• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3701 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي

بدون ايران و تركيه ممكن نبود

ترور سفير با هدف تخريب رابطه بود
اسپوتنيك ترك از ولاديمير پوتين درباره رابطه ميان تركيه و روسيه، كار گروهي روسيه، تركيه و ايران درباره سوريه و مساله ترور سفير روسيه در آنكارا سوال كرد.
وي در اين باره گفت: تراژدي ترور سفير روسيه در آنكارا كه اخيرا رخ داد تلاشي بود براي برهم زدن رابطه روسيه و تركيه. آيا اين ترور مي‌تواند به رابطه ما صدمه‌اي وارد كند؟ خير چرا كه ما به خوبي بر اهميت اين رابطه واقف هستيم. ما تلاش خواهيم كرد تا اين رابطه را توسعه بدهيم. پس از تنش در رابطه دوجانبه، ما تلاش كرديم پس از توسعه و بهبود رابطه، وجوه مشترك را پيدا كنيم. اميدوار هستم كه بتوانيم در آينده به تفاهم‌هاي بيشتري هم دست پيدا كنيم.
استقبال از حضور عربستان و امريكا
پوتين در پاسخ به سوالي درباره نقش سه‌گانه ايران، تركيه و روسيه در پرونده سوريه گفت: همكاري‌هاي سه جانبه نقش بسيار مهمي را در حل كردن مساله حلب بدون فعاليت‌هاي جنگي وسيع بازي كرد. قريب به 100 هزارنفر از حلب خارج شدند. اين بزرگ‌ترين عمليات انساني در دنيا بود. اين موفقيت هم بدون كمك رييس‌جمهور تركيه و بدون رهبري و هدايت ايران و كمك رييس‌جمهور سوريه به دست نمي‌آمد. مرحله بعدي مي‌تواند اتش‌بس فراگير درسرتاسر سوريه باشد. پس از آن هم مذاكرات سياسي از راه مي‌رسد. ما پيشنهاد كرده‌ايم كه اين مذاكرات در آستانه باشد. بشار اسد و رجب طيب اردوغان هم اين پيشنهاد را پذيرفته‌اند. پوتين در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه ديگر بازيگران منطقه‌اي مانند عربستان‌سعودي هم مي‌توانند به تلاش‌ها براي برقراري صلح كمك كنند و از حضور امريكا نيز در اين پرونده استقبال مي‌كند. پوتين در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درباره استفاده رسانه‌ها از نام دولت اسلامي براي داعش گفت: نبايد نام اسلام را در كنار ترور قرار داد.
استقلال كردستان به عراق مربوط است نه ما
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره نگاه روسيه به حركت كردها به سمت استقلال گفت: روسيه رابطه ويژه و حياتي با كردها دارد. پيشمرگه‌هاي كرد در مبارزه با ترور شجاعت بسياري از خود نشان دادند و بسيار هم كارآمد بودند. زماني كه بحث استقلال مطرح مي‌شود ما بايد در چارچوب قوانين بين‌المللي حركت كنيم. در نهايت هم حق كردها محفوظ است اما اين عراقي‌ها و مردم كردستان هستند كه بايد در اين خصوص تصميم‌گيري كنند. ما در مسائل داخلي عراق دخالت نمي‌كنيم. پوتين در پاسخ به سوالي در خصوص اصلي‌ترين هدف ولاديمير پوتين در روزهاي رياست‌جمهوري‌اش گفت: فقط يك هدف دارم و آن هم تامين منافع روسيه است.
ما رابطه با اروپا را تخريب نكرديم
خبرنگار آلماني درباره رابطه روسيه و اروپا سوال كرد؛ رييس‌جمهور روسيه در پاسخ گفت: زماني كه نوبت به توسعه رابطه با اروپا مي‌رسد، ما كساني نيستيم كه رابطه با غرب و آلمان را تخريب كرديم. ما كساني نيستيم كه تحريم‌ها عليه غرب را اعمال كرديم. ما در حال پاسخ دادن به محدوديت‌هايي هستيم كه بر ما تحميل شد. اگر اروپايي‌ها تحريم‌هاي اعمال شده عليه ما را بردارند ما نيز همين كار را خواهيم كرد. متحدان ما در امريكا و اروپا به ما ضمانت داده بودند كه توافقي درباره اوكراين صورت خواهد گرفت. يك روز بعد اين توافق از ميان رفت. ما سال‌ها بود كه تقاضاي رسيدگي به رابطه اوكراين و اروپا را داشتيم بنابراين ما آغاز‌كننده اين مناقشه نبوده‌ايم. پس از كودتا هم آنها رابطه عميق‌تر اوكراين با اتحاديه اروپا را به تاخير انداختند. ما به دنبال حل مشترك مسائل با اروپا هستيم. به عنوان نمونه در مقوله مبارزه با تروريسم اين همكاري خواست ما است. ما مراتب همدردي خود را با قربانيان حادثه برلين اعلام كرديم. ما چگونه مي‌توانيم درباره كار مشترك در مسير مبارزه با تروريسم صحبت كنيم زماني كه شركاي ما در اروپا اين همكاري را محدود كرده‌اند؟ من در اين‌باره در مجمع عمومي سازمان ملل نيز صحبت كرده‌ام كه ما به جبهه واحدي در برابر تروريسم نياز داريم. آيا در انتخابات بعدي شركت مي‌كنيد؟ پوتين در پاسخ گفت: زماني كه وقتش فرا برسد من به وضعيت بين‌المللي و وضعيت روسيه نگاه مي‌كنم. بايد ببينيم كه چه دستاوردهايي داشته‌ايم و چه كارهايي باقي مانده است. من در همان مقطع تصميم مي‌گيرم كه آيا شركت كنم يا خير؟
زمان ديدار با پوتين مشخص نيست
خبرنگار ان بي‌سي از پوتين درباره زمان ديدار با ترامپ و سوژه‌هاي بحث در نخستين ديدار سوال كرد. وي در پاسخ گفت: سخت است كه زماني براي اين ديدار تعيين كنم. رييس‌جمهور منتخب بايد تيم خود را بچيند. در نخستين ديدار ما درباره عادي‌سازي رابطه صحبت خواهيم كرد. ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي‌اش به صراحت اعلام كرد كه ما بايد رابطه را توسعه ببخشيم.
اشتباه مي‌كنم اما درس مي‌گيرم
خبرنگاري از پوتين سوال كرد: بزرگ‌ترين اشتباه شما چيست؟ پوتين در پاسخ گفت: من بارها به اين سوال پاسخ داده‌ام. همه اشتباه مي‌كنند. هيچ‌كس بدون اشتباه نيست. من تلاش مي‌كنم از اشتباهات درس بگيرم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون