• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

مجلس و شوراي امنيت كشور براي ساماندهي كولبران وارد عمل شدند

اعتماد| با گذشت دو هفته از حادثه تلخ كشته شدن 5 كولبري كه در شهرستان‌هاي سردشت و پيرانشهر گرفتار بهمن و كولاك شدند، دولت و مجلس براي رفع و كاهش مشكلاتي كه مرز نشينان غرب كشور را وادار به كولبري و تن دادن به شرايط دشوار اين حرفه كاذب ناامن مي‌كند، دست به كار شدند. اگرچه هنوز از اقدامي براي ساماندهي وضعيت كولبران مرزهاي جنوب و شرق كشور خبري نيست و اقدامات و تصميمات فعلي دولت، صرفا به دليل حادثه تلخ جان باختن كولبران سردشتي و پيرانشهري، سرعت گرفته، بنا به گفته مسوولان و مقاماتي كه روز گذشته درباره ساماندهي وضعيت كولبران صحبت كرده‌اند، نيروي انتظامي، مجلس و شوراي امنيت كشور در صف اول رده‌هاي موظف به اقدام براي ساماندهي وضعيت كولبران و پيشگيري از آسيب‌هاي مشابه آتي قرار گرفته‌اند اما فعلا و در اين اقدامات، دستگاه قضا حضور ندارد. چنانكه غلامحسين محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه، روز گذشته در نشست خبري خود اعلام كرد: «دستگاه قضايي نمي‌تواند براي آنها كاري كند. اگر صرفا‌ با آنها برخورد شود درست نيست زيرا اينها منتفع اصلي نيستند؛ اينها فقط در ازاي مبلغ اندكي كالايي را حمل مي‌كنند كه سود اصلي آن به قاچاقچيان مي‌رسد. دولت بايد براي آنها شغل تهيه كند يا به نحوي مشكلات آنها را حل كند. اينها قشري هستند كه نياز به كمك دارند اما قوه قضاييه نمي‌تواند براي آنها شغل تهيه كند و مشكلات آنها را حل كند.»
اما رسول خضري، نماينده مردم پيرانشهر و سردشت در مجلس، روز گذشته از تهيه طرح دو فوريتي با امضاي موافق 110 نماينده در حمايت از كولبران و تمهيداتي براي بهبود معيشت آنان خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه اين امضاها به عدد 200 برسد و ضمن آنكه دليل اصلي اجبار مرز نشينان به كولبري قانوني يا غيرقانوني را، بيكاري و نبود شغل در اين مناطق دانست و از تلاش مستمر مجلس براي دريافت ديه و مستمري كشته‌شدگان كولبر خبر داد، در تشريح طرح پيشنهادي نمايندگان گفت: «اين طرح داراي يك ماده واحده و 6 تبصره است و در اين طرح به دنبال ساماندهي و بررسي وضعيت كولبرها و اشتغال زايي آنان هستيم و در اين طرح دولت مكلف به ساماندهي مرزنشينان و معابر مرزي و تشكيل تعاوني‌هايي براي كولبرها شده است؛ تعاوني‌هايي كه وظيفه بيمه كو‌لبرها را بر عهده دارند چون در حال حاضر آنها تحت پوشش هيچ نوع بيمه‌اي نيستند و وضعيت ديه آنها نيز مشخص نيست.»
سردار سعيد منتظر المهدي، سخنگوي ناجا هم در نشست خبري روز گذشته خود از اقدامات جديد نيروي انتظامي براي ساماندهي وضعيت معيشتي كولبران به دنبال تصميمات شوراي امنيت كشور خبر داد و گفت: «با پيگيري‌ كارگروه مرز و تصويب شوراي امنيت كشور، معابر رسمي براي ورود كولبران مشخص شده و اين افراد مي‌توانند در برخي معابر تا 48 و در برخي معابر تا 56 نوع كالا را از مبادي رسمي وارد كشور كنند. البته اين مصوبه موقتي است و كولبري از مبادي رسمي بايد انجام شود و تردد از مبادي غيرمجاز ممنوع بوده و پليس نيز طبق قانون مجبور به مداخله است چون هيچ تضميني وجود ندارد كه در بار كولبراني كه از مبادي غيرمجاز وارد كشور مي‌شوند، سلاح و مهمات وجود نداشته باشد. به همين دليل و با توجه به اينكه پليس در تامين امنيت با هيچ‌كس تعارف ندارد، قطعا براي تامين امنيت مردم با تمامي تخلفات در مرز برخورد خواهد شد.»
اما در حالي كه فيلمي از ضرب و شتم يك كولبر توسط ماموران مرزباني، طي روزهاي گذشته در فضاي مجازي انتشار گسترده‌اي داشته، سخنگوي ناجا درباره اين كليپ و واكنش نيروي انتظامي، به خبرگزاري صدا و سيما گفت: «در اين فيلم آمده كه يك نفر از جواناني كه محموله قاچاق و سيگار و قصد ورود به كشور را داشته توسط سربازان مرزي شناسايي مي‌شود و مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد. هرچند اين رفتارها از پليس به هيچ‌وجه مورد قبول نيست، قبل از پخش اين فيلم در فضاي مجازي، سيستم‌هاي نظارتي پليس، سربازان خاطي را مورد ارزيابي و قضاوت قرار داده و با آنها برخورد قضايي و انتظامي كرده است. اين بخش از فيلم منتشر شده همه واقعيت فيلم نبوده و در فيلمي كه من به طور كامل ديدم، تعدادي از افراد كه قصد داشتند با محموله‌هاي قاچاق از مرزها وارد كشور شوند با سنگ‌پراني، فحاشي و رفتارهاي غيراخلاقي با مرزبانان برخورد كردند و يك نفر از آنها به دست مرزبانان گرفتار شد و مرزبانان با وي درگير شدند.»
سخنگوي ناجا در ادامه اين گفت‌وگو افزود: «پليس بر سر امنيت مردم مماشات نخواهد كرد. وظيفه اصلي مرزبانان حفاظت و دفاع سرسختانه از مرزهاي كشور و وارد نشدن افراد غيرمجاز به كشور است كه بايد كمك كنيم اين اتفاق بيفتد زيرا امنيت به خودي خود ايجاد نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون