• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

داربي با طعم پيروزي شاگردان عليرضا منصوريان

جوان‌هاي شگفت‌انگيز

گروه ورزش

 بايد به اين تيم «عليرضا منصوريان» احترام گذاشت. استقلال با جوان‌هايش بار ديگر ثابت كرد كه ارزش حمايت را دارند و اين‌بار در داربي، كيفيت بالاي خودشان را به بهترين نحو نشان دادند. استقلال در يك نيمه رويايي 3 گل به پرسپوليس زد. آبي‌ها در 3 بازي قبلي خود در ليگ برتر هم به حريفان‌شان 3 گل زده بودند و اين چهارمين بازي پياپي بود كه شاگردان منصوريان حريف را 3 گله مي‌كردند. تفاوت اين 3 گله با بازي‌هاي قبل اين بود كه اين‌بار استقلال 3 بار به بهترين خط دفاع تاريخ ليگ برتر گل زد اما در بازي‌هاي قبل به تيم‌هايي مثل پيكان، صنعت نفت آبادان و ماشين‌سازي تبريز 3 گل زده بودند.
داربي يعني همين
بازي براي پرسپوليس بسيار زود به برتري انجاميد. تيم هجومي پرسپوليس با فشار همه‌جانبه در دقايق ابتدايي بازي، موفق شد در دقيقه ۵ توسط سروش رضايي به گل برسد. بعد از آن نيز پرسپوليس در دقيقه ۱۰ مي‌توانست نتيجه بازي را با دو گل به سود خود كند كه ضربه سر طارمي از بالاي دروازه به خارج رفت. پس از آن اين تيم استقلال بود كه توانست از فضاي پشت فرشاد احمدزاده كه تمايل زيادي به حمله كردن داشت استفاده كند و ضدحملات خود را از سمت چپ دفاع پرسپوليس تدارك ببيند.
پرسپوليس كه در اين بازي كمال كاميابي‌نيا را در اختيار نداشت، حسين ماهيني را در پست هافبك دفاعي به بازي گرفته بود و فرشاد احمدزاده در دفاع چپ بازي مي‌كرد. اين چينش بازيكنان سبب شد تا شاگردان منصوريان با آگاهي از نفوذهاي احمدزاده و ضعف او در دفاع، با استفاده از خسرو حيدري و بهنام برزاي، از اين نقطه به پرسپوليس حمله كنند. گل اول استقلال در دقيقه ۱۷ با شوت فرشيد اسماعيلي از پشت محوطه هيجده‌قدم پرسپوليس به ثمر رسيد. در حالي كه پرسپوليس هنوز از شوك گل اول بيرون نيامده بود و خط دفاع اين تيم به نظر روز متزلزلي را سپري مي‌كرد، استقلال روي حركت فرشيد اسماعيلي كه با نفوذ از سمت راست توپ را به صورت عرضي به روي دروازه پرسپوليس فرستاد، موفق شد با ضربه سر علي قرباني در دقيقه ۱۸ به گل دوم برسد. در شرايطي‌كه در اين دقايق پرسپوليس بيشتر در زمين استقلال حضور داشت. در دقيقه ۴۴؛ كاوه رضايي با نفوذ به محوطه جريمه در مقابله با محمد انصاري توپ را به روي پاي چپش آورد و با ضربه‌اي تماشايي براي سومين‌بار عليرضا بيرانوند را تسليم كرد تا نيمه اول با نتيجه ۳-۱ به سود استقلال به پايان برسد. در نيمه دوم عليرضا منصوريان با متمركز كردن بازيكنانش در زمين خود، اجازه بازي‌سازي را از هافبك‌هاي پرسپوليس گرفت. استقلال كه در نيمه دوم با تعداد نفرات بالا دفاع مي‌كرد، توانست پرسپوليس را به خوبي مهار كند و مهاجمان اين تيم با وجود ضربات ايستگاهي پرتعدادي كه به دست آوردند هرگز نتوانستند موقعيت جدي را روي دروازه استقلال ايجاد كنند. در دقايق پاياني مسابقه، درگيري و جنجال بيش از هميشه بر بازي سايه انداخت. درگيري سيدجلال حسيني و مهدي رحمتي در دقيقه ۹۰ مسابقه منجر به دريافت يك كارت زرد براي هر دو بازيكن شد. يك دقيقه بعد سيد جلال حسيني توانست دروازه رحمتي را باز كند و ادامه جنجال‌ها موجب اخراج رحمتي از زمين مسابقه شد.
برزاي برنده ميانه ميدان
هافبك استقلال در بازي توانست به خوبي جلوي هافبك خلاق پرسپوليس را بگيرد. در بازي‌اي كه پيش از شروع آن همه استقلالي‌ها نگران مهار سروش رفيعي بودند، بهنام برزاي به خوبي از پس اين وظيفه برآمد و هافبك خلاق پرسپوليس به جز گلي كه زد، حركت مفيد ديگري انجام نداد. برزاي بدون ترديد با دوندگي كه در جلوي زمين كرد يكي از بهترين بازيكنان استقلال در زمين بود.
جاي خالي مهره برانكو
«من كارگر پرسپوليسم و به كارگر بودنم افتخار مي‌كنم. » بازيكني كه خودش را كارگر پرسپوليس مي‌ناميد، مسووليت‌پذير‌ترين بازيكن تيم برانكو در اين سال‌ها بود. بازيكني كه هر دقيقه و هر لحظه از بازي، در جايي كه بايد، حضور داشت. با اين وجود، يك لحظه خودخواهي كافي بود كه كمال، عميق‌ترين ضربه را به تيم محبوبش بزند. كاميابي‌نيا نيم فصل دوم، تنها بازيكن بدون جانشين پرسپوليس محسوب مي‌شد. بازيكني كه مي‌دانست در نبودش، برانكو هيچ بازيكني براي پست هافبك دفاعي در اختيار نداشت. هافبك دفاعي محبوب برانكو، در دقايق پاياني بازي با تراكتورسازي كه تيمش سه گل جلو بود، با كمال بي‌مسووليتي را نشان داد و به خاطر درگيري با حاتمي داربي را از دست داد. پرسپوليس هميشه برنده، بدون كمال و بدون هافبك دفاعي روز سختي را در داربي تهران پشت سر گذاشت. براي نخستين بار در ورزشگاه آزادي باخت، ركورد نخوردن بيشتر از يك گل در هيچكدام از بازي‌هايش را از دست داد و شكست تلخي در داربي خورد. بعد از دو فصل حضور موفق در پرسپوليس، كاميابي‌نيا زمان بدي را براي بي‌مسووليتي انتخاب كرد.
شكست برانكو
حضور برانكو در پرسپوليس، چهره آنها را از تيم هميشه بازنده به يك برنده ذاتي تغيير داد. پرسپوليس با برانكو مسير قعر تا صدر جدول را رفت، دو داربي مختلف را برد و حالا مدعي بي‌رقيب قهرماني محسوب مي‌شود. نمايش كم‌نقص پرسپوليس در اين فصل، باعث شده بود ديدن چهره خندان برانكو در هر بازي، عادت هواداران اين تيم شود. نبود كمال، انتخاب‌هاي اشتباه برانكو و نمايش موفق بازيكنان استقلال، همه‌چيز را بهم ريخت. پرسپوليسي كه در همان دقيقه پنجم، نقش تيم برنده را داشت با سقوط آزادي بلند همه‌چيز را از دست داد. ركوردها، نمايش مقتدرانه و سه امتيازي كه شايد دوباره قهرماني پرسپوليس را به خطر بيندازد. قابي كه از برانكو در آزادي ثبت شد، تصويري بود كه مدت‌ها پرسپوليسي‌ها به آن عادت نداشتند. برانكويي كه بهت زده، سقوط آزاد تيمش در ورزشگاهي تماشا مي‌كرد كه اين فصل، قلعه تسخيرناپذير او محسوب مي‌شد.
ركوردها شكست
شكست تيم پرسپوليس مقابل استقلال تهران ركوردهاي زيادي را از دست اين تيم خارج كرد. از ركورد گل نخوردن عليرضا بيرانوند كه در دقيقه 586 به اتمام رسيد تا خوردن 3 گل در يك نيمه كه پيش‌تر از اين رخ نداده بود. يكي از ركوردهاي ديگري كه به نام پرسپوليس در ليگ شانزدهم ثبت شده بود، شكست‌ناپذيري در ورزشگاه خانگي بود كه اين آمار نيز با شكست برابر استقلال از بين رفت.
پادواني ستاره شد
3 گل استقلال در نيمه اول داربي 84 مي‌توانست اين خبر را همراه داشته باشد كه مدافع اين تيم نيمه دوم سختي را پيش رو دارند. مدافعاني كه بايد مقابل انگيزه فزون قرمزها براي جبران نتيجه بازي هم مقاومت كنند. تمام مدافعان استقلال توانستند نمايش خوبي داشته باشند و تمامي راه‌هاي نفوذ را ببندند. پرسپوليسي‌ها نتوانستند از عمق نفوذ كنند و تنها ارسال از جناحين و روي آوردن به بازي مستقيم راه رسيدن به گل بود. بازيكنان مياني پرسپوليس بارها توپ‌هايي هوايي را به منطقه دفاعي استقلال فرستادند اما لئوناردو پادواني برزيلي برنده مطلق اين نبردهاي هوايي بود. او بارها سانتر قرمزها را قطع كرد و اجازه استفاده از ضربه‌هاي سر را نداد. بارها ارسال‌هايي خطرناك به محوطه جريمه استقلال آمد اما پادواني اجازه رسيدن توپ‌ها به مهاجمان پرسپوليس را نمي‌داد. او به همراه رابسون جانواريو، زوج مطمئن برزيلي خط دفاع استقلال فوق‌العاده ظاهر شدند تا در بازي كه استقلال مي‌توانست بسيار تحت فشار باشد، بردي ارزشمند را به دست آورد.
تيم بهتر، تيم برنده است
اين گزاره‌اي است كه تكليف ما را با بازي مشخص مي‌كند؛ به اسكوربرد نگاه كن و تمام! اين خلاصه آن چيزي است كه وجه تمايز داربي از ساير بازي‌ها به شمار مي‌آيد. وقتي مي‌بري، يعني بهتر بوده‌اي. چندان فرقي نمي‌كند كه اين برد به چه قيمتي و با چه كيفيتي به دست آمده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون