• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3743 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن

عضو شوراي شهر خبر داد

تشكيل كميته تعيين تكليف ساختمان‌هاي ناايمن پايتخت

بعد از گذشت سه هفته از حادثه پلاسكو و حاشيه‌هاي فراوان آن، هنوز هم ابهامات فراواني در مورد اين حادثه و چگونگي بروز، نحوه مهار آتش و عملكرد مديريت بحران در مواجهه با اين حادثه وجود دارد كه همچنان بي‌پاسخ مانده است. سوالاتي كه انتظار مي‌رفت شهردار تهران با حضور در صحن علني شورا به آنها پاسخ دهد ولي با اين وجود، محمد باقر قاليباف، در جلسه يكشنبه هفته گذشته شورا، تنها به ذكر يكسري كليات تكراري در مورد اين حادثه و نقش ساير سازمان‌ها براي برخورد با نا ايمن بودن پلاسكو و در نهايت رجزخواني براي اصلاح‌طلبان، بسنده كرد. حالا بعد از گذشت سه هفته و درحالي كه دو فوريت طرح تشكيل كميته حقيقت‌ياب نيز در شوراي شهر راي نياورد (كه از سوي اعضاي اصلاح‌طلب شورا و احمد مسجدجامعي مطرح شد)، نايب‌رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران از تشكيل كميته‌اي متشكل از شهرداري، سازمان نظام مهندسي و قوه قضاييه براي شناسايي و ايمن‌سازي ساختمان‌هاي ناايمن شهر خبرداده و گفت: در غير اين صورت تمامي اقدامات، شعاري خواهند بود.
محمد مهدي تندگويان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران بارها در خصوص ناامن بودن اين‌گونه ساختمان‌هاي شهر به سازمان نظام فني و مهندسي و همچنين شهرداري نامه زده است، گفت: عمر بسياري از سازه‌هايي كه مردم از آن بهره‌برداري مي‌كنند مانند سينماها، بيمارستان‌ها، تالارهاي دانشگاه تهران و... بيش از 60 الي 70 سال است و بايد اين ساختمان‌ها، تعيين‌تكليف شوند. تندگويان با بيان اينكه شهرداري در مقام ارايه اخطار است و ممكن است مالك خصوصي يا مالك دولتي اين اخطارها را قبول نكرده و در راستاي اصلاح امور اقدام نكند گفت: بايد كميته مشتركي بين شهرداري، سازمان نظام فني و مهندسي و قوه قضاييه شكل گيرد كه اقدامات قبل، حين و بعد ساختمان‌ها از نظر ايمني را بررسي كند.
وي با بيان اينكه بر اساس اين پيشنهاد، تشخيص سازه ناايمن با شهرداري نظارت بر حسن انجام اقدامات ايمن‌سازي و تاييديه آن با سازمان نظام فني و مهندسي و در صورت عدم تمكين به قانون اخطار و پلمب با قوه قضاييه است، گفت: قوه قضاييه بايد به‌طور 100 درصد كنار شهرداري بايستد و اجازه فك پلمب تا زماني كه سازمان نظام مهندسي تاييديه ايمني را صادر نكرده، ندهد و تنها در اين صورت است كه سازه‌هاي شهر ايمن مي‌شوند و اگر اتفاقي رخ دهد مقصر مشخص است.
نايب‌رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينكه متاسفانه امروز شاهد هستيم كه شهرداري مانع فعاليت يك ملك ناايمن مي‌شود اما قوه قضاييه نسبت به فك پلمب اقدام مي‌كند و سازمان نظام مهندسي نيز به مكاتبات پاسخ نمي‌دهد، گفت: به عنوان مثال مي‌توان به مجتمع تجارت جهاني فردوسي اشاره كرد كه اين سازه ناايمن تشخيص داده شد اما مالك توانست عليه شهردار منطقه 12 حكم از قوه قضاييه بگيرد. تندگويان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بايد در قوانين مالكيت سرقفلي و كسب و پيشه، تجديد نظر كنيم، گفت: اينكه مالكي مغازه‌هايش را به صورت سرقفلي به افراد و اشخاص متعدد واگذار كند اما هيچ مسووليتي در قبال ايمني ملكش نپذيرد، مورد قبول نيست و عملا قانون در اين زمينه دچار خلأ و نواقصي است به گونه‌اي كه تصور كنيد مالك يك ملكي جان خود را از دست بدهد و ورثه‌اي نيز نداشته باشد و در اين ميان قانون تعيين تكليفي در اين زمينه نكرده و بسياري از موضوعات را پيش بيني نكرده است كه بايد اين خلأ‌ها رفع شوند.
وي با بيان اينكه بايد كميته مشترك ايجاد شود تا در زمينه ايمني ساختمان‌هاي شهر چاره‌اي بينديشند، گفت: نبايد در ذهن افراد تصوري ايجاد شود مبني بر اينكه شهرداري و... در آستانه شب عيد و خريدهاي نوروزي مي‌خواهد، مانع از فعاليت اقتصادي آنها شود بلكه پيشنهاد مي‌شود با تعيين يك تاريخ معين به عنوان مثال تا 20 فروردين كه بازار رونق دارد، كسبه با رعايت ايمني به فعاليت خود ادامه دهند اما پس از اين تاريخ هر كسبه‌اي اعم از مالك يا سرقفلي و... نسبت به رفع موارد ناايمن سازه خود اقدام نكرد نسبت به پلمب آن و جلوگيري از فعاليت اقتصادي اقدام شود.
تندگويان با بيان اينكه بايد فكري نيز به حال اماكن عمومي فرسوده كرد، گفت: تصور كنيد اگر تالار ابوريحان دانشگاه تهران يا يك سينماي قديمي يك دفعه دچار حادثه و تخريب شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟ و اين در حالي است كه عمر سازه بسياري از مكان‌هاي عمومي تمام شده است و لازم است تا يك كميته مشترك ايجاد شده و با همكاري دولت و قوه قضاييه اقدامات موثري انجام دهيم در غير اين‌صورت هر گونه اقدام انجام شده در راستاي ايمن‌سازي، شعاري و ابتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون