• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

نگاهي به مدعيان وزن 70 كيلوگرم جام جهاني كشتي آزاد

مصاف حسين‌خاني و رشيدي با گرين، كومار، گانزوريك و...

اميررضا احمدي

مردان محمد طلايي در وزن 70 كيلوگرم جام جهاني كشتي آزاد كرمانشاه، مصطفي حسين خاني و حامد رشيدي هستند. هر دو كشتي‌گير اين روزها شرايط خوبي دارند و براي پوشيدن لباس تيم ملي مدعي هستند.
حسين خاني با دو مدال طلاي آسيا و يك برنز جهاني كشتي‌گير پرافتخار و مدعي‌اي در اين وزن به شمار مي‌رود. آخرين افتخار او هم مربوط به مسابقات جهاني بوداپست است كه توانست با غيرت مثال‌زدني و چشماني متورم چنگ در صورت مدال برنز بزند و اين عنوان را از آن خود كند. حسين خاني كشتي‌گير مستعدي است كه در توانايي‌هاي فني او هيچ شكي نيست، به خصوص در كار با دستان پرتوانش؛ اما روند پرنوسان در سال‌هاي اخير و سردرگمي در وزن‌هاي مختلف سبب شده تا آن‌طور كه بايد نتواند توانايي‌هايش را نشان دهد. البته او در جهاني بوداپست نشان داد كه يك رقيب سرسخت براي مدعيان اين وزن به شمار مي‌رود و در اين تورنمنت قطعا حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. اما ديگر كشتي‌گير اين وزن، حامد رشيدي جوان كرمانشاهي است كه توانسته با شايستگي دوبنده تيم ملي را صاحب شود. رشيدي با درخشش در مسابقات قهرماني كشور توانست ارزش‌هايش را نشان دهد و با ارايه نمايش درخشان در جام تختي و شكست رقيبان نامدار و تنها يك شكست، توانايي‌هاي بالايش را به رخ كشيد. رشيدي با قد و قامتي كشيده و هيكلي تراشيده از آن دست كشتي‌گيراني ست كه مي‌تواند عرصه را بر هر حريف نامداري تنگ كند. يكي از افراد كرمانشاهي حاضر در تيم ملي كه مي‌تواند از عوامل موثر در حضور پرجمعيت هواداران در سالن مسابقات‌ باشد همين رشيدي است، البته او عنوان دهان‌پركني در كارنامه‌اش ندارد؛ اما اين مسابقات مي‌تواند سر آغازي باشد بر دوران افتخار آفريني او. جيمز گرين امريكايي با آن بدن تنومند يكي از اصلي‌ترين مدعيان اين وزن به شمار مي‌آيد. كشتي‌گيري كه نزديك‌ترين سبك مبارزه را با جردن باروز دارد. كشتي‌گيري كه در زيرگيري تبحر خاصي داشته و با استقامت و قدرت تنفسي بالا كار را براي هر حريفي مشكل مي‌كند. گرين در مسابقات جهاني لاس وگاس مغلوب حسن يزداني شده و البته برنز اين رقابت‌ها را داراست و مطمئنا به فكر انتقام از كشتي‌گيران ايراني خواهد بود. جردن اوليور نفر سوم جوانان جهان هم ديگر آزادكار امريكايي است كه در اين تورنمنت در رده بزرگسالان از او رونمايي مي‌شود.
آميت كومار هندي، قهرمان آسيا ديگر فرد مدعي در اين وزن است كه مي‌تواند براي نمايندگان كشورمان دردسر ساز شود. كومار در مسابقات جهاني بوداپست در يك كشتي يكطرفه مغلوب حسين خاني شد و باتوجه به هم‌گروهي هند با ايران، نبرد كومار با نمايندگان كشورمان مي‌تواند مسابقه جذابي را رقم بزند.
روس‌ها در اين وزن هم سنت‌شكني نكردند و از كشتي‌گيران عنوان‌دار در جام ياريگين استفاده مي‌كنند. دو كشتي‌گير با نام‌هاي ماگومد حبيب كاديماگمدوف و علي بك آكبايف هردو نفرات سوم جام ياريگين هستند كه قطعا جزو رقباي سرسخت خواهند بود. تجربه نشان داده است كه نبايد اين نفرات را دست كم گرفت. بزرگاني همچون بوايسار سايتي‌يف افسانه‌اي نيز روزگاري با كسب مقام در جام ياريگين و حضور در جام جهاني نام خود را مطرح كنند. پس اين دو روسي را به ذهن بسپاريد. قطعا با انگيزه‌اي كه دارند حرف‌هاي زيادي روي تشك براي گفتن خواهند داشت.
در غياب مانداراخان گانزوريك كه در المپيك در وزنه 65 كيلوگرم به ميدان رفته بود و با ناداوري در جايگاه پنجم قرار گرفت تا مربيان مغولستان در اعتراض به راي كشتي او با اختيارنوروزاف ازبكستان روي تشك به نشان اعتراض برهنه شوند، در جام جهاني در وزن 70 كيلوگرم روي تشك خواهد رفت. اين كشتي‌گير جنگنده برنز جهان و طلاي بازي‌هاي آسيايي را در كارنامه دارد.
ياكوپ گور، برنده مدال نقره و برنز جهان براي تركيه راهي ميدان خواهد شد. كشتي‌گير بد بدني كه براي هر حريفي مي‌تواند مشكل ساز شود. آذربايجان با داويد سوينيوچخانوف و گادجي مراد عمراف دارنده نقره زير ۲۳ سال‌هاي اروپا و برنز جوانان جهان راهي كرمانشاه مي‌شود و گرجستان هم با لوان كلخساشويلي و كنستانتين خابالاشويلي برنده برنز اروپا و نقره جوانان جهان روي تشك حاضر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون