• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3696 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ آذر

درباره بازي ايران- مراكش و كارشكني اماراتي‌ها

ديپلماسي فراموشي!

وزارت امور خارجه مخالف برگزاري اردوي تيم ملي در دوبي است اما...

گروه ورزش

17 آبان‌ماه بود كه كارلوس كي‌روش با اشاره به برنامه اردويي تيم ملي در دي ماه سال جاري گفت: «خوشبختانه ژانويه در امارات اردويي را برپا و بازي دوستانه‌اي با ساحل عاج برگزار خواهيم كرد». با اين حال وقتي خبر از لغو اين ديدار آمد، همه متعجب شدند. در همان مقطع مديران فدراسيون فوتبال بلافاصله كشور مراكش را جايگزين ساحل عاج براي برگزاري بازي دوستانه با تيم ملي ايران كردند. مهدي تاج هم در مصاحبه‌هايش در واكنش به علت لغو بازي دوستانه ايران- ساحل‌عاج گفت: «وزارت امور خارجه نامه‌اي را به ما ابلاغ كرد كه براساس آن نمي‌توانستيم اردو يا ديداري را در كشور امارات برگزار كنيم و اجراي اين دستور براي ما لازم بود. به همين دليل بلافاصله بعد از ابلاغ نامه آن را اجرا كرديم.»
با وجود اينكه همه فكر مي‌كردند كه ديگر برگزاري بازي دوستانه با مراكش قطعي خواهد بود، ‌اما باز هم در روزهاي اخير حرف و حديث‌ها درباره لغو اين مسابقه به اوج خود رسيده است. چرا كه سايت فدراسيون جهاني فوتبال نيز برنامه اين بازي دوستانه را از تقويم خود حذف كرد.
در چنين شرايطي يك سوال ذهن اهالي فوتبال را به خود مشغول كرده است. طبق گفته مهدي تاج بازي دوستانه با ساحل عاج به خاطر مخالفت وزارت امور خارجه با برگزاري اردو و مسابقه در كشور امارات لغو شد. اما مديريت فدراسيون باز هم برگزاري بازي با مراكش در امارات را در دستور كار خود قرار داده است.
 
تيم ملي فوتبال ايران با برنامه‌ريزي كي‌روش قصد داشت از فرصت به دست آمده پيش از جام ملت‌هاي آفريقا با توجه به اردوي هشت تيم آفريقايي در كشور امارات استفاده كند تا با آنها مسابقه برگزار كند كه با توجه به نامه وزارت امورخارجه كه دلالت بر مخالفت دولت امارات با بازي‌هاي تيم‌هاي ملي ايران در اين كشور دارد، ابتدا بازي با ساحل عاج لغو شد و همان‌طور كه اشاره شد برگزار شدن بازي با مراكش هم در هاله‌هاي از ابهام قرار گرفته است.
روز گذشته خبرگزاري فارس اعلام كرد تيم ملي فوتبال ايران كه خود را آماده حضور در ديدارهاي برگشت رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني مي‌كند، از سيزدهم دي ماه در دوبي اردو خواهد زد. اين اردو در باشگاه ايرانيان دوبي كه جزو دارايي‌هاي ايران در امارات به حساب مي‌آيد برگزار خواهد شد تا ملي‌پوشان ايران در فضايي كاملا آشنا و ايراني اين اردوي يك هفته‌اي را پشت سر بگذارند.
تيم ايران در جريان اين اردو يك ديدار دوستانه برابر تيم ملي مراكش انجام مي‌دهند.
تيم ايران در اين بازي در ورزشگاه العين ميهمان تيم مراكش به حساب مي‌آيد و اين تيم آفريقايي كه خود را آماده حضور در جام ملت‌ها مي‌كند، ميزباني از بازيكنان كي روش را برعهده خواهد داشت. براساس آنچه كه خبرگزاري فارس اعلام كرده فدراسيون فوتبال مي‌خواهد كه اين بازي دوستانه در امارات برگزار شود. اما حالا معلوم نيست تكليف نامه‌اي كه وزارت امور خارجه به فدراسيون درباره برگزار نشدن بازي و اردو در اين كشور همسايه زده است چه خواهد شد.
 
درست است كه پرسپوليس چندي پيش اردويي را در شهر دوبي برگزار كرده بود و حتي در اين شهر چند بازي دوستانه هم انجام داد اما اين تيم تنها در باشگاه ايرانيان اردوي خود را برگزار كرد و در ورزشگاه خاصي به ميدان نرفت حال آنكه هيچ تيمي در امارات حاضر به رويارويي دوستانه با پرسپوليس نشد.
از طرفي ديگر مهدي تاج ارسال نامه از سوي وزارت امور خارجه به فدراسيون فوتبال را قبلا هم تاييد كرده بود و اجرايي شدن دستورات را الزامي اعلام كرده است. البته در لغو بازي با ساحل عاج نه فدراسيون فوتبال دخيل بوده و نه وزارت امور خارجه به اين خاطر كه اماراتي‌ها در اجاره استاديوم به تيم ملي كارشكني مي‌كردند و مدام بهانه مي‌گرفتند كه در نهايت اينها منجر به لغو اين بازي شد. با توجه به اين رفتار و نامه وزارت امور خارجه خيلي‌ها بر اين باور بودند كه دور از ذهن است بازي ايران – مراكش كه 17 دي براي برگزاري آن برنامه‌ريزي شده انجام شود. به همين دليل خبر لغو اين مسابقه در رسانه‌ها منتشر شد.
 
اين روزها اهالي فوتبال ايران و رسانه‌ها به دنبال رسيدن به جواب يك سوال هستند. اينكه چرا باوجود تمام كارشكني‌هاي كه اماراتي‌ها عليه فوتبال ايران در سال‌هاي گذشته‌ داشته‌‌اند، مديريت فدراسيون فوتبال، امارات را از ليست كشورهاي ميزبان براي برگزاري اردو و بازي‌هاي دوستانه خط نمي‌زند؟ مدت‌ها قبل هم‌زماني كه قرار بود تيم‌هاي ملي ايران و امارات در اين كشور با هم بازي دوستانه برگزار كنند، اين كشور يكطرفه اين بازي را لغو كرد و در آن مقطع علي كفاشيان، رييس وقت فدراسيون فوتبال اعلام كرد كه روابط فوتبالي با كشور امارات را به پايين‌ترين سطح ممكن خواهيم رساند. اين حرف در حد شعار باقي ماند و اين وعده‌ها با مرور زمان از ذهن اهالي فوتبال فراموش شد. اما حالا باز هم اين كارشكني‌ها ادامه دارد و فدراسيون فوتبال هم انگار قرار نيست كه يك بار براي هميشه به كارشكني‌هاي اماراتي‌ها پاسخي محكم بدهد. مهدي تاج، رييس فدراسيون رسما اعلام كرده بود كه تمكين كردن از درخواست رسمي وزارت امور خارجه براي آنها الزامي است. پس اگر چنين دستورالعملي از سوي دستگاه ديپلماسي ايران به فدراسيون ابلاغ شده، چه اصراري وجود دارد كه بازي با مراكش در امارات برگزار شود. فدراسيون فوتبال در تمام سال‌هاي گذشته به خاطر ضعف ديپلماسي هميشه در برنامه‌ريزي براي برگزاري بازي‌هاي دوستانه و اردوهاي آماده‌سازي خارجي براي تيم ملي بامشكلات عديده رو به‌رو بوده است. اما اين ضعف نبايد باعث شود كه وقتي هماهنگي‌ها با كشور مراكش براي برگزاري اين بازي دوستانه انجام شده، ايران به هر قيمتي حاضر شود در اين مسابقه حضور پيدا كند.
نكته قابل تامل ديگر اين است كه در هفته‌هاي اخير مديريت فدراسيون فوتبال از وجود پيشنهاد‌هاي مختلف براي بازي با ايران از سوي كشورهايي مثل دانمارك صحبت كرده بودند. با اين وجود فدراسيون انگار اصرار دارد كه ايران با مراكش در امارات بازي داشته باشد. به هر حال در شرايط كنوني هر لحظه امكان دارد كه كي‌روش با صدور يك بيانيه يا انجام مصاحبه‌اي باز هم به تندترين شكل ممكن به مديريت فدراسيون در تداركات فوتبال ملي حمله كند و از شكست‌هاي دوباره در بيرون از زمين فوتبال حرف بزند. در چنين شرايطي انگار تمام فكر و ذكر مديريت فوتبال ايران اين است كه كي روش چنين مصاحبه‌اي انجام ندهد! حتي اگر اين ماجرا به قيمت ناديده گرفتن نامه وزارت امور خارجه و فراموشي كارهاي زشتي باشد كه اماراتي‌ها هميشه عليه فوتبال ايران انجام داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون