• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3701 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي

رشد اقتصاد، موانع را كم مي‌كند

هادي حق‌شناس كارشناس اقتصادي

 

 

شتاب رشد نقدينگي در سال‌هاي گذشته اين عدد را به بالاي 3/1 ميليون ميليارد تومان رسانده است. عمده نقدينگي از يك سمت متشكل از شبه‌پول و سپرده‌هاي غيرجاري است و از طرف ديگر بدهي دولت و موسسات دولتي به بانك‌ها و بانك مركزي. به اين دليل مي‌بينيم با وجود رشد نقدينگي اما تاثير آن در تورم مشهود نيست.
اگرچه ممكن است در ماه‌هاي آينده سررسيد اوراق مشاركت و افزايش نرخ ارز بر اقتصاد تاثير بگذارد اما در كنار اين اتفاقات افزايش رشد اقتصادي مي‌تواند اثر منفي عوامل هشداردهنده را كاهش دهد. همانطور كه رشد نيم سال 95 به 4/7 درصد رسيده است احتمال تداوم اين رشد تا پايان سال نيز وجود دارد.
افزايش رشد اقتصاد توان اين را دارد كه ساير شاخص‌ها را نيز اصلاح كند. از سوي ديگر انتظار داريم نقل و انتقال پول، كالا و صادرات نفتي و غيرنفتي نيز رشد كند. بنابراين بهبود شاخص‌ها قابل توجه خواهد بود و بهبود اين شاخص‌ها اميدهاي زيادي را ايجاد خواهد كرد.
همچنان ما اميدواريم بخش ساختمان و ساير بخش‌هاي صنعتي در نيمه دوم سال وضعيت بهتري پيدا كنند. آنچه رشد اقتصادي در نيم سال نخست را شكل داده رشد بخش نفت و كشاورزي بوده اما براي نيم سال دوم انتظار بهبود ساير بخش‌ها نيز وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون