• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

جورج مايكل در 53 سالگي درگذشت

كريسمسي سرد و تلخ

بهار سرلك

 

 خبر درگذشت جورج مايكل كريسمس سرد و تلخي را براي طرفداران اين خواننده انگليسي رقم زد. طرفداراني كه پيش از اين با ترانه «كريسمس گذشته» سال نوي ميلادي را جشن مي‌گرفتند حالا بايد با اين ترانه ياد و خاطره‌ جورج مايكل را گرامي بدارند.
جورج مايكل خواننده‌اي كه صداي گوش‌نوازش فروش ده‌ها ميليون نسخه از آلبوم‌هاي گروه دونفره Wham!  را به ارمغان آورد، روز يكشنبه در خانه‌اش واقع در دهكده گورينگ شهرستان آكسفوردشاير انگلستان از دنيا رفت. او 53 ساله بود.
«با غمي سرشار تاييد مي‌كنيم جورج فرزند، برادر و دوست عزيزمان در خانه‌اش و در تعطيلات كريسمس مرگ را در آغوش كشيد.» روابط عمومي اين خواننده اين خبر را به اطلاع رسانه‌ها رسانده است و گفته است «خانواده مايكل خواهان احترام به حريم خصوصي اين خواننده در اين شرايط دشوار هستند.» اما مايكل ليپمن، مدير برنامه اين خواننده به مجله PEOPLE  اطلاع داده مايكل به دليل ايست قلبي از دنيا رفت.
پليس نيز در گزارش خود نوشته است: «پليس بخش تیمز ولي بعد از دو نيمه شب كريسمس به خانه‌اي در گورينگ فراخوانده شد. متاسفانه، مرگ مردي 53 ساله تاييد شد. در اين مرحله توضيحي براي دليل مرگ او نداريم اما اين مرگ مشكوك نيست.»
جورج مايكل مطمئنا يكي از ستاره‌هاي پاپ قدر ندانسته نخستين دهه تاسيس شبكه محبوب ام‌تي‌وي است. اما او در سال‌هاي آخر عمر خود حضوري كمرنگ در عرصه موسيقي داشت. البته با 10 ترانه‌اي كه از او در طول 9 سالي كه خوانندگي را به تنهايي دنبال مي‌كرد به فهرست 100 تك‌آهنگ برتر «بيلبورد» راه يافت و نخستين سال‌هاي فعاليتش با آندرو ريجلي در گروه «وم!» و همچنين با انتشار آلبوم Faith (ايمان) در سال 1987 كه به رتبه فروش آلبوم الماس دست يافت.
 حداقل مي‌توانيم بگوييم كه اين خواننده و ترانه‌سرا يكي از استعدادهاي بي‌همتاي موسيقي پاپ معاصر به شمار مي‌رود.
او كه با ترانه‌هاي «قبل از آنكه بروي بيدارم كن» در گروه «وم!» ستاره تين پاپ معرفي شده بود با انتشار آلبوم «ايمان» به ستاره‌اي كه به دنياي بزرگسالان قدم گذاشته، تبديل شد. او كه از تصنع و شهرت بي‌رحمانه‌اي كه ويديوي ترانه «قبل از آنكه... » براي او فراهم آورده بود، آزرده بود از دنياي ساخت ويديو و اجراهاي زنده خداحافظي كرد و درصدد آن شد كلامي كمال‌يافته را در ترانه‌هايش بگنجاند، هر چند با اين وجود خواندن ترانه‌هاي عاشقانه و احساسي را كاملا كنار نگذاشت. سپس تصنيف‌هايي منعطف از جمله «نجواي بي‌پروا» و «مقام پدر» و همچنين ترانه‌هاي خوش‌بينانه‌اي مانند «آزادي» را هم سرود. او در طول حرفه‌اش تهيه‌كنندگي آثارش را از جمله آلبوم پرفروش «ايمان» و «بدون تعصب گوش كن، قسمت اول» بر عهده داشت. موسيقي اغلب ترانه‌هاي او گريزي بر سبك R&B قديم و جديد دارد اما ملودي‌هاي او از سبك و ژانر فراتر مي‌روند.
اواخر دهه 1980 پاي او به خاطر قراردادي كه با كمپاني سوني امضا كرده بود به دادگاه باز شد و در نهايت او نتوانست تا سال 1996 آلبوم ديگري منتشر كند.
 در اين سال آلبوم «پير‌تر» را روانه بازار كرد كه عنوان آن اشاره‌اي به اين موضوع داشت كه او ديگر بازار جوان‌پسندها را همراهي نمي‌كند. در آن زمان 32 ساله بود و اين آلبوم به بهترين آلبوم انگلستان و اروپا بدل شد كه شش تك‌آهنگ برتر در انگلستان داشت، اما در امريكا با اقبال مواجه نشد.
همين موضوع منجر به غيب شدن ناگهاني‌اش از فهرست‌هاي 40 ترانه برتر سال شد. غايب بودني كه با همكاري نزديك با هنرمندان توخالي دهه 1980 و انتقادهاي برخي به زندگي خصوصي او كه در موزيك و زندگي عمومي او مشهود است، همراه شد و جورج مايكل براي رسيدن به جايگاهي همانند مدونا، پرينس، جانت و مايكل كه فقط اسم كوچك‌شان معرف‌شان است، جا ماند.
او در اين سال‌ها اجراي زنده برگزار نكرد و مشغول انتشار آلبوم بود اما در سال 2005 همراه با پاول مك‌كارتني روي صحنه كنسرت خيريه‌اي حاضر شد. سال 2006 برنامه توري جهاني برگزار كرد كه ترانه‌هايي كه با مك‌كارتني و ماري جي. بلايج خوانده بود را اجرا كرد. تا سال 2014 به انتشار ترانه‌هاي انفرادي و پراكنده ادامه داد و در اين سال آلبوم  «Symphonica»  را كه مجموعه‌اي از آهنگ‌هايي كه با اركستري در تور سال‌هاي 11-2010 و ضبط كرده بود، روانه بازار كرد. در همين تور بود كه ذات‌الريه‌اي مرگبار او را از پا انداخت و پنج هفته‌اي او را در بيمارستان بستري كرد؛ او تك‌آهنگي از اين تجربه به نام «نور سفيد» منتشر كرد.
مايكل قصد داشت سال 2017 آلبوم «بدون تعصب گوش كن» را به همراه مستندي به نام «آزادي» كه به واكاوي كشمكش‌هاي موسيقيايي، فردي و حقوقي او مي‌پردازد، بازنشر كند.
مايكل در سال 2004 به مجله «GQ» گفته بود: «اصلا اهميتي نمي‌دهم من را يك ستاره پاپ بشناسند. مردم هميشه فكر مي‌كنند من مي‌خواهم موزيسيني جدي به نظر برسم اما اين‌طور نيست، من فقط مي‌خواهم مردم بدانند در موسيقي پاپ جديتي حقيقي داشتم.»
مدونا، التون جان، سيمون كاول، الن دي‌جنرس، ريكي جراويس، رابي ويليامز، داوني جانسون، اعضاي گروه پت‌شاپ بويز درگذشت جورج مايكل را تسليت گفته‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون