• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3743 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن

3 سرباز ترك در نتيجه حمله جنگنده‌هاي روسي كشته شدند

الباب، نقطه تلاقي تلخ روسيه – تركيه

گروه جهان| اتفاق‌هاي تصادفي در رابطه ميان روسيه و تركيه نوبتي شده است. يك بار تركيه جنگنده روسي را به دليل ورود به حريم هوايي اين كشور نشانه مي‌گيرد و بار ديگر حمله هوايي تصادفي يك جنگنده روسي به مواضعي در سوريه به اشتباه جان سه سرباز ترك را مي‌گيرد. البته در ميانه اين اتفاق‌ها نيز سفير روسيه در تركيه به ضرب گلوله يك عامل تروريستي كشته مي‌شود. سربازان تركيه به همراه شبه‌نظاميان مخالف دولت سوريه در عمليات آزادسازي شهر الباب از دست داعش حضور داشتند كه در جريان حمله هوايي تصادفي يك جنگنده روس كشته شدند. شهر الباب در سوريه همچنان در سيطره داعش است و تركيه به همراه شبه‌نظاميان سوري تلاش مي‌كند اين شهر را از كنترل اين گروه خارج كند. براساس گزارش ارتش تركيه، جنگنده‌هاي روسيه ساختماني را كه در آن تعدادي از سربازان اعزامي تركيه مستقر بودند، هدف قرار داده‌اند. اين جنگنده قصد داشت اهداف متعلق به داعش را مورد حمله قرار دهد، اما تصادفا سه سرباز ترك در اين حادثه جان خود را از دست دادند و 11 سرباز ديگر نيز مجروح شده‌اند. تنها ساعاتي پس از اين حادثه، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه تماس تلفني گرفت و از اتفاق پيش آمده عذرخواهي كرد.
«ديميتري پسكوف» سخنگوي كاخ كرملين نيز روز جمعه توضيحاتي را درباره حمله هوايي اخير در سوريه كه منجر به تلفاتي در ميان ارتش تركيه در شهر الباب سوريه شد، ارايه كرده است. سخنگوي كاخ كرملين تاكيد كرد، هماهنگي‌هاي اشتباه در خصوص موقعيت‌هاي مكاني ارتش تركيه كه در اختيار روسيه قرار گرفته بود، به اين حمله مرگبار عليه مواضع ارتش تركيه در شهر الباب سوريه انجاميد. وي افزود: «دلايل اين حادثه كاملا مشخص است. وضعيت كاملا روشن است: متاسفانه ارتش روسيه در زمان انجام اين حملات هوايي به اطلاعاتي تكيه كرد كه شركاي تركيه‌اي ما در اختيارمان قرار داده بودند. نيروهاي ارتش تركيه نبايد در اين موقعيت مكاني حضور مي‌داشتند. به همين دليل اين حملات غيرعمد كه منجر به كشته شدن نظاميان تركيه شد، اتفاق افتاد.»
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اشتباه از نهادهاي اطلاعاتي تركيه بوده يا خير گفت: «اين حادثه به دليل عدم هماهنگي‌هاي لازم رخ داده است».
 اين اتفاق در حالي رخ داد كه روسيه و تركيه اخيرا پس از گذشت شش سال از بحران در سوريه ديدگاه‌هاي متفاوت درباره اين بحران را به هم نزديك كرده‌اند و علاوه بر برقراري آتش‌بس در سوريه و برگزاري مذاكرات سوري - سوري در آستانه، عمليات‌هاي گسترده مشتركي عليه داعش را با هم پيش مي‌برند. علاوه بر اين وزراي امور خارجه تركيه و روسيه نيز روز گذشته در يك تماس تلفني درخصوص اوضاع سوريه با هم رايزني‌هايي داشتند.
همزمان با وقوع اين اتفاق در سوريه، يك منبع در ستاد كل ارتش تركيه اعلام كرد، تركيه و روسيه توافق كردند تا پس از حادثه اخير كه منجر به تلفاتي در ميان ارتش تركيه در سوريه شد، با هدف جلوگيري از وقوع رويدادهاي مشابه در آينده، كميسيوني براي انجام هماهنگي‌ها تشكيل دهند. اين منبع در گفت‌وگو با خبرگزاري «تاس» گفت: «بدون ترديد، يك كميسيون پس از اين رويداد تشكيل خواهد شد. هدف آن نيز جلوگيري از چنين وقايعي در آينده و ارتقاي هماهنگي‌ها ميان دو كشور است».
به گفته اين مقام نظامي تركيه‌اي، روابط ميان تركيه و روسيه بايد توسعه مثبت داشته باشد چرا كه اين مساله «براي دو طرف و از نقطه نظر تضمين صلح در منطقه خاورميانه اهميت بسزايي دارد». وي افزود: «ما از حادثه كشته شدن نظاميان‌مان بسيار متاسفيم و براي سلامت زخمي‌شدگان اين حادثه دعا مي‌كنيم. ما اميدواريم كه حادثه‌اي مشابه اين، ديگر اتفاق نيفتد و اين منطقه به زودي از وجود تروريست‌هاي داعش پاكسازي شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون