• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

طراح و كارگردان پرفورمنس «برمحيط» در گفت‌وگو با «اعتماد»:

انسان معاصر به چيزي بيش از رويا ديدن در تئاتر نياز دارد

اجراي پرفورمنس «برمحيط» به كارگرداني امير اميري از روز جمعه
 3 ديماه در پلتفرم داربست گالري محسن آغاز شده است؛ تلاشي در جهت مواجهه اين هنرمند جوان با حاصل تجربه 8 سال گذشته‌اش در زمينه كار بر بدن انسان به عنوان عنصر بسيار مهم شكل‌دهنده يك اجرا.
اين اجرا به گفته اميري تلفيقي از حضور يك بازيگر و اجراگرهاي پرفورمنس است. او در يادداشتي درباره «برمحيط» آورده است: « ابژه‌ها ثابتند. تفاوت و چگونگي در سوژه است. نظم هستي زماني رو به اضمحلال مي‌رود كه آدمي نظم عمومي حاصل از يكجا نشيني‌اش را به آن تحميل مي‌كند. تنها در وجوه عام خود متبلور مي‌شود و نه در منحصر به فرد بودنش و خود را به عنصري تاييد طلب و خالي از خود تقليل مي‌دهد. به نظر من آدمي تنها در قایل بودن به خويشتن معنا مي‌شود. ترس از تنهايي و تاييد نشدن براي انسان كد‌گذاري شده سبب مي‌شود لذت بودن را فراموش كند. بر محيط، مواجهه با اين ترس است.»
اين هنرمند جوان كه نامش در يكي دو سال گذشته بيشتر به ‌عنوان «طراح حركت» گروه‌هاي نمايشي گره خورده است درباره شكل‌گيري ايده اجراي «بر محيط» مي‌گويد: «چندسال است در جريان همكاري با گروه نمايشي هم‌زمان به اين ايده هم فكر كرده‌ام اما به هرحال در بيشتر مواقع كارگردان تصميم‌گيرنده نهايي است. در حقيقت فكر نمي‌كنم انسان معاصر بايد وارد سالن شود و حركات غلو شده بازيگران را تماشا كند يا فقط بخواهد رويا ببيند.»
اميري با توجه به تخصصش در پي كشف چگونگي انتقال مفاهيم به واسطه ساده‌ترين كنش‌هاي انساني است: «به همين دليل هم فكر مي‌كنم كتاب «رازي در ميان نيست» نوشته پيتر بروك همچنان قابل تامل است. چندان جذاب به نظر نمي‌رسد كه مجموعه‌اي از عوامل – بازيگر، نور، صحنه و غيره براي انتقال يك مفهوم ساده به مخاطب كنار يكديگر قرار بگيرند، چراكه اگر چنين قصدي در كار باشد تماشاگر قطعا با مطالعه چند خط كتاب به نتايج بهتري مي‌رسد.»
اين هنرمند جوان معتقد است «قدرت بدن اجراگر/ انسان بسيار زياد است، به همين دليل دلم مي‌خواهد با حضور روي صحنه خودش را زيست كند و به بيان برسد. اين تجربه در گذشته شخصي بود ولي حالا تلاش مي‌كنم متوجه اين موضوع بشوم كه ماجرا توسط ديگران هم قابل دريافت هست يا خير؟ و چطور بازنمايي مي‌شود.»
اميري در اجراي «بر محيط» فضا و چيدمان درست مي‌كند كه اجراگران در آن حركت مي‌كنند. فضايي كه به گفته او امكان دارد هر روز تغيير كند: «بدن، حركت و موسيقي بي‌واسطه‌ترين راه برقراري ارتباط هستند. اين هستي بسيار عظيم است و با وجود تمام اكتشاف‌ها و پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي صورت گرفته، تمام دانشمندان و انديشمندان معتقدند انسان هنوز مهم‌ترين كشف اين خلقت است.»
طراح و كارگردان اجراي «بر محيط» مي‌گويد: «كلام يكي از مهم‌ترين داشته‌هاي انسان است به همين دليل در بعضي صحنه‌هاي كار ديالوگ هم وجود دارد. پيش بيني من مسخ شدگي تماشاگر در اين مواجهه است و ما آگاهانه تلاش مي‌كنيم اين مسخ‌شدگي از بين برود و ناخودآگاه تماشاگر فعال شود نه خودآگاهش چون غير از اين كار در سطح مي‌ماند.»
سبا نازي انجيله، فائزه رخ فيروز، الهام كرمي، عامر مسافر آستانه، محمد غضنفري، گروه اجراگرهاي پرفورمنس «برمحيط» را تشكيل مي‌دهند و علي افضل تنها بازيگر اين اجرا محسوب مي‌شود.
پرفورمنس «بر محيط» تا جمعه 10 ديماه هر روز ساعت 19 در پلتفرم داربست گالري محسن اجرا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند بليت را به صورت حضوري خريداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون