تحليل مجله فوربس از تحول جديد دنياي مجازي
آقاي لاكي در دنياي مجازي
مصطفي كريمي/ اين هفته مجله فوربس عكس روي جلد خود را به داستان موسس كمپاني اكولوس Oculus، يعني آقاي پالمر لاكي Palmer Luckey اختصاص داد. تقريبا دو سال قبل بود كه آقاي پالمر لاكي اين سرويس را در چارچوب يك رويه سازماني جديد شكل داد. پالمر لاكي در سن 16 سالگي شروع به كاركردن روي هدستهاي جديد (كه بر روي چشم بسته ميشوند) و تحقيقات در زمينه بازيها پرداخت، وي
در سن 19 سالگي شركت خود را تاسيس كرد. وي با اينكه هيچ كدام از ايدههاي خود را در بازارهاي تجاري عملي نكرد، شركت و فناورياش را در سن 21 سالگي به قيمت دو ميليارد دلار به مارك زاكربرگ مالك فيس بوك فروخت. اين شركت در تلاش است نسل جديد بازيها را طراحي و ابداع كند كه بسيار با نسل قبلي بازيها متفاوت است. متحول كردن حوزه بازيهاي رايانهيي تنها يكي از نخستين اقدامات آنها در پلتفرم اكولوس است. بحث و حوزه واقعيت مجازي « virtual reality» رفته رفته جايگاه خاصي پيدا كرده و اهميت فراواني يافته؛ بهطوريكه حتي برند سوني نيز بهطور جد به اين حوزه وارد شده است. البته بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه اكولوس جديد كه در خدمت فيسبوك است يار دوازدهمي نيز دارد. اين يار دوازدهم پتانسيل كاربران فيسبوك است. با اينكه مشكلي مانند موشنها و حركات بازيها در واقعيت مجازي هنوز بهطور كامل حل نشده است اما اين شركت توانسته با استفاده از راهحلهاي نرم افزاري خلاقانه آثار نامطلوب تاخير در نمايشگرها را كاهش دهد. با وجود اينكه در آينده نه چندان دور واقعيت مجازي اكولوس با تعدادي از نمايشگرهاي واقعيت مجازي در بازار عرضه عمومي رقابت خواهد كرد، اين اميدواري وجود دارد كه ديگر شركتها نيز در زمينه واقعيت مجازي قدمهايي برداشته و به دستاوردهايي در اين زمينه رسيده باشند. گويا اين نوع خريدهاي تازه زاكربرگ نشان از تغيير ذايقه وي دارد و گويا زين پس وي نيز نگرش متفاوتي خواهد داشت. گفتني است كه زاكربرگ طي برگزاري كنفرانس مطبوعاتي مربوط به اعلام رسمي خريد اكولوس، اذعان داشت تا اين خريد هيچ گونه اختلاط در فعاليت فيسبوك و اكولوس همانند ساير خريدهاي اين كمپاني نخواهد داشت. همچنين در اين كنفرانس زاكربرگ از توجهات به حوزه virtual reality سخن گفت و اذعان داشت كه آينده حوزه virtual reality بسيار درخشان است و آينده روشني را براي اين حوزه تصور ميكند. زاكربرگ در ادامه اين توضيحات آورده است كه در اين زمينه علمي جديد سعي دارد در وسعت و محيطي بزرگ به انجام بازيهاي رايانهيي آن هم به صورت فيزيكي بپردازد و همچنين وي درسر دارد كه بتواند يك كلاس آموزشي درس به صورت مجازي ايجاد كند يا حتي مراجعه به پزشك به صورت فيزيكي را به مراجعه به پزشك به صورت مجازي تبديل كند.پالمر لاكي خالق Oculus Rift، اذعان كرد كه مردم هنوز نميدانند كه چرا واقعيت مجازي مرتبط به آنهاست. او گفت شركتهايي نظير Oculus VR كار بسيار زيادي براي انجام دارند تا به مردم نشان دهند واقعيت مجازي چيزي فراتر از يك راه جديد براي انجام بازيهاي كامپيوتري است. او اين طور به بيان اظهارات خود پرداخت: «من فكر نميكنم مردم بدانند چرا واقعيت مجازي به آنها مرتبط است. بسياري از مردم حتي اگر واقعيت مجازي را بشناسند به آن تنها به عنوان ابزاري براي انجام بازيهاي كامپيوتري نگاه ميكنند. اين برداشت از واقعيت مجازي در نهايت تغيير خواهد كرد به اين صورت كه مردم كاربردهاي آن را در زمينههايي مانند فيلم و ارتباطات مشاهده ميكنند. زماني كه اين اتفاق بيفتد، آنها مرتبط بودن واقعيت مجازي را در زندگي روزمره خود ميبينند.» همچنين پالمر لاكي اذعان كرد كه بعضي از ناشران شناخته شده بازيهاي كامپيوتري در حال سرمايهگذاري بر روي واقعيت مجازي هستند، هرچند او نام آن شركتها را بيان نكرد. او در اين رابطه اين طور اظهار كرد: « برخي از استوديوهاي ميلياردي ساخت بازي در حال انجام كارهاي مهمي براي واقعيت مجازي هستند.»