• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

درباره يك مربي كه خودش را فداي باشگاه كرد

ونگر مي‌ماند؟

پنجره نقل و انتقالات زمستاني در راه است اما در باشگاه آرسنال هيچ خبري نيست. نه خبري از خريد جديد يا تمديد قرارداد دو ابرستاره توپچي‌ها و نه حتي خبري از تمديد قرارداد آرسن ونگر كه فقط ۶ماه از آن باقي مانده است. به راستي سرنوشت آرسن ونگر در آرسنال چه خواهد شد؟ آيا شاهد آخرين روزهاي آقاي رييس در لندن هستيم؟ آيا ونگر بالاخره روي نيمكت پاري‌سن‌ژرمن خواهد نشست؟ در روزهاي اخير اغلب خبرهايي كه پيرامون باشگاه آرسنال شنيده مي‌شود درباره تمديد قرارداد مسوت اوزيل يا الكسيس سانچز است. آرسن ونگر، سرمربي توپچي‌ها پس از چند سال بالاخره اقدام به خريد دو سوپر استار همچون الكسيس و اوزيل كرد و به خوبي از ارزش فني اين دو بازيكن آگاه است. اكنون هر دو ستاره آرسنال خواستار دريافت دستمزدي بسيار بيشتر بوده و تمديد قرارداد خود با توپچي‌ها را منوط به اين شرط مي‌دانند اما در ميان اين هياهو شايد كمتر كسي به تمديد قرارداد آرسن ونگر فكر كرده باشد.
آينده ونگر كه در پاييز ۱۹۹۶ به آرسنال پيوست و چندي پيش بيستمين سال حضور در اين باشگاه را جشن گرفت، كاملا نامعلوم است. اگر مسوولان باشگاه آرسنال دغدغه تمديد قرارداد اوزيل و الكسيس را دارند، بايد بدانند كه قرارداد اين دو بازيكن تا سال ۲۰۱۸ بوده در حالي كه قرارداد ونگر تا شش ماه ديگر به پايان مي‌رسد. پيشنهادهاي جورواجور باشگاه پاري‌سن‌ژرمن نيز از راه مي‌رسد و ونگر همچنان بر سر دو راهي بزرگي قرار دارد. اما پرسش اين است كه چرا آرسنال و ونگر براي تمديد قرارداد عجله ندارند؟ شايد بهترين پاسخ را خود آقاي رييس داده باشد: «من هميشه گفته‌ام كه بر اساس جايگاهي كه در بهار قرار داريم، تصميم خود را اتخاذ مي‌كنم. باشگاه هم در تصميم‌گيري آزاد بوده و به دليل حضور طولاني من در اينجا مجبور نيست كه براي كار كردن با من در معذوريت قرار بگيرد. هر دوي ما ديدگاه مشابهي داريم. مربيان زيادي هستند كه قراردادشان رو به اتمام است و خودم گاهي در مارس يا آوريل تمديد كرده‌ام. بنابراين چنين وضعيتي اصلا عجيب نيست.»
آرسن ونگر با اين جملات سعي كرد تا همه‌چيز را عادي جلوه بدهد اما در واقعيت هيچ چيز عادي نيست حتي حضور ۲۰ ساله ونگر روي نيمكت توپچي‌ها! به هر حال، شرايط پيچيده‌اي بر باشگاه آرسنال حاكم بوده و بدون شك اولويت نخست مرد فرانسوي، ادامه زندگي در لندن است اما او بهتر از هر كسي جو سكوهاي ورزشگاه امارات را مي‌شناسد. ونگر به خوبي مي‌داند كه هواداران آرسنال از سال‌هاي بدون جام خسته شده و هر روز صداي اعتراض آنها بلندتر شنيده مي‌شود.
حتي هنگامي كه چند سال پيش كمپين «آنتي ونگرها» را تشكيل دادند، خيلي‌ها به آنها خنديدند اما اين روزها ديگر مخالفان ونگر در اقليت نيستند. ايوان گازيديس، مدير اجرايي آرسنال هم اختيار چنداني براي تمديد يا استخدام يك مربي جديد نداشته و اين تصميم كليدي در اركان بالاتر باشگاه اتخاذ خواهد شد.
آرسن ونگر نقش مهمي در شكوفايي اقتصادي آرسنال طي سال‌هاي اخير داشت. وقتي كه آرسنال در سال ۲۰۰۶ از ورزشگاه هايبري به ورزشگاه نو ساز امارات در اشبرتون گراو لندن
نقل مكان كرد، بدهي‌هاي كوتاه‌مدت ولي انبوهي روي دست باشگاه مانده بود اما ونگر همچون يك مربي ولخرج درون مستطيل سبز عمل نكرد. او استعدادهاي جوان را پرورش داده و آنها را فروخت تا براي باشگاه درآمدزايي كرده و حال پس از گذشت يك دهه، نه‌تنها بدهي‌هاي آرسنال پرداخت شده بلكه دوران شكوفايي اقتصادي از راه رسيده و فصل برداشت ميوه است. آرسن ونگر براي آرسنال فداكاري كرد و حاضر شد آبروي خود را گرو گذاشته و سال‌هاي بدون خريد ستاره را به جان بخرد تا باشگاه آرسنال به اهداف اقتصادي‌اش دست يابد. حال كه موسم برداشت محصول فرارسيده، آيا مسوولان باشگاه آرسنال قصد تمديد قرارداد با آقاي رييس را ندارند؟
آرسنال در تابستان گذشته ۹۰ ميليون پوند در بازار نقل و انتقالات خرج كرد و چهره‌هاي مثل گرانيت ژاكا و شكودران موستافي را به خدمت گرفت. توپچي‌ها طي ۳ فصل گذشته به دو قهرماني جام حذفي رسيده و به ترتيب جايگاه‌هاي چهارم، سوم و دوم جدول ليگ برتر را به دست آورده‌اند اما هواداران آرسنال فقط و تنها فقط قهرماني ليگ را مي‌خواهند. بسياري از انتقادهاي هواداران آرسنال به ونگر را نمي‌توان غيرمنطقي دانست اما گاهي در دنياي فوتبال نياز به صبر و استواري بيشتري است.
ونگر نه تنها يك معلم دلسوز براي بازيكن‌ها بلكه يك نگهبان براي كيان باشگاه آرسنال بود. شايد بيان اين واقعيت خيلي تلخ باشد كه دوران چنين مربيان عاشقي به پايان رسيده و رييس جنتلمن توپچي‌ها احتمالا آخرين نمونه از اين نوع مربيان است. در فوتبال حرفه‌اي امروز كه مربيان تراز اول فقط به فكر استخدام ستاره‌ها و بريز و بپاش هستند تا يك تيم قدرتمند بسازند، هنوز هم ونگر همان نگاه اصيل را به فوتبال دارد. شايد ديگر تيمي همچون تيم ۲۰۰۴ آرسنال را نبينيم اما هنوز هواداران به كسب پنجمين قهرماني ليگ در دوران ونگر اميدوار هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون