• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه:

مجازات اعدام براي قاچاقچيان مواد مخدر حذف نخواهد شد

 

گروه سياسي| در روزهايي كه بحث اعدام‌ها در ايران واكنش‌هاي متعددي داشته و مجلسي‌ها هم به دنبال جايگزين كردن مجازاتي براي اعدام‌ها در پرونده قاچاقچيان مواد مخدر هستند محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در اين مورد واكنش نشان داده و تاكيد كرده است كه «تمام كساني كه در امر قاچاق مواد مخدر شركت مي‌كنند، بايد منتظر برخورد قاطع قوه قضاييه باشند و دستگاه قضا هرگز در اين زمينه كوتاه نخواهد آمد.» به گزارش ميزان، جمله‌هاي كليدي اظهارات محمدجواد لاريجاني به شرح زير است:
بدون شك مجازات قاطع و سنگين را براي جرايم مربوط به موادمخدر حتما خواهيم داشت.
  بحث اعدام تحت عنوان فسادفي‌الارض است كه بدون شك كساني كه شبكه‌هاي بزرگ پخش مواد مخدر را دارند، مصداق عيني اين عنوان جرم هستند.
 حدود 90 درصد اعدام‌ها در كشور مربوط به جرايم ناشي از مواد مخدر است. عمده مواد مخدري كه در افغانستان توليد مي‌شود، به سمت پايتخت‌هاي كشور غربي روانه مي‌شود و مصرف عمده آن در پاريس، لندن، برلين و امريكاست.
 خيلي از كشورها با قاچاقچيان در تماس هستند و اجازه مي‌دهند كه قاچاقچيان مواد مخدرشان را ببرند و ما اين موضوع را خلاف شرع و خلاف تلقي از اسلام مي‌دانيم و مبارزه قاطع با مواد مخدر را براي بشريت انجام مي‌دهيم.
 قانون جايگزين كردن مجازات پيش از اين در مجلس تصويب و به شوراي نگهبان فرستاده شد؛ اما آنها دراينكه چون اين مساله از باب تعزيرات است آيا اين اعدام ضروري است يا خير، شبهه داشتند و اشكالاتي را وارد كردند، لذا به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و در آنجا اين مجازات تشديد شد ولي حالا مي‌توان آن را بازنگري كرد؛ اما در اين بازنگري موضع قوه قضاييه كاملا روشن است.
 تمام كساني كه در امر قاچاق شركت مي‌كنند بايد منتظر برخورد قاطع قوه قضاييه باشند و دستگاه قضا هرگز در اين زمينه كوتاه نخواهد آمد.
 مجازات اعدام براي قاچاقچيان مواد مخدر حذف نخواهد شد. افرادي كه در سطوح بالاي قاچاق مواد مخدر مشاركت دارند، بدانند كه مجازات اعدام وجود دارد و اين موضوع به احتمال بسيار قوي در بازنگري هم لغو نخواهد شد؛ اما براي كساني كه دانسته يا ندانسته در ترافيك مواد مخدر، جابه‌جا كردن و جرايم سطوح پايين‌تر نقش داشته‌اند ممكن است بازنگري صورت گيرد و كساني كه دخل وثيقي در گسترش نداشته‌اند يا بار اول‌شان بوده است مشمول يك تخفيفاتي شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون