثالش هم اظهاراتي است كه از برخي چهره‌هاي تندرو اين جريان شنيده شده است. آن‌طور كه خبرنگار «اعتماد» كسب اطلاع كرده است سه وزير پيشنهادي ديروز در حالي در فراكسيون روحانيون مجلس حاضر شده‌اند كه مجتبي ذوالنور از چهره‌هاي پرنفوذ فراكسيون ولايت بعد از پايان جلسه با آنها گفته است هيچ حجت شرعي براي عدم راي به اين سه وزير پيشنهادي ندارم. شرايط هر سه وزير پيشنهادي اما در دو فراكسيون ديگر مجلس عالي است. فراكسيون اميد و مستقلين ولايي اعلام كرده‌اند از هر سه وزير حمايت خواهند كرد. مجمع عمومي فراكسيون اميد هم ديروز به حمايت از سه وزير پيشنهادي راي داد. حال بايد ديد كه طالع اين سه وزير براي حضور در مجلس مثبت است يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون