• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

رهبر كاتوليك‌هاي جهان خواهان پايان خشونت‌ها شد

پيام صلح پاپ براي حلب، فلسطين، نيجريه و كره شمالي

گروه جهان| پيامي از واتيكان براي حلب. پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در مراسمي كه به مناسبت جشن كريسمس در واتيكان برگزار شد براي چندمين بار در چندماه گذشته نام حلب و سوريه را بر زبان راند. وي در اين باره گفت: خون بسياري در اين بحران ريخته شده است. وي در سخنراني‌اي كه هر ساله به شكل سنتي در اين روز ايراد مي‌كند به تهديد جنگ، اشاره به خشونت و درد و رنج ناشي از جنگ پرداخت. وي در جمع 40 هزارنفر در ميدان سن‌پطرزبورگ گفت: وقت آن فرارسيده است كه سلاح‌ها براي هميشه ساكت شوند و جامعه جهاني راهكاري براي مذاكره بيابد. فرانسيس كه چهارمين سخنراني كريسمس خود از زمان رسيدن به اين مقام در سال 2013 را بر زبان مي‌راند در بخش‌هاي ديگري از سخنانش از فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها كه پس از راي مثبت شوراي امنيت به قطعنامه ضد‌شهرك‌سازي‌ها روزهاي پرتنش جديدي را تجربه مي‌كنند خواست كه با شجاعت نفرت و كينه و حس انتقام‌گيري را به حاشيه برانند و فصل جديدي در تاريخ بنويسند. وي در ادامه گفت: صلح و آرامش براي كساني كه در نتيجه اقدام‌هاي ظالمانه فعاليت‌هاي تروريستي عزيزي را از دست داده‌اند. اقدام‌هاي تروريستي افرادي كه ترس و مرگ را به كشورها و شهرهاي بسيار صادر كرده‌اند.
اظهارات پاپ در مذمت فعاليت‌هاي تروريستي در حالي مطرح شد كه تدابير امنيتي در ايتاليا پس از آنكه مظنون حملات برلين در ميلان شناسايي و كشته شد، افزايش يافته است. در ساير كشورهاي اروپايي نيز تدابير شديد امنيتي لحاظ شده است. پاپ فرانسيس در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود گفت: امروز اين پيام به آن سوي جهان مخابره مي‌شود به خصوص به سوي كساني كه جنگ آنها را ترسانده است. جنگ و بحران‌هاي خشني كه قوي‌تر از هر تقلايي براي صلح به نظر مي‌رسند.
وي خواهان كمك‌هاي فوري براي جمعيت خسته در حلب شد. شهري كه هفته گذشته پس از 4 سال توسط ارتش سوريه بازپس گرفته شد. فرانسيس كه نخستين پاپ از امريكاي لاتين است در بخش‌هاي ديگري از سخنانش افزود: كريسمس بايد الهام‌بخشي براي كمك به كساني باشد كه نيازمندتر هستند، نيازمنداني نظير مهاجران، پناهندگان و تمام كساني كه قرباني فراز و فرودهاي اقتصادي و اجتماعي در چندسال اخير شده‌اند.
پاپ افزود: دعا و صلح براي كساني كه در نتيجه طمع‌ورزي‌هاي اقتصادي عده‌اي اندك، آسيب ديده‌اند.
وي همچنين خواهان پايان يافتن تروريسم نهادينه شده در نيجريه شد. اشاره وي به فعاليت‌هاي ضدانساني بوكوحرام بود كه تاكنون جان 15 هزارنفر را گرفته است. در نتيجه ناآرامي‌ها در نيجريه بيش از دو ميليون نفر هم آواره شده‌اند. رهبر كاتوليك‌هاي جهان به تنش‌ها ميان اپوزيسيون و دولت در ونزوئلا هم اشاره كرد. همچنين خواهان آرامش و همزيستي بهتر در كلمبيا شد. دولت كلمبيا اخيرا صلحنامه‌اي را با شورشيان فارك امضا كرده است. تقاضاي پايان يافتن بحران در شبه‌جزيره كره و همچنين ناآرامي‌ها در ميانمار هم از ديگر اشاره‌هاي پاپ‌فرانسيس در سخنراني‌اش بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون