• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

«اعتماد» در نظرخواهي از فعالين سياسي بررسي مي‌كند

آخرين وضعيت پايگاه راي روحاني

همراه با گفتارهايي از: علي صوفي حسين كاشفي، ابراهيم اميني و محمدجواد حق‌شناس

گروه احزاب

كمتر از 6 ماه ديگر حسن روحاني بار ديگر خود را به معرض راي مردم مي‌گذارد. اصلاح‌طلبان، اعتدالگراها و اصولگرايان ميانه رو اميدوارند او بار ديگر با جلب راي مردم سكان اجرايي كشور را به دست گيرد. اما همه حاميان رييس‌جمهور و دست‌اندركاران كمپين انتخاباتي وي بايد برآورد صحيحي از پايگاه راي، ريزش‌ها و رويش‌هاي آراي او داشته باشند. در سال 92 روحاني توانست به مدد يك اجماع و ائتلاف مدبرانه پس از چند دور مناظره، خوش بدرخشد و اعتماد عمومي را جلب كند. او تا سال 92 كارنامه اجرايي نداشت و مردم با اعتماد به اظهارات و ديدگاه‌هايش و حمايت حاميان شناخته‌شده‌اي نظير آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس دولت اصلاحات، حجت‌الاسلام ناطق نوري و حجت‌الاسلام سيد حسن خميني راي خود را به نام روحاني نوشتند. در انتخابات 96 حاميان روحاني گستره بيشتري را تشكيل مي‌دهند. در اين سه سال و نيم بسياري از اصولگرايان ميانه‌رو كه در سال 92 در قامت رقباي او حضور داشتند به صف حاميانش پيوسته‌اند. با اين حال مردم با كارنامه‌اي نيز مواجه هستند. كارنامه حسن روحاني در پيشگاه ملت روشن و شفاف است. او توانست به مهم‌ترين وعده‌اش يعني تنش زدايي در عرصه بين‌الملل و حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران جامه عمل بپوشاند. خروج پرونده ايران از شوراي امنيت سازمان ملل، توافق با شش قدرت جهاني و رفع تحريم‌هاي هسته‌اي دستاورد ويژه دولت روحاني بود كه جز عده‌اي در داخل و خارج افكار عمومي در ايران و عرصه جهاني قضاوت مثبتي از آن دارند.
در حوزه داخلي نيز روحاني توانست با كاستن از فضاي امنيتي آزادي‌هاي سياسي را تا حد مقدور فراهم آورد. دريافت مجوز فعاليت احزاب اصلاح‌طلب، فضاي نسبتا مطلوب رسانه‌ها و البته جلوگيري از دست اندازي به برخي از آزادي‌هاي مردم او را در منظر حاميانش به عنوان رييس‌جمهوري معرفي مي‌كند كه بر سر خطوط قرمزش ايستادگي كافي دارد. در حوزه اقتصاد، دولت روحاني اگرچه هنوز مشغول آواربرداري‌ مديريت اصولگرايان در سال 84 تا 92 است اما با اين شرايط توانسته است با كاهش چشمگير نرخ تورم و آرامش در فضاي كسب و كار از رخدادهاي توفاني در عرصه اقتصاد جلوگيري كند. در طول سه سال و نيم دولت روحاني نه بابك زنجاني تازه‌اي متولد شده و نه گروه آرياي جديد. خبري از به يغما بردن اموال ملت هم نيست. او در حوزه فرهنگ نيز دستاوردهاي چشمگيري داشته كه هنرمندان و اصحاب فرهنگ در اين مدت بارها بر آن صحه گذاشته‌اند.
با اين حال پرسش اصلي هنوز اين است كه آيا راي روحاني در سال 96 رويش خواهد داشت؟ حاميان او بايد با چه استراتژي‌اي وارد كارزار انتخابات شوند تا روحاني حضورش در پاستور را براي 4 سال ديگر تداوم بخشد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون