• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

گياه امريكايي عامل تنگي نفس مردم خوزستان اعلام شد

دستور رييس‌جمهوري براي پرداخت حق بيمه سلامت كارگران

اعتماد|  سخنگوي وزارت بهداشت از دستور يكشنبه شب رييس‌جمهوري به سازمان تامين اجتماعي براي پرداخت «9 بيست‌وهفتم» حق بيمه كارگران براي سلامت آنها و تجميع اين اعتبار در حسابي جداگانه خبر داد. به گفته ايرج حريرچي، مطابق قانون، سازمان تامين اجتماعي بايد «9 بيست‌وهفتم» از كل درآمد ناشي از دريافت حق بيمه از كارگران و سود ناشي از سرمايه‌گذاري‌هاي خود را براي سلامت بيمه‌شدگان هزينه كند كه با دستور اخير رييس‌جمهوري قرار است اين مصوبه معطل مانده، اجرايي شده و اين سهم در حسابي جداگانه و قابل نظارت نگهداري شود.
حريرچي در نشست خبري روز گذشته، ضمن آنكه گياه كنوكارپوس (معروف به مورد امريكايي) را عامل تنگي نفس مردم خوزستان پس از نخستين‌باران پاييزي معرفي كرد در توضيح بررسي‌هاي انجام شده درباره آلودگي هواي اين استان جنوبي افزود: «طي سال‌هاي 92 تا 94، حدود ٥٦ هزار نفر با نخستين باران به اورژانس‌هاي بيمارستان‌هاي خوزستان مراجعه مي‌كردند كه تعداد اين مراجعات در سال 94، ٢٦ هزار نفر بود اما طبق مطالعاتي كه صورت گرفت اين مراجعان كساني بودند كه آسم يا زمينه آلرژيك داشتند. يافته‌ها نشان داد كه طغيان فصلي آسم بعد از نخستين باران رخ مي‌دهد و چند فرضيه در اين باره مطرح بود و موضوع را به نفت‌خيز بودن اهواز و دي اكسيد نيتروژن مربوط مي‌دانستند و خيلي‌ها هم از واژه باران اسيدي استفاده مي‌كردند كه نمونه‌هاي مختلفي از آب باران گرفته شد و اين موضوع نيز رد شد چرا كه باران اسيدي معمولا بايد عوارض پوستي و چشمي داشته باشد. مطالعات نشان داد كه علت آن باران اسيدي، اكسيدهاي نيتروژن يا مونوكسيدكربن نيست بلكه ناشي از تركيدن گرده‌هاي گياه «مورد امريكايي» و پراكنده شدن آن در هوا است. اين گياه از گياهان بومي خوزستان هم نيست اما باعث زيبا و سرسبز شدن بسياري از شهرهاي اين استان شده و در اكسيژن‌رساني هم موثر است اما هر سال با نخستين بارش پاييزي، ذرات كوچك 5/2، 5 يا 15ميكروني ناشي از پراكنده شدن گرده‌هاي اين گياه كه نوعي مواد آلرژن است، موجب حساسيت، تشديد آسم و بيماري‌هاي تنفسي در بين مردم اين استان مي‌شود.»
به گفته حريرچي، با شناسايي عامل اين معضل، براي كاهش غلظت مواد آلرژن‌زا، هرس 37 درصد اين درختان (اين درختان در ارتفاع بالاي 3 متر گل مي‌دهند و با هرس كردن، موضوع گرده افشاني آنها حل شد) تجويز درمان‌هاي پيشگيرانه در افراد مستعد، قبل و حين بارندگي و همچنين اطلاع‌رساني وسيع به مردم اقدام شد كه به دنبال اقدامات انجام‌شده، مراجعات امسال به دنبال نخستين بارش پاييزي در اهواز نسبت به سال‌هاي گذشته از كاهش 5/88 درصدي برخوردار بوده است. حريرچي در توضيح آخرين وضعيت مطالبات وزارت بهداشت از بيمه‌ها، ضمن اعلام انتقال 1250 ميليارد تومان اوراق قرضه نقدي از سوي سازمان بيمه سلامت به حساب‌هاي وزارت بهداشت، خبر داد كه حدود 1640 ميليارد تومان اوراق به وزارت بهداشت داده شده كه البته تبديل به پول شدن اين اوراق، زمانبر است اما هنوز حدود 10 هزار ميليارد تومان از طلب وزارت بهداشت باقي مانده است.
وي ضمن آنكه از توضيح بيشتر پيرامون اختلاف با وزارت رفاه و بيمه‌ها خودداري كرد زيرا به زعم وي، عده‌اي به دنبال سوءاستفاده از اين اظهارات هستند، درباره تاثير پارازيت‌ها بر بروز سرطان در ايران كه چند روز قبل از سوي معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت هم مطرح شده بود، گفت: «اظهارنظرها در خصوص تاثير پارازيت بر ايجاد سرطان بايد مستدل باشد. امواج ماهواره، ‌تلويزيون و موبايل نيز شامل اين پارازيت‌ها مي‌شود به همين دليل بايد كار وسيعي انجام شود؛ براي انتساب يك مساله به علتي خاص نياز به مطالعات چندين ساله وجود دارد ضمن اينكه براي انجام اين مطالعات بايد شاهد و گروه كنترل هم داشته باشيم. بايد در نظر داشت اثرات مضر پديده‌هاي جديد منحصر به سرطان نيست و ما در مداخلات جديد بايد ايمن بودن را ثابت كنيم. شواهد كافي يعني تاثير مثبت بين عامل تهديدكننده و سرطان وجود دارد و مي‌توان تاثير عوامل مخدوش‌كننده را با اطمينان حذف كرد و بايد براي اظهارنظر بتوانيم هر دو اين موارد را با اطمينان اعلام كنيم. آلاينده‌ها، استرس و پارازيت همگي در ايجاد سرطان موثر هستند اما براي اينكه اعلام كنيم هر كدام از اين موارد چه ميزان و چند درصد در ايجاد سرطان نقش دارند بايد مطالعات وسيع و شواهد كافي انجام شود. بررسي اين موضوع كار بسيار پيچيده‌اي است و مستلزم اين است كه ساير عوامل موثر در بروز سرطان حذف شود و گروه‌هاي شاهد كه در معرض پارازيت‌ها نباشند نيز در تحقيق وجود داشته باشند، چنين تحقيقاتي نيازمند زمان چندين 10 ساله است، بنابراين فعلا نمي‌توانيم در اين مورد اظهارنظر دقيقي داشته باشيم.»
وي ضمن ابراز نارضايتي از وضع نظارت بر مطب پزشكان و درمانگاه‌هاي خصوصي، خبر داد كه وزارت بهداشت پيشنهادهاي خود را درباره الحاق طرح تحول سلامت به قانون برنامه ششم توسعه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارايه كرد اما مورد موافقت قرار نگرفت و وارد متن لايحه برنامه نشد ضمن آنكه نمايندگان مجلس هم با پيشنهاد تجميع بيمه‌ها مخالفت كردند.
وي ضمن آنكه مابه ازاي پوشش بيمه تكميلي را حدود 15 تا 16 درصد مردم برشمرد، پرونده خون‌هاي آلوده را به استناد اظهارات رييس سازمان انتقال خون ايران مختومه دانست و درباره خبر خريد و فروش نوزادان و كودكان در بيمارستان‌ها گفت: «خبر خريد و فروش كودكان در بيمارستان‌ها صحت ندارد. ما مواردي در خصوص خريد و فروش كودكان براي تكدي‌گري شنيديم و با مواردي كه در بيمارستان‌ها انجام شود شديدا برخورد خواهيم كرد. وزارت بهداشت در خصوص خريد و فروش نوزادان در بيمارستان‌ها نظارت دقيقي دارد و با كوچك‌ترين شكي با عوامل اين كار برخورد خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون