• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

وزير دفاع:

آزمايش موشكي اخير ايران هيچ مغايرتي با برجام ندارد

اجازه دخالت به هيچ‌كس را نمي‌دهيم

گروه سياسي| ورود وزير دفاع به جمع خبرنگاران، با سوالي در خصوص اتفاقات روز يكشنبه همراه شد. همان روزي كه سفير جديد دولت ترامپ در سازمان ملل متحد پس از نشست غيرعلني شوراي امنيت، از آن به عنوان زمان انجام آزمايش موشكي ايران ياد كرده و با نقض آشكار قطعنامه 2231 شوراي امنيت دانستنش، آن را غير قابل قبول مي‌خواند. نيكي هالي كه در ادامه نگراني‌هاي خود اين موشك بالستيك ميانبرد را داراي بيش از 300 كيلومتر برد و كلاهك انفجاري 50 كيلوگرمي دانسته بود، با واكنش وزير امور خارجه كشورمان هم روبرو شد. محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترك با همتاي فرانسوي در تهران درباره نقض قطعنامه شوراي امنيت گفت: هيچ يك از موشك‌هاي ايران براي حمل كلاهك هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بر همين اساس مشمول ممنوعيت قطعنامه 2231 نمي‌شوند. اما ديروز و در حاشيه جلسه هيات دولت وزير دفاع نيز با حضور در جمع خبرنگاران اگرچه آزمايش موشكي ايران را مورد تاييد قرار مي‌دهد اما براي انجام آن توضيحاتي را هم ارايه مي‌دهد. سردار حسين دهقان با اين توضيحات، همچون مواضع وزير امور خارجه كشورمان نه تنها هيچ مغايرتي با اجراي برجام براي آن برنمي‌شمرد بلكه بر تداوم برنامه‌هاي دفاعي ايران نيز تاكيد دارد.
هيچ چيز نمي‌تواند برنامه ما را
تحت تاثير قرار دهد
سردار حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني در واكنش به جلسه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص تست موشكي ايران گفت: آنچه در مورد تست‌هاي موشكي مطرح شده است بايد بگويم كه هيچ مغايرتي نه با برجام دارد و نه با قطعنامه 2231. تست اخير در برنامه‌هاي جاري ما بوده است و ما همواره اعلام كرده‌ايم كه برنامه‌هاي خودمان را در حوزه توليدات اقلام دفاعي براي دفاع از منافع ملي و همواره همان‌گونه كه برنامه‌ريزي كرده‌ايم، ادامه مي‌دهيم و هيچ‌ چيز نمي‌تواند برنامه و اهداف ما را تحت تاثير قرار دهد.
تست موشكي در ادامه برنامه‌هاي دفاعي ما بود
وزير دفاع در ادامه تصريح كرد: در دنيايي كه قلدران اين‌گونه اُشتُلم مي‌كنند، هر ملت زنده‌اي كه از مسير اقدام براي تقويت بنيه دفاعي خود كنار مي‌كشد يا به آن بي‌توجهي مي‌كند به‌طور طبيعي با پاسخ منفي عقلا روبه‌رو خواهد شد. سردار دهقان در ادامه با تاكيد بر اينكه يك ملت زنده بايد همواره در بالاترين سطوح، خود را آماده دفاع از خود كند، اظهار كرد: آنچه كه به عنوان تست موشكي مطرح شده است در ادامه برنامه‌هاي ما بوده است و به خصوص با توجه به ابلاغ رييس‌جمهوري در اواخر سال گذشته، ما برنامه‌هاي خود را با سرعت و دقت بيشتري ادامه مي‌دهيم. وي در ادامه افزود: در عين حال اين را همواره گفته‌ايم كه هيچگاه از توسعه و تقويت بنيه دفاعي خود جز دفاع از اهداف خودمان نظر ديگري نداريم و در اين مسير هم نه تنها به اجازه كسي نياز نداريم بلكه اجازه دخالت به هيچكس را هم نخواهيم داد. ملت ما خودش را در اين مسير با همه حوادث آزموده و دنيا نيز ما را آزموده كه اين حرف‌ها و اقدامات نمي‌تواند تاثيري بر اراده ملت ما بگذارد.
رزمايش مشترك كشورهاي
حاشيه خليج فارس
وزير دفاع در ادامه درباره رزمايش مشترك كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز گفت: طبيعي است در فضايي كه در سايه روي كار آمدن ترامپ در سطح جهاني به وجود آمده، كشورهاي حاشيه جنوب خليج فارس يك نوعي نگراني از آينده دارند و اروپايي‌ها هم علاقه‌مندند كه حضور خود را به نوعي در منطقه به اثبات برسانند و به طرفداران خودشان اعتماد بخشي كنند. اينها هم تاثيري ندارد. چون حكومت‌هايي كه متكي به اراده ملت‌هاي خودشان نيستند و بيش از آنكه دنبال اهداف و منافع ملي خود هستند، دنبال اهداف ديگران هستند اينها موفقيتي در جايي كسب نخواهند كرد.
استفاده از پهپادهاي كوچك ساماندهي شود
سردار دهقان در ادامه در خصوص هدف قراردادن پهپاد در تهران كه دي ماه گذشته اتفاق افتاد نيز اظهارداشت: متاسفانه با كم توجهي‌هايي كه در مورد ورود يا استفاده از پرنده‌هاي كوچك مي‌شود اين اتفاق صورت گرفته است. اين وسيله در دست مردم زياد است. حال برخي افراد با هدف بازي كردن و برخي ديگر براي كارهاي ديگر اين پرنده‌ها را در جاهاي مختلف به پرواز درمي‌آورند كه اين اقدامات بايد ساماندهي شود. وزير دفاع افزود: جوانان به اين بازي‌ها علاقه‌مند هستند و گاهي شيطنت‌هايي نيز صورت مي‌گيرد ولي اينكه تاكنون رسيده باشيم كه اين اقدامات توسط ضد انقلاب بوده است؛ من حداقل دليلي نمي‌بينم اما بايد از اين اقدامات جلوگيري كرد. دهقان درباره اينكه تيربار هوايي نمي‌توانست اين پهپاد را مورد هدف قرار دهد؟ گفت: اين منطقه ممنوعه است و هر شيئي كه در فضاي اينجا حضور پيدا كند بايد عمل كرد. به‌جاي اينكه از اين جنبه نگاه كنيم كه مي‌شود زد يا نه از جنبه ديگر نگاه كنيم و ببينيم  مجموعه‌اي كه قرار است از اين فضا دفاع كند در هر لحظه آماده واكنش جدي است.
غير از اس-300 سلاح ديگري
از روسيه نخريديم
سردار دهقان در خصوص همكاري ايران و روسيه در سوريه نيز گفت: ما همان همكاري كه از ابتدا داشته‌ايم، در حوزه مشاوره، كمك به طراحي و آموزشي را  ادامه مي‌دهيم و اين همكاري‌ها كم نشده است. آنچه مهم است، دستاوردهاي ميداني دستمايه جدي است براي كار سياسي و شكل‌گيري مذاكرات سوري - سوري براي آنكه ملت سوريه بتوانند سرنوشت خود را تعيين كنند كه مذاكرات آستانه نيز نخستين گام در اين مسير بود. وي تاكيد كرد: نشست آستانه و برگزاري مذاكرات سوري ـ سوري، دستاوردي بود كه از تاثير موفقيت‌هاي ميداني در فضاي سياسي نشأت گرفته بود. وزير دفاع در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران به غير از اس- 300، سلاح‌هاي ديگري از روسيه خريداري كرده است؟ گفت: خير. سردار دهقان در پايان در خصوص رونمايي از تانك كرار نيز گفت: اين تانك را به زودي رونمايي مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون