• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

روايت يك نماينده درباره حساب‌هاي رييس قوه قضاييه

پرداخت سود حساب‌ها به قوه قضاييه با اذن ولي فقيه ممكن شد

گروه سياسي| مساله برخي حساب‌هاي بانكي در قوه قضاييه كه به نام رييس قوه است اين روزها بحث‌ها و حواشي زيادي را به دنبال داشته است. با اين حال ابوالفضل ابوترابي، نماينده اصولگراي مجلس در اين مورد توضيحاتي داده است.
 به گزارش مشرق، جمله‌هاي كليدي اظهارات ابوالفضل ابوترابي به شرح زير است:
   اين موضوع باز مي‌گردد به ۲۰ سال قبل. زماني كه آيت‌الله يزدي رياست قوه قضاييه را بر عهده داشتند. در آن زمان حساب‌هايي در قوه قضاييه وجود داشت كه براي امور مربوط به توديع بانكي در قوه قضاييه به كار گرفته مي‌شد.
مشكلي كه در آن زمان وجود داشت اين بود كه با وجود اينكه در اين حساب‌ها پول بسيار زيادي در گردش بود، اما بانك‌ها قانونا سودي بابت اين حساب‌ها به قوه قضاييه نمي‌دادند. از طرفي در آن زمان و همچنين در حال حاضر قوه قضاييه از مشكلات مالي و كمبود امكانات و نيرو بسيار رنج مي‌برد.
اين شد كه آيت‌الله يزدي، رييس وقت قوه قضاييه در نامه‌اي به مقام معظم رهبري، ضمن مطرح كردن مشكلات مالي اين قوه، از ايشان تقاضا كردند كه نسبت به پرداخت سود براي حساب‌هاي مربوطه، اجازه لازم را صادر كنند. ايشان نيز در پاسخ به نامه آيت‌الله يزدي، با پرداخت سود اين حساب‌ها به دستگاه قضا موافقت مي‌كنند.
   در واقع سود تعلق گرفته به حساب قوه قضاييه جزو اموال بلاصاحب محسوب مي‌شد كه با اذن ولي فقيه، پرداخت آن به قوه قضاييه ممكن شد. اما به جهت اطمينان بيشتر و رعايت سلسله مراتب قانوني، موضوع به تصويب شوراي پول و اعتبار نيز مي‌رسد.
   اما مشكل قانوني كه در راستاي اجراي اين مصوبه وجود داشت اين بود كه بانك‌ها نمي‌توانستند به حساب‌هايي كه به نام قوه قضاييه است سود بدهند لذا پيشنهاد شد حساب‌ها به نام اشخاص حقيقي افتتاح شود تا اين مشكل نيز برطرف شود. لذا از همان زمان اين حساب‌ها به نام اشخاص حقيقي است تا اينكه از زمان آيت‌الله شاهرودي تصميم بر آن شد كه حساب‌ها به نام رييس قوه شود. لذا اين موضوع جديدي نيست و سابقه آن به ۲۰ سال پيش بازمي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون