• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

محمد هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

منطقه‌بندي تهران، هنوز يك طرح خام است

گروه سياسي|در ارتباط با تقسيم تهران به 10 منطقه انتخاباتي به سراغ محمد هاشمي رفسنجاني رفتيم تا به اطلاعاتي دررابطه اين بخش از سياست‌هاي كلي انتخابات كه در مجمع تشخيص درحال بررسي است، برسيم.متن اين گفت‌وگو در ادامه مي‌آيد.

 جزييات اجرايي تقسيم‌بندي تهران به 10 منطقه انتخاباتي چگونه است و آيا اصلا بحثي راجع به جزييات آن صورت گرفته است؟

هنوز بحث آنقدرها پيش نرفته كه به موارد جزئي پرداخته شود. اين هم كه تهران الزاما به 10 منطقه تقسيم شود، مطرح نيست. يعني فعلا بحث بر سر اين است كه اگر تهران را براي انتخابات مجلس منطقه‌بندي كنيم، مفيد خواهد بود يا نه. حالا ممكن است پنج منطقه بشود يا 10 منطقه.

 كليات آن مورد تاييد قرار گرفته است يا نه؟

هنوز نه. در واقع فعلا مجمع مشغول بررسي و ارزيابي همين كليات است. آن هم هنوز در مراحل ابتدايي قرار دارد و خيلي جلو نرفته كه بشود درباره‌اش صحبت كرد. براي مشخص شدن اين بحث بايد بگذاريم بررسي سياست‌هاي كلي انتخابات قدري جلو برود تا به نقطه مشخص‌تري برسيم. الان اين بحث و خيلي از بحث‌هاي ديگر خيلي  خام  و  نپخته  هستند.

 حالا تا همين جاي كار اين تصميم اگر اتخاذ شود، فقط ناظر به تهران خواهد بود يا كلانشهرهاي ديگر را هم در بر خواهد گرفت؟

تا جايي كه بحث جلو رفته تنها ناظر به تهران نبوده و كلانشهرهاي ديگر را هم شامل مي‌شود. به خاطر اينكه مردم بتوانند از نامزدهاي انتخاباتي شناخت بهتري داشته باشند و بتوانند آگاهانه‌تر راي بدهند.
 خيلي از اين آسيب‌هايي كه الان مجمع مشغول حل و فصل آنهاست، به مواردي چون خلأ احزاب فراگير برمي‌گردد. آيا مجمع در پي آن نيست تا با تعيين سياست‌هاي حمايتي از احزاب بتواند اين آسيب‌ها را به شكل بهتري رفع كند؟ بحثي در اين رابطه در موضوع سياست‌هاي كلي انتخابات مطرح شده است؟

بحث احزاب به مجمع برنمي‌گردد. به اين نكته توجه شده است و بارها در بحث‌هاي انتخاباتي مجمع اشاره شده كه خيلي از آسيب‌ها ناشي از اين است كه احزاب قدرتمند و فراگيري وجود ندارد. اما مثلا هنوز به اين بحث نرسيده‌ايم كه انتخابات را حزبي كنيم يا بگذاريم به همين شيوه باقي بماند. اما امكان دارد به جايي برسيم كه در بحث سياست‌هاي انتخابات تركيبي از سيستم انتخابات فردي و حزبي را تعيين كنيم. اما هنوز اين بحث انجام نشده است. اين بحث‌ها به شكل مقدمات در كليات بحث شده است، ولي وقتي مجمع وارد دستور كار و مواد شده هنوز به اين موارد نرسيده   است.

 چه زماني  تعيين تكليف نهايي بحث سياست‌هاي كلي انتخابات در مجمع تمام مي‌شود؟ آيا مصوبات مجمع به انتخابات مجلس دهم خواهند رسيد؟

اين موضوع اصلا مشخص نيست. چون معلوم نيست بر سر مواد اين طرح چه بحث‌ها و تبادل نظرهايي صورت خواهد گرفت. اينكه آيا براي انتخابات مجلس دهم اين مصوبات آماده باشند هم اصلا مشخص نيست. مجمع هم عجله زيادي ندارد كه مثلا حتما اين مصوبات به مجلس دهم برسند. چون تاكيد مجمع بر كيفيت مصوبات است و داشتن كيفيت هم نيازمند اين است كه زمان كافي براي بحث بر روي مواد طرح، در اختيار اعضا باشد و كار كارشناسي صورت بگيرد. به همين جهت هيچ اصراري بر اين نيست كه مصوبات براي انتخابات مجلس آماده شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون