• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

حاجي دليگاني در گفت‌وگو با «اعتماد» از حذف سليقه‌اي يك كلمه از لايحه برنامه مي‌گويد

هيات‌رييسه تلفيق موافق آگاهي «مردم» از حقوق مسوولان نبود

گروه سياسي| از يك هفته پيش موضوع حذف عبارت «و عموم مردم» از تبصره 5 ماده 38 لايحه برنامه ششم توسعه خبرساز شده است. چه آنكه اين عبارت در متن تبصره 5 به تصويب كميسيون تلفيق رسيده بود اما در متن منتشر شده به شكلي مبهم حذف شده است. تبصره 5 ماده 38 دولت را مكلف كرده است ظرف چهارماه نسبت به راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق و مزايا و پرداخت‌هاي مشمولين اين ماده اقدام كرده و امكان تجميع كليه پرداخت‌ها به مديران دستگاه‌هاي مشمول اين ماده را فراهم كند به نحوي كه ميزان ناخالصي پرداختي به هر يك از مديران مذكور مشخص بوده و امكان دسترسي به آن براي نهادهاي نظارتي و عموم مردم فراهم شود كه عبارت «و عموم مردم» از اين تبصره حذف شده است. بعد از بالا گرفتن اعتراض‌ها به حذف اين عبارت در متن منتشر شده حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده شاهين‌شهر در نامه‌اي به علي لاريجاني خواستار بررسي علت حذف اين عبارت شد. لاريجاني هم دستور رسيدگي به حاجي‌بابايي رييس كميسيون تلفيق را صادر كرد. حاجي بابايي رييس كميسيون تلفيق بعد از اعتراض‌ها به نمايندگان گفت اين عبارت سهوا و هنگام چاپ حذف شده و متن اصلاح شده مجدد در اختيار نمايندگان قرار خواهد گرفت. ديروز در صحن علني مجلس متن اصلاح شده ماده 38 با برگرداندن عبارت «و عموم مردم» در ميان نمايندگان در اختيار نمايندگان قرار گرفت. اما همچنان دليل حذف اين عبارت نامعلوم است. حسينعلي حاجي دليگاني عضو كميسيون تلفيق در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد اقدام سليقه‌اي و خيانت در امانت توسط هيات‌رييسه كميسيون تلفيق موجب حذف اين عبارت شده است. توضيحات او را در ادامه مي‌خوانيد:

‌ بعد از اينكه عبارت «و عموم مردم» از تبصره 5 ماده 38 حذف شد شما نامه‌اي براي پيگيري اين موضوع به رييس مجلس نوشتيد. پيگيري شما به كجا رسيد؟

كميسيون تلفيق ديروز متن اصلاح شده را توزيع كرد و در نخستين بند آن اين مطلب را به عنوان حذف شده آورده است. منتها اين عبارت حذف شده در تبصره 5 ماده 38 بود اما الان هيات‌رييسه كميسيون تلفيق اين اصلاح را در صدر ماده 38 آورده است. به همين دليل در حال بررسي هستيم كه اين تغيير آثار سوئي دارد يا ندارد. اگر اثر سوئي نداشته باشد مشكل از اين بابت رفع شده است. اميدوارم نمايندگان راي بدهند تا بتوانيم شفاف‌سازي عامي را داشته باشيم. همان‌طور كه در 68 كشور دنيا اين وضع وجود دارد. علاوه بر شفافيت حقوق شفافيت اموال و دارايي‌ها هم وجود دارد. در 33 كشور دنيا علاوه بر شفافيت حقوق مديران و كاركنان، اموال همسر و فرزندان هم در معرض عموم گذاشته شده است. اين نظارت عمومي مثل بقيه كارهايي كه به مردم سپرديم و اثر مثبت داشته است، مي‌تواند اثر مثبت بگذارد. همانطور كه با حضور مردم انقلاب پيروز شد يا در دفاع مقدس حضور مردم باعث پيروزي شد. درباره فيش‌هاي حقوقي و دريافت مديران هم اگر مردم به صحنه بيايند و بر اساس همين عبارتي كه در مصوبه كميسيون تلفيق آورديم نظاره‌گر باشند ما در آينده شاهد نخواهيم بود كه برداشت‌هاي ناعادلانه و غيرقانوني و نامشروع توسط مديران و كاركنان دولت انجام شود.

‌ اين عبارت ابتدا تصويب شده بود و بعد به شكل مبهمي حذف شد. نامه شما هم ناظر بر رسيدگي به دلايل حذف آن بود. مشخص شده است كه دليل آن چه بوده؟

بله. دليل آن اقدام سليقه‌اي بود. در واقع خيانت در امانت توسط برخي بود كه باعث حذف آن عبارت شد.

‌ چه كساني خيانت در امانت كردند؟

هيات‌رييسه كميسيون تلفيق. به هر حال ديروز اصلاح كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون