• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

سقوط هواپيماي روسي و كشته شدن 92 سرنشين آن

گروه كر ارتش سرخ به لاذقيه نرسيد

گروه جهان| هواپيما ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه به وقت مسكو از فرودگاه سوچي بلند شد. 2 دقيقه بعد از صفحه رادارها حذف شد و چند دقيقه پس از آن اعلام شد كه 83 سرنشين و 8 كادر پرواز هواپيماي وزارت دفاع روسيه از نوع توپولوف ۱۵۴در راه سوريه در درياي سياه كشته شده‌اند. مبدا سوچي روسيه بود و مقصد لاذقيه سوريه اما هواپيما هرگز به هدف نرسيد و مفقود شد. مسافران پرواز هم يا پرسنل نظامي بودند يا خبرنگار يا اعضاي يك گروه موسيقي كه قرار بود در مراسم سال نوي نيروهاي روسيه در پايگاه حميميم سوريه برنامه اجرا كنند. ساعاتي پس از اين سقوط، رسانه‌هاي روسيه اعلام كردند كه برخي تكه‌هاي لاشه هواپيماي روسي و يك جنازه مربوط به اين هواپيما در درياي سياه كشف شده است. خبرگزاري روسي تاس جزييات بيشتري از اين هواپيما منتشر كرده و نوشته است: اين هواپيما قديمي بوده و در نزديكي منطقه كراسنادار در جنوب روسيه سقوط كرده است. احتمال تروريستي بودن حادثه نيز رد شده و خطاي انساني يا مشكل فني دليل سقوط اين هواپيما اعلام شده است. اين در حالي است كه كارشناسان مسائل جوي مي‌گويند كه وضعيت هوايي هنگام پرواز نرمال بوده است. اين هواپيما از مسكو بلند شده بود و براي سوخت‌گيري مجدد در سوچي نشسته بود. اعضاي گروه مشهور موسيقي الكساندروف نيز مسافران اين هواپيما بودند كه هيچ كدام از آنها از اين حادثه جان سالم به در نبردند. قرار بود اين گروه در پايگاه حميميم سوريه براي سربازان روس موسيقي اجرا كنند. مسافر ديگر اين هواپيما اليزاوتا گلينكا، مشهور به دكتر ليزا بوده است كه مديرعامل بنياد خيريه «فر‌ايد» است. گلينكا نخستين برنده جايزه دولتي حقوق بشر روسيه بوده است. گلينكا به دليل كمك‌هايش به كودكان بيمار مانند مبتلايان به سرطان يا كمك به كودكان رها شده مشهور بود. وي در چندسال اخير كمك‌هايي را به كودكان گرفتار در مناطق جنگي مانند اوكراين و سوريه انجام داده بود.
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه از سپتامبر 2015 نيروهاي خود را در سوريه مستقر كرده است. نيروهايي كه هدف آنها مبارزه با تروريسم اعلام شده است. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده است كه هواپيماي سقوط كرده ساخت 1983 بوده و خلبان آن نيز يكي از كهنه كارترين كادرهاي پروازي در روسيه بوده است. گفته مي‌شود كه اين هواپيما آخرين بار در دسامبر 2014 ترميم شده بود و ركورد بيش از 7 هزار ساعت پرواز را زده بود.
ساعتي پس از اين حادثه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه مراتب همدردي خود با خانواده قربانيان را اعلام و روز دوشنبه در اين كشور عزاي عمومي اعلام كرد. گفته مي‌شود كه نخست وزير روسيه نيز در اين خصوص صحبت خواهد كرد.
گروه مشهور موسيقي الكساندروف كه پيش از اين نيز در ابتداي سال 2016، اجرايي در سوريه داشته است گروه كر رسمي نيروهاي مسلح در روسيه است و يكي از دو اركستري است كه مجوز استفاده از عنوان گروه كر ارتش سرخ را دارد. اين گروه در سال ۱۹۲۸ بنياد گذاشته شده بود و نامش را از الكساندر واسيلويچ الكساندروف، نخستين مديرش گرفته است. الكساندر الكساندروف، آهنگساز سرود ملي اتحاد جماهير شوروي بود. يكي از مسوولان اين گروه در گفت‌وگو با نيويورك تايمز در اين باره مي‌گويد: بهترين گروه كر و بهترين تك نوازها رفتند. همه خوب‌ها ما را ترك كردند و حالا حالاها نمي‌توانيم جاي خالي آنها را پر كنيم.
در حالي كه گفته مي‌شود اين توپولوف‌ها بهترين هواپيمايي هستند كه همچنان هم در سيستم هوايي روسيه استفاده مي‌شدند اما هوانوردي روسيه اخيرا روند جايگزيني آنها را آغاز كرده است. پيش از اين نيز يك هواپيماي متعلق به ارتش روسيه در شرق صربستان دچار سانحه شده بود كه در نتيجه آن 16 نفر از 39 سرنشين آسيب ديدند.
در حالي كه روسيه مي‌گويد اين گروه قرار بود در لاذقيه اجرا داشته باشند اما برخي منابع از برنامه‌ريزي‌ها براي اجراي آنها در حلب خبر مي‌دهند. در حالي كه ارتش روسيه هنگام استقرار يا حملات متعدد چندباره در روز به محل‌هاي استقرار شبه نظاميان آسيب‌هاي نه چندان جدي را تحمل كرده است اما در چند هفته اخير خسارت‌هاي مالي و جاني وارده بر ارتش از ناحيه حضور نظامي در سوريه افزايش يافته است. روز دوشنبه هفته گذشته بود كه سفير روسيه در آنكارا به ضرب گلوله فردي كه فرياد مي‌كشيد: سوريه را فراموش نكنيد، حلب را فراموش نكنيد، كشته شد.
روسيه در حالي بر حجم فعاليت‌هاي نظامي خود در سوريه افزوده است كه از يك سو حلب آزاد مي‌شود و از سوي ديكر منطقه پالميرا به اشغال مجدد داعش درمي‌آيد. در ماه مه، ارتش روسيه اركستر همدردي را براي ابراز شادماني از آزادي پالميرا در اين شهر برگزار كرده بود.
به گزارش تاس، وزارت دفاع روسيه چهاركشتي و پنج هليكوپتر را براي تحقيق درباره اين حادثه به محل اعزام كرده است. علاوه بر اين تعداد 100 غواص نيز براي پيدا كردن اجساد به محل حادثه اعزام شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون