• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

علي شمس‌اردكاني گفت:

توافق اوپك منافع ملي ما را تامين كرد

رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران درباره توافق روزگذشته اوپك كه منجر شد برخلاف تصميم اوپك به كاهش يك ميليون و 200 هزاربشكه نفت در روز، ايران توليد خود را افزايش دهد، اظهار داشت: اين توافق يك معامله برد- برد بود و منطبق بر منافع ملي ايران است. از سويي سبب مي‌شود كه شرايط اقتصادي ايران تا يك سال آينده به لحاظ اقتصادي پايدار بماند.
او با بيان اينكه سعودي‌ها به همكاري ايران و روسيه براي اين تصميم نياز داشتند، تصريح كرد: سعودي‌ها مي‌خواستند كه رقيب شان روسيه توليد خود را فريز كند و از سويي ايران هم در نهايت راضي باشد؛ البته سعودي‌ها چون در حال فروش بخشي از سهام آرامكو (شركت ملي نفت عربستان سعودي) هستند، نياز دارند كه قيمت نفت بالاتر برود تا بتوانند سهام آرامكو را به قيمت بالاتري بفروشند.  اين كارشناس اقتصادي به خبرآنلاين گفت: قيمت سهام آرامكو تابعي از قيمت نفت است و قيمت نفت بايد با قيمتي كه براي جذب سرمايه در صنعت نفت عربستان و در شيل اويل نياز است، بالا برود كه اين سرمايه‌گذاري صرف كند. وي افزود: به دنبال توافق ديروز اوپك قيمت‌ها 5 دلار افزايش داشت و اين 5 دلار جذب سرمايه را هم براي آرامكو و هم نفت شيل بهبود مي‌بخشد. در ضمن حدود يك ميليون بشكه از كل توليد اوپك پايين مي‌آيد، بنابراين دنيا از اين تصميم نفع خواهد برد.  شمس اردكاني با اشاره به اينكه نفت 55 تا 60 دلاري براي آرامكو 100 ميليارد دلار سود در فروش سهام به دنبال خواهد داشت، اظهارداشت: سعودي‌ها مي‌توانند با اين قيمت سهام آرامكو را تبديل به پول كرده و در ضمن با فروش حدود 10 ميليون بشكه روزانه 50 تا 60 ميليون دلار هم از افزايش قيمت سود ببرند.  او با بيان اينكه طرح اجرايي كاهش توليد براساس تصميم اوپك از يك ماه ديگر آغاز مي‌شود، خاطرنشان كرد: بنابراين پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت‌ها تا اوايل تابستان سال آينده بالا برود و به محدوده 55 تا 60 دلار برسد كه اين افزايش نتيجه تصميم اوپك است و مي‌توان گفت يك تصميم برد- برد بوده است.
مذاكره‌اي بر مبناي منافع ملي
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با تاكيد براينكه موضع ايران در اين مذاكرات بر مبناي منافع ملي بود، تاكيد كرد: در معاملات بين‌المللي منافع ملي مهم است و نه آنچه در كتاب حق و حقوق ناميده مي‌شود. در اين مذاكره هم منافع ملي در نظر گرفته شد؛ مساله بعدي اين است كه اين روحيه توافق چه مدت دوام دارد كه من فكر مي‌كنم يك سال مي‌ماند.
شمس اردكاني با اشاره به پيامدهاي سياسي اين تصميم در فضاي بين‌المللي و روابط ايران در منطقه نيز گفت: با اين توافق دستگاه ديپلماسي مي‌تواند مسائل ديگر را هم حل كند؛ از جمله مسائل سياسي با عربستان سعودي. در واقع اين توافق مي‌تواند پيش‌درآمد معامله برد- برد ديگري در دستگاه ديپلماسي باشد.  اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه توافق اوپك راهكاري براي بهبود كل شرايط منطقه‌اي در ساختار جديد ايجاد خواهد كرد، گفت: به هر حال مسائل پيچيده را بايد دولتمردان حل كنند، نه اينكه در خيابان حل شود؛ مشكل ما با عربستان اين بود كه مسائل را دولتمردان حل نكردند و مساله حمله به حجاج ايرانى و سفارت عربستان در تهران وكنسولگرى در مشهد اتفاق افتاد.  وي افزود: از سوي ديگر بي‌عملان هم در برابر پيچيدگي‌ها به عافيت نمي‌رسند؛ تجربه نشان داده كه براي آرام كردن يك حريف بهترين راه اين است كه به او پيشنهاد همكاري بدهيد. در اينجا ديپلماسي نفتي ما خوب بود. از الجزاير تاكنون ديپلماسي ما خوب كار كرده است.   رييس كميسيون انرژي اتاق ايران با بيان اينكه اين توافق براي عربستان هم مفيد بود به تصميم عربستان براي عرضه سهام آرامكو در بورس‌هاي جهاني اشاره كرد و گفت: عربستان نياز داشت كه قيمت نفت حول و حوش 55 تا 60 باشد، زيرا تعداد زيادي از سهامداران آرامكو بين‌المللي هستند و سعودي‌ها براي اينكه خودشان را بيمه كنند و در معرض حملات ضد داعشى ترامپ نباشند اين توافق را پذيرفتند.  او اضافه كرد: بايد توجه داشت كه پايگاه نفتى طرفداران ترامپ در نفت و گاز شيل است و آنها هم با توافق اوپك كه منجر به افزايش قيمت‌ها مي‌شود، منتفع خواهند شد، لذا احتمال دارد روابط سردي كه بين وهابي‌ها با اردوگاه ترامپ ايجاد شده، به دنبال اين توافق بهبود يابد و از اين منظر براي عربستان هم به جهت منافع اين كشور، اين توافق مفيد بوده است.  شمس اردكاني در پاسخ به اين سوال كه آيا امريكا نفت شيل را كه مي‌گويد هزينه توليد آن 22 دلار است به بازار براي پركردن جاي خالي اوپك روانه نخواهد كرد، گفت: اين بازي تبليغاتي است؛ چون هزينه توليد و حمل نفت شيل بيش از 40 دلار است. بستگي به محل و هزينه حمل و جداسازي 45 دلار هزينه دارد كه البته تصميم اوپك هم به نفع شيل اويل تمام مي‌شود.  وي افزود: زيرا با قيمت 55 دلاري سود 20 درصد براي نفت شيل به دست مي‌آيد كه سود خوبي است.
يكسان‌سازي، راهكار خروج از بي‌ثباتي ارزي
يك اقتصاددان مي‌گويد: دولت براي جلوگيري از بي‌ثباتي‌هاي ارزي تعيين تكليف كردن سرمايه‌گذاران داخلي و همراه كردن سرمايه‌گذاران خارجي بايد سريع‌تر و در يكسان‌سازي نرخ ارز اقدام كند.
حيدر مستخدمين حسيني درباره نوسانات قيمت ارز در روزهاي گذشته اظهار كرد: وظيفه مقام ناظر سياست‌هاي ارزي اين است كه تقاضاهايي كه براي ارز در كشور به وجود خواهد آمد و پيش‌بيني كرده براي آن برنامه‌ريزي كند. عده‌اي افزايش نرخ ارز در روزهاي گذشته را در ارتباط با موضوعاتي مانند اربعين مي‌دانند ولي سوال اينجاست كه مگر اين تقاضا چند‌درصد از سهم ارز مورد نياز كشور را در بر مي‌گيرد و اين اقليت جزيي چه نقشي مي‌تواند در شرايط كلان ارزي كشور ايجاد كند كه در جهش قيمت ارز چنين نقشي ايفا كنند؟ وي توضيح داد: در مقاطع مختلفي گفته مي‌شود كه نرخ ارز به دليل اربعين، تعطيلات نوروزي و تعطيلات تابستاني و غيره افزايش يافته است ولي واقعيت اين است كه اين تغيير، خارج از كنترل مقام سياست‌هاي ارزي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون