• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

معاون وزيرصنعت:

زمين‌خواري در شهرك‌هاي صنعتي نداريم

گروه اقتصادي | سال گذشته بود كه معاون اول رييس‌جمهور به سه وزير اقتصادي دستور پيگيري موضوع زمين‌خواري، جنگل و درياخواري را داد و از آنها خواست تا گزارش خود را در مورد تخلفات انجام شده در اين زمينه به گزارش هيات دولت برسانند. بعد از آن اگر چه گزارش خاصي در مورد اين موضوع از سوي اين سه وزير منتشر نشد اما بخش‌هاي حقوقي و قضايي به فراخور در مورد پرونده‌هاي در اختيارشان در اين مورد صحبت كردند. حالا بعد از گذشت بيش از يك‌سال يزداني، معاون وزير صنعت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در خصوص ميزان زمين‌خواري در اين شهرك‌ها و نواحي، مي‌گويد: ۹۸ تا ۹۹ درصد اراضي توسط دولت از منابع طبيعي دريافت مي‌شود و پس از زيرسازي متناسب با جواز تاسيس، واگذاري‌ها صورت مي‌گيرد و اگر در صورتي كه طرح مذكور با پيشرفت روبه‌رو نباشد پس از بازپس‌گيري زمين مجددا پول دريافت‌شده به صاحب طرح پرداخت مي‌شود. بايد تاكيد كنيم كه زمين‌خواري در داخل شهرك‌ها و نواحي صنعتي وجود ندارد و اخيرا در يكي از مناطق با فرد خاصي اختلاف ايجاد شد كه در نهايت دادگاه به نفع سازمان راي داد.
وي همچنين با بيان اينكه در قالب ۱۶۴۲ قرارداد پرداختي معادل ۳۴۲ ميليارد تومان تسهيلات از محل كمك‌هاي فني و اعتباري مدنظر قرار گرفته است، در خصوص ميزان صادرات واحدهاي صنعتي صادراتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي نيز يادآور شد: فعاليت ۹۵۲ واحد صنعتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي با ميزان صادراتي معادل 4/1 ميليارد دلار بوده است. همچنين انعقاد تفاهمنامه مابين صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع كوچك با ۱۴ بانك و موسسه مالي صورت پذيرفته است.
يزداني در پاسخ به تخلف برخي بانك‌ها در ارايه تسهيلات به بخش توليد نيز عنوان كرد: اگر تسهيلات بانكي در بخش توليد بيش از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار باشد تخلف محسوب شده و با پيگيري در اين خصوص برخوردهاي لازم صورت مي‌گيرد. برخي شعبات بانك‌ها در اين زمينه نرخ‌هاي مورد نظر را رعايت نكرده و برخوردهايي در سطح استان‌ها انجام شده است.
وي همچنين از پيگيري اختصاص ۳۰ درصد عوارض ماليات ارزش افزوده دريافتي از واحدهاي توليدي مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي براي تامين زيرساخت‌ها و ارايه خدمات در آنها و تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام شهرك‌ها و نواحي صنعتي خبر داد.
وي در ادامه اين نشست با اعلام اينكه در مورد شهرك‌هاي مشترك صنعتي با تركيه‌اي‌ها و چيني‌ها به تفاهم‌هاي لازم نرسيده‌ايم، خاطرنشان كرد: در حال حاضر شرايط به گونه‌اي پيش مي‌رود كه مي‌توانيم در زمينه شهرك‌هاي مستقل با آنها همكاري كنيم و حتي اگر سرمايه‌گذاري بخواهد ۱۰۰ درصد سرمايه در اين شهرك‌ها را به خود اختصاص دهد، مي‌توانيم مجوز شهرك‌هاي خصوصي را براي آنها صادر كنيم.
معاون وزير صنعت در پاسخ به این پرسش كه در هفته اخير قيمت دلار رشد قابل توجهي را تجربه كرده و همين امر مواد اوليه واحدهاي توليدي را افزايش داده است آيا با استمرار اين شرايط ركودي كه بنا به گفته شما در سطح واحدهاي توليدي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي كاهش يافته باز خواهد گشت يا خير؟ گفت: بانك مركزي براساس سياست‌هاي ارزي كشور متولي مديريت بازار است و در همين زمينه اقدامات لازم در دستور مسوولين قرار گرفته است. قيمت فعلي ارز با قيمت رسمي بودجه التهاباتي را نشان مي‌دهد كه همين موضوع مشكلاتي را براي توليد‌كنندگان به وجود آورده است بايد منتظر ماند و ديد دولت چه تدبيري را براي مديريت بازار ارز به كار خواهد گرفت.
وي در واكنش به خبرنگاري كه پرسيد اگر وضعيت بازار درست نشد تكليف توليد‌كنندگان چيست؟ گفت: بگذاريد حالا ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد.
وي در ارتباط با اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي صنعتي تصريح كرد: در طرح رونق و ارتقاي رقابت‌پذيري، تاكنون 59 هزار واحد و طرح ثبت نام شده كه از اين ميزان 36 هزار و 600 طرح و واحد در كارگروه‌هاي استاني بررسي شده و ١٩ هزار و 74 طرح و واحد به شعبه‌ها ارجاع داده شده است. در اين زمينه تسهيلاتي هم به مبلغ ٧٢ هزار و ١٣٣ ميليارد ريال به 10 هزار و 142 طرح و واحد پرداخت شده است. علاوه بر اين طرح، سيستم بانكي به صورت مستقل 60 هزار ميليارد ريال تسهيلات به هشت هزار و 952 طرح و واحد صنعتي پرداخت كرده است.
معاون وزير صنعت در پاسخ به اين پرسش كه چه برنامه‌اي براي واحدهاي تحت تملك بانك‌ها داريد؟ گفت: از كل يك هزار و 500 واحد صنعتي تحت تملك بانك‌ها، يك هزار و 100 واحد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي قرار دارد. در اين زمينه اطلاعات كاملي به وزير صنعت، معدن و تجارت ارايه كرده‌ايم و به دنبال اين هستيم كه يا بانك، واحد صنعتي تحت تملك را راه‌اندازي كند يا واحد صنعتي توسط مالك قبلي مجددا راه‌اندازي شود.
چيني‌ها در كشور خودرو مي‌سازند
در ادامه اين نشست خبري؛ سليماني، معاون صنايع كوچك سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي با اعلام اينكه تفاهمنامه همكاري براي ايجاد شهرك صنعتي با كميسيون مشترك ايران و چين امضا شده است، گفت: قرار شده توليد خودروهاي چري در شهرك صنعتي بم انجام شود. چند منطقه ويژه براي سرمايه‌گذاري خارجي معرفي شده است كه شركت خودروسازي چري براي توليد خودرو با پيش شرط افزايش توليد داخل موافقت كرده است. سليماني با تاكيد بر اينكه دولت چين تسهيلات لازم براي ايجاد خط توليد قطعه و افزايش توليد خودرو تامين خواهد كرد، گفت: اين سرمايه‌گذاري كه در سال جديد ميلادي انجام خواهد شد براي تامين زنجيره توليد خودرو خواهد بود و تاكنون ٥ واحد توليد راديوپخش، روكش صندلي، تجهيزات خودرويي مقدمات توليد خود را در منطقه ويژه اقتصادي بم پياده‌سازي كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون