گزارش اكونوميست از موزه هنرهاي معاصر
منتظر گنجينه خاص
بهار سرلك
يك سالي ميشود فعاليتهاي موزه هنرهاي معاصر تهران وارد فاز جديدي شده و چند تفاهمنامه با كشورهاي اروپايي در زمينه همكاري و امانت دادن آثار گنجينه اين موزه جهت نمايش در موزههاي مطرح اين كشورها امضا كرده است. اما موزه در اين يك سال درگير كشوقوسهاي سياسي شد. انتقالي كه حواشي و بحث و جدلهاي بسياري در پي داشته است. حالا مجله اكونوميست در تازهترين گزارش خود ماجراي امانت را به تفصيل شرح داده و از اهميت آثاري نوشته است كه موزهداران اروپايي چشم انتظارش هستند. اكونوميست مينويسد: «اواخر دهه 1970 قيمت نفت گريبان دنيا را گرفته بود و اقتصاد كشورهاي غربي بيجان شده بود. ايران فرصت خوبي داشت و خريدار آثار هنري دنيا شد و سال 1977 با اين آثار، موزه هنرهاي معاصر تهران را پايهگذاري كرد. حالا گنجينه آثار مدرن غربي اين موزه، بهترين مجموعه هنري خارج از اروپا و امريكاي شمالي به شمار ميرود.» اكونوميست مهمترين اثر اين گنجينه را شاهكار پابلو پيكاسو «نقش و مدلش» ميداند؛ تابلويي كه كارشناسان آن را پيوند گمشده ميان دو اثر بزرگ اين هنرمند يعني «دوشيزگان آوينيون» و «گورنيكا» مينامند. اين نشريه «نقاشي ديواري روي زمينه قرمز هندي» اثر جكسون پولاك و همچنين آثاري از مارك روتكو، فرانسيس بيكن، اندي وارهول و اساتيد ايراني همچون محسن وزيري مقدم و فرامرز پيلارام را گنجينه موزه هنرهاي تهران برميشمارد. اكونوميست در انتها از مسائل و حواشي پيشآمده در مورد تضمين بازگشت اين آثار به ايران مينويسد: «حالا مساله تضمين حل شده و رضا صالحي اميري، وزير فرهنگ ايران سفر اروپايي گنجينه را تاييد كرده است. اما ديپلماتها ميگويند كه تصميم نهايي را رييسجمهور روحاني اتخاذ ميكند. تمركز سياست داخلي ايران در سال 2017 بر انتخابات رياستجمهوري ماه مه خواهد بود. بنابراين امكان تاييد اين سفر كه در حال حاضر براي ماه ژانويه امضا شده است، خيلي كم است. اگر پيش از سال نوي ميلادي تهران علاقهاي به اين برنامه نشان ندهد، گالري ملي نمايشگاه را لغو ميكند و در نتيجه موزه رم نيز عقب ميكشد. برگزاركنندگان گنجينه موزه هنرهاي تهران براي وقوع معجزه دست به دعا برداشتند.»