• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3701 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي

پيشنهادايران به اتحاديه جهاني براي ايجاد پوشش جديد در كشتي زنان

بانوان ايراني آماده مبارزه شوند

امروز برخلاف وعده‌هاي داده‌شده در مورد ورزش بانوان، شاهد بي‌توجهي به فوتبال زنان هستيم تا تيم ملي ايران سقوط 73 پله‌اي را تجربه كند

وحيد جعفري

در حالي كه گزارش‌ها از سقوط ۷۳ پله‌اي تيم فوتبال بانوان ايران در آخرين رنكينگ فيفا -كه روز گذشته منتشر شد- خبر مي‌دهد، فدراسيون كشتي ايران در اقدامي تحسين‌برانگيز در اين برهه از زمان، بيشتر از هر وقت ديگري به فكر ورزش بانوان بوده و پيشنهادي به اتحاديه جهاني براي ايجاد پوشش جديد در كشتي زنان ارايه داده است تا تمام زنان سراسر دنيا با هر دين واعتقادي بتوانند به ورزش مورد علاقه خود ورود كرده و به فعاليت بپردازند.
كم‌كاري فدراسيون در فوتبال زنان
در جديد‌ترين رنكينگ فيفا و مربوط به بانوان فوتباليست، تيم ملي ايران صاحب 1418 امتياز شده و پايين‌تر از تيم‌ رده 127 جهان، در بين تيم‌هايي كه هيچ فعاليتي در اين ورزش نداشته و صاحب رده‌‌اي نيز نشده‌اند، قرارگرفت. به اين ترتيب تيم بانوان ايران سقوط 73 پله‌اي جهاني را تجربه مي‌كند. همچنين در سطح آسيا نيز پايين‌تر از تيم مالديو و در كنار تيم‌هايي همچون اندونزي، لائوس، فلسطين، قرقيزستان، تيمور شرقي، سوريه، پاكستان، ماكائو، افغانستان، عراق، كويت، قطر و بوتان، يعني تيم‌هاي بدون رده‌ جاي گرفته است و اين اتفاق در حالي رخ داده كه اين‌روزها توجه به ورزش بانوان در دستور كار قرار گرفته است و وزير ورزش طي هفته‌هاي گذشته براي گرفتن مجوز از فدراسيون جهاني بسكتبال براي حضور بانوان محجبه در رقابت‌هاي بين‌المللي تلاش بسيار كرده است؛ اما با اين حال به نظر مي‌رسد در فدراسيون فوتبال كمترين توجهي به بانوان صورت نمي‌گيرد كه امروز تيم ملي زنان ايران سقوط 73 پله‌اي را در آخرين رنكينگ فدراسيون جهاني اين رشته تجربه مي‌كند. البته در كنار انتشار اين خبر ناراحت‌كننده شاهد انتشار خبري خوب مبني بر «پيشنهاد ايران به اتحاديه جهاني براي ايجاد پوشش جديد در كشتي زنان» نيز بوده‌ايم تا يك بار ديگر شاهد علاقه و توجه فدراسيون كشتي ايران به ورزش زنان -كه نيمي از جامعه ايران را تشكيل مي‌دهند- باشيم.
 زنان ايران، سلاطين خفته كشتي جهان
علاقه‌مندان به كشتي به خوبي مي‌دانند كه كشتي زنان جهان در سلطه ژاپني‌هاست و بانوان اين رشته همواره در مسابقات بين‌المللي به خصوص در رقابت‌هاي جهاني، بازي‌هاي آسيايي و المپيك مدال‌ها را درو كرده و به نام اين كشور مي‌زنند، به عنوان مثال از 6 وزن 5 طلا به نام ژاپن مي‌شود و يك طلا به يكي ديگر از كشورهاي دنيا مي‌رسد و اين در حالي است كه در كشتي مردان شرايط كاملا متفاوت است. زنان اين كشور به خاطر شرايط و فيزيك متفاوت توانسته‌اند در كشتي زنان كه به اين شكل و قوانين برگزار مي‌شود همواره به قهرماني جهان و المپيك برسند، در حالي كه شايد اگر نوع پوشش و قوانين در كشتي زنان به اين شكل نبود، بانوان ساير كشورها نيز اين امكان را پيدا مي‌كردند كه خوش بدرخشند، به خصوص زنان ايراني نيز مي‌توانستند در اين مسابقات حاضر شده و كسب افتخار كنند، بانواني با استعداد و علاقه‌مند كه عاشق فعاليت در ورزش ملي و مذهبي ايران هستند و گفته مي‌شود اگر شرايط به نحوي شود كه امكان حضور در مسابقات كشتي را پيدا كنند، تنها تيمي در دنيا هستند كه مي‌توانند به سلطه ژاپني‌ها در اين رشته پايان دهند و نام خود و ايران را به عنوان مدعي شماره يك كشتي زنان دنيا مطرح كنند، چنانچه در يكي دو سال اخير كه كشتي باكمربند و آليش بانوان راه افتاده، در اين مدت كوتاه شاهد درخشش و موفقيت بانواني بوديم كه در اين رشته فعاليت مي‌كنند. باري، امروز شاهد اين هستيم كه فدراسيون كشتي ايران در يكي ديگر از طرح‌هاي خلاقانه خود براي توسعه كشتي در ميان زنان به‌خصوص بانوان مسلمان، شيوه جديدي از كشتي بانوان با پوشش متفاوت را به عنوان «cover- singlet wrestling»  به اتحاديه جهاني كشتي پيشنهاد داد تا در صورت تاييد اين موضوع پاياني باشد بر حسرت بانوان ايراني كه همواره علاقه‌مند بودند تا در رشته كشتي فعاليت كنند و به دليل نبود شرايط و بستر مناسب به ناچار در رشته‌هاي وارداتي جودو، تكواندو، كاراته و... فعاليت مي‌كردند. با آغاز فعاليت زنان ايراني در رشته كشتي كلاسيك، همگي خواهيم ديد كه بانوان ايراني، سلاطين خفته كشتي جهان هستند و اينكه گفته مي‌شود، كشتي ورزشي مردانه بوده و تنها براي مردان است، آنقدرها هم درست نيست، اين را سنگ‌نوشته‌ها و طرح‌هاي قديمي و تاريخي نيز نشان مي‌دهد و در آينده، بانوان ايراني.
علاقه «ماريا ياتشي» به طرح پيشنهادي ايران
در پيشنهاد ارسالي ايران به اتحاديه جهاني كشتي با توجه به اينكه پوشش كنوني زنان باعث شده است قشر زيادي از بانوان نتوانند در اين رشته حضور داشته باشند، پيشنهاد برگزاري اين شيوه جديد را با رعايت كامل پوشش به اتحاديه جهاني كشتي ارايه داده است. اين پيشنهاد در نشست كميسيون ساير كشتي‌هاي وابسته به اتحاديه جهاني كشتي كه مقر آن در استانبول تركيه است و در حال برگزاري، مطرح شده و فدراسيون كشتي ايران در اين زمينه ارايه گزارش خواهد كرد.
فرناز پناهي، عضو ايراني كميسيون ورزش و زنان اتحاديه جهاني كشتي، طرح فوق را كه گفته مي‌شود مورد تاييد و علاقه «ماريا ياتشي» رييس كميسيون كشتي‌هاي وابسته به اتحاديه جهاني كشتي از تركيه است، ارايه خواهد داد تا در صورت تاييد، فعاليت زنان در اين بخش آغاز شود.
در ادامه بخشي از متن پيشنهاد فدراسيون ايران به نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي به شرح زير است:
بسياري از زنان به دليل شرايط متفاوت و خاص فيزيكي نسبت به مردان يا ملاحظات فرهنگي خاصي كه دارند، علاقه‌مند نيستند در رشته‌اي فعاليت كنند كه چنين پوششي دارد.
اين ممانعت فرهنگي فقط مربوط به گرايش‌هاي مذهبي خاص نيست، بلكه اين پوشش مورد تاييد بسياري از زنان اروپايي و امريكايي و حتي زنان فعال و صاحب مدال المپيك و جهان حال حاضر در كشتي بانوان نيز نيست و اين عامل مي‌تواند مساله‌اي بازدارنده براي جذب بخش قابل توجهي از زنان دنيا براي حضور و فعاليت در رشته كشتي باشد. از طرف ديگر همانطور كه در گزارش‌هاي داوري المپيك نيز اعلام شده بود، يكي از تخلفات بالا در كشتي زنان كشيده شدن موي سر به هنگام مبارزه بوده است. اين پيشنهاد با حفظ سلامت زنان كه به لحاظ فيزيكي طبيعتا از ظرافت ظاهري متفاوتي نسبت به مردان برخوردار هستند و بايد آسيب كمتري به سر و صورت آنها وارد شود، نيز ارتباط مستقيمي دارد. يعني ضرورت دارد براي نحوه پوشش مو در زنان به‌هنگام مبارزه در كشتي تمهيداتي انديشيد. پوشش مناسبي كه بتواند هم از آن به عنوان محافظت مو استفاده شود و هم گوش بند، كه از فك و صورت زنان نيز محافظت كند. با توجه به پيگيري‌هايي كه فدراسيون كشتي ايران انجام داده است، پيشنهاد مي‌شود كه شيوه جديدي از كشتي زنان با پوشش و حفاظت مناسب به عنوان «cover- singlet wrestling» به رشته‌هاي كشتي‌هاي تحت پوشش اتحاديه جهاني اضافه شود و امكاني را فراهم كند كه جمعي از زنان علاقه‌مند به كشتي كه به سبب علاقه‌مند نبودن به نوع پوشش، شانسي براي حضور در اين رشته ورزشي را نداشته‌اند، از اين فرصت جديد استفاده كنند و به آمار جامعه كشتي جهان اضافه شود. قوانين و مقررات اين كشتي كاملا مشابه قوانين كشتي آزاد بانوان است؛ اما اوزان آن در وضعيتي ساده‌تر و شفاف‌تر نسبت به كشتي آزاد بانوان عبارتند از: ٥٠-٥٥-٦٠-٦٥ و٧٠-٧٥ كيلو گرم است.
نوع دوبنده اين زنان علاقه‌مند به كشتي، لباسي مناسب و در دسترس براي همگان است كه از موي سر تا كف پا را پوشش داده و محافظت مي‌كند. همچنين مو و سر بانوان كشتي‌گير در اين نوع از كشتي، با كلاهي مخصوص و گوش بند محافظت مي‌شود. مطمئن باشيد اين نوع پوشش و محافظت، توسعه كشتي بانوان را در بين زنان علاقه‌مند به كشتي تسريع مي‌كند. با توجه به مذاكرات صورت گرفته، فدراسيون كشتي ايران با همكاري نهادهاي متخصص نسبت به تهيه طرحي در اين باره اقدام كرده است. بديهي است اين شيوه از كشتي بانوان، مي‌تواند در مجموعه يكي از كميته‌هاي مرتبط با شيوه‌هاي كشتي وابسته به اتحاديه جهاني كشتي، فعاليت خود را آغاز كند.
فدراسيون كشتي ايران آماده ارايه توضيحات مضاعف و در صورت لزوم كمك به توسعه اين شيوه جديد كه با پوشش مناسب زنان همراه است، خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون