• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

چهره‌هاي درگير

قاسم سليماني|فرمانده سپاه قدس

از پشت‌پرده بيرون آمده و حالا همه مي‌دانند كه ‌كارت قدرتمند ايران در عراق كسي نيست جز قاسم سليماني. همين چند وقت پيش نيوزويك او را روي جلد خود برد و در مدح تلاش‌هاي «سردار ايراني» نوشت. كنار گذاشته شدن مالكي، بازسازي روحي ارتش عراق، پيروزي استراتژيك در آمرلي و پيجي از جمله موفقيت‌هايي بوده كه نقش تاثيرگذار سليماني را در عراق نشان مي‌دهد. او از سال‌ها پيش اين نقش را ايفا مي‌كرد اما تلاش چشمگيري وجود داشت تا مهره قدرتمند پشت پرده ايراني در سايه بماند، حالا به نظر مي‌رسد كه ديگر آن ضرورت برداشته شده و عكس‌هاي قاسم سليماني در فتح‌الفتوحات ارتش بغداد همه جا ديده مي‌شود.

باراك اوباما|رييس جمهور امريكا

انتقادهاي خردكننده به بي‌عملي او در سوريه هيچ فايده‌يي نداشت، مدت‌ها تماشاگر صحنه بود تا قتل‌عام سنجار رخ داد، فرياد زنان ايزدي در بازارهاي برده‌فروشي داعش آسمان را شكافت و جيمز فولي، شهروند امريكا را در برابر دوربين گردن زدند. وقتي داعش، مساحتي به اندازه انگلستان را در اختيار گرفت، تازه فهميد كه بايد از مدت‌ها پيش كاري مي‌كرد. اما اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه دوره زمام‌داري اوباما زودتر از ابوبكر بغداد تمام شود.

رجب طيب اردوغان| رييس جمهور تركيه

جايي در ميانه دعوا ايستاده است اما در دوره‌يي كه تمام منطقه بايد خود را با ميزان داعش بسنجند، بي‌عملي تركيه در قبال داعش، انگ ننگين پشتيباني از «دولت اسلامي» را براي اردوغان به همراه داشته است. انتقادهاي شديد ايران و امريكا و عراق از او، جنگ سنگين كوباني در چند كيلومتري مرز تركيه و حتي بازداشت ديپلمات‌هاي كنسولگري تركيه در موصل از سوي داعش، هيچ‌كدام موضع يكه‌تاز سياست در تركيه را تغيير نداده است، مرغ او يك پا دارد و مي‌گويد؛ «تنها زماني به ائتلاف عليه داعش مي‌پيونديم كه هدف سرنگوني بشار اسد باشد». هدفي كه دست‌كم امروز در برنامه‌هاي ائتلاف قرار ندارد، پس تركيه تنها تماشاگر است، شايد لازم است كه خليفه نوعثماني، سرنوشت خليفه داعش را دقيق‌تر دنبال كند.

بشار اسد| رهبر نظام سوريه

 پس از چهار سال بحران در كشوري چندپاره شده، حالا اسد يك نفس راحت مي‌كشد چرا كه ديگر او هدف اول هيچ كس نيست، ابوبكر بغدادي همه نگاه‌ها را به سوي خود كشيده و ماموريت برانداختن اسد به ماموريت برانداختن بغدادي تغيير يافته است. با كمي شانس و زيركي بروز داعش و خشونت وحشتناكي كه در پي آن منطقه و جهان را تكان داد، نظام سوريه را از فشار شديد گذشته رهانيده و مي‌توان گفت با توجه به شرايط منطقه و اين نكته كه هر سرزميني در سوريه از دست دولت خارج شود، تنها ممكن است به دست داعش بيفتد نه كس ديگري، بشار اسد مي‌تواند پس از چند سال مطمئن شود كه هيچ كس فعلا كنار گذاشتن او را نمي‌خواهد؛ او به همين راضي است و در جنگ با داعش، سكوت كرده و اوضاع  را  رصد مي‌كند.

 

توزيع نيروهاي خارجي داعش بر اساس مليت

تبليغات گسترده داعش براي جذب نيروهاي تندرو به‌ويژه با استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي، سبب شده تا سيلي از نيروهاي خارجي تندرو از سراسر جهان به اين گروه بپيوندند كه بخش زيادي از آنها، اعراب ساكن كشورهاي اروپايي هستند. در اين جدول توزيع اين نيروها تا پايان سال 2014 را مي‌بينيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون