• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

رييس‌جمهور:

بدون اخلاق و قواعد بازي نمي‌توان پاي صندوق حاضر شد

گروه سياسي| در سي و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي رييس‌جمهور نخبگان و فرهيختگان علوم انساني را به بازخواني و تبيين ابعاد مختلف انقلاب فراخواند. حسن روحاني در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين‌المللي فارابي و تجليل از 33 برگزيده اين جشنواره از سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي سخن گفت و آنها را بالاترين ثروت خواند. درست چندماه مانده به انتخابات از مهم‌ترين ملزومات آن گفت «اخلاق و قواعد». حسن روحاني در حالي گفت كه بدون اخلاق نمي‌توان پاي صندوق راي حاضر شد كه در سه سال و نيم گذشته و به ويژه در چند ماه اخير مورد بداخلاقي‌هاي زيادي از سوي مخالفانش واقع شده و كم نبوده مواقعي كه مخالفانش پا را از انتقاد بالاتر گذاشته و به تخريب دولت او روي آوردند. حال مردي كه ديگر كانديداتوري‌اش در انتخابات نيز از زبان وزير بهداشتش قاطعانه بيان شد براي چندمين بار زبان به نصيحت مي‌گشايد و بسياري را به اخلاق و مراعات قوانين بازي در انتخابات دعوت مي‌كند و خطاب به فرهيختگان حوزه علوم انساني مي‌گويد كه تبيين اين موضوعات باري است كه بر دوش آنها سنگيني مي‌كند و بيش از هر چيز بر بزرگ‌ترين قدرت در يك نظام مردم‌سالار اشاره كرد و گفت بنيانگذار جمهوري اسلامي هم به قدرت مردم ايمان داشت. به نظر مي‌رسد حسن روحاني در اين چند ماه باقي مانده به انتخابات بيشتر از هميشه مي‌خواهد به ياد جامعه بياورد قدرت اصلي نزد آنهاست.
امام به قدرت مردم ايمان داشت
به گزارش ايسنا، حسن روحاني ديروز در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين‌المللي فارابي و تجليل از 33 برگزيده اين جشنواره، گفت: ثروتي بالاتر از سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي وجود ندارد و اگر فرهيختگان قادر به انتقال افكار صحيح نباشند، جامعه قانع نمي‌شود. رييس‌جمهوري همه دانشمندان، نخبگان و فرهيختگان علوم انساني و اسلامي را به بازخواني، تبيين و تفسير ابعاد مختلف انقلاب بزرگ و شكوهمند ملت ايران فرا خواند و تاكيد كرد: مسووليت علم تنها شناخت و تغيير نبوده بلكه بالاتر از آن وظيفه تعالي جامعه را برعهده دارد. روحاني با بيان اينكه وظيفه ما تحول و تعالي به سمت هدف نهايي فلاح است، گفت: حتي تقوا نيز سكويي براي دستيابي به فلاح و رستگاري است و رستگاري زماني صورت مي‌گيرد كه همه دانه‌ها بر روح، ذهن و جان انسان شكافته شود. رييس‌جمهوري با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: از همه صاحبنظران علوم انساني و اسلامي درخواست دارم تا انقلاب اسلامي را بازخواني و تحليل كنند و اينكه چطور امكان‌پذير است كه در عصر رقابت دو اردوگاه در دوران جنگ سرد، ملتي كه به هيچ يك از دو اردوگاه تكيه نكرد، توانست بزرگ‌ترين انقلاب مردمي را به پيروزي برساند. روحاني ادامه داد: امام به عنوان راهبر انقلاب، فقيه، فيلسوف، صاحبنظر اخلاقي و مرجع تقليد، چگونه توانست اين انقلاب بزرگ را به پيروزي برساند و اگر مردم‌شناسي دقيق، قضاوت نسبت به جامعه‌شناسي و روانشناسي اجتماعي ايران وجود نداشت، اين انقلاب به پيروزي نمي‌رسيد. رييس‌جمهوري تصريح كرد: امام راحل نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، انديشه‌اي داشت كه شايد در آغاز تعداد انگشت‌شماري از صاحبنظران و فرهيختگان با او همراه بودند و همه مي‌گفتند مگر ممكن است مردم با دست خالي و بدون سلاح، امكانات و حتي تشكيلات حزبي منظم، در برابر يك قدرت بزرگ منطقه‌اي كه از پشتيباني اكثر قدرت‌هاي بزرگ جهاني نيز برخوردار است، به پيروزي برسند. روحاني ادامه داد: آنها معتقد بودند مگر مي‌شود از طريق مساجد و حسينيه‌ها و پخش اعلاميه، كتاب و نوارسخنراني، مردم را به خيابان‌ها كشاند و در برابر يك قدرت استبدادي تا دندان مسلح پيروز شد. رييس‌جمهوري با اشاره به آغاز نهضت و انقلاب اسلامي در سال‌هاي 41، 42 و 43، اظهار داشت: هركدام از اين سال‌ها يك مبدا است، سال 41 مبدا  انقلاب اسلامي در انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي بود، سال 42 با حادثه 15 خرداد، اوج نهضت اتفاق افتاد و در سال 43 نيز حركت ضد استعماري نهضت اسلامي، در ماجراي كاپيتولاسيون و تبعيد امام خميني (ره) به تركيه و عراق بود. روحاني تاكيد كرد: در تمام اين مقاطع امام خميني (ره) به قدرت اين مردم ايمان داشت.
مگر امكان‌پذير است كه بدون اخلاق و مراعات قواعد بازي در پاي صندوق انتخابات حاضر شد
رييس‌جمهوري با بيان اينكه برخي فكر مي‌كنند، امام خميني (ره) بر مبناي ايمان و اعتقاد به خداوند كه البته اصل همان است و دل‌ها و گردش افكار مردم نيز به دست اوست، حركت كرد، اما در عين حال امام خميني (ره) به مردم و قدرت آنها باور داشت كه اين نكته بسيار مهم است. روحاني با طرح اين سوالات كه آيا از لحاظ علوم اجتماعي، روانشناسي و جامعه‌شناسي اين مساله را تحليل كرده‌ايم؟ چه عاملي باعث شد كه يك ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت‌ها پيروز شود؟ گفت: بايد بار سنگين مسوولان و دانشمندان علوم انساني و اسلامي را تذكر دهم كه بايد انقلاب اسلامي را بازخواني كنند و ابعاد مختلف اين انقلاب شكوهمند را تبيين و تفسير كنند. رييس‌جمهوري ادامه داد: حتي اگر معتقد باشيم كه وظيفه علم، تنها شناخت واقعيت‌ها و حقيقت‌هاست، باز هم بايد اين واقعه انقلاب اسلامي را به خوبي بشناسيم و اگر بناست علم در پي تغيير باشد و اين تغيير است كه مي‌تواند حتي واقعيت‌ها را به خوبي تبيين و تفسير كند يا اينكه از ديد اسلامي به علوم انساني نگاه كنيم، وظيفه علوم تنها شناخت و تغيير نبوده، بلكه هدايت و تعالي انسان و جامعه است. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه ثروتي بالاتر از سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي وجود ندارد، گفت: همه اين سرمايه‌هاي مادي كه در جامعه مي‌شماريم، اگر در جامعه مردم به يكديگر و حكومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بين «مردم»، «مردم و حكومت» و «حكومت و مردم» نباشد و اگر سرمايه اجتماعي نباشد، آيا به قول معروف سنگ روي سنگ بند مي‌شود؟ و مي‌توان جامعه را اداره كرد؟ و آيا در چنين جامعه‌اي مردم احساس امنيت و آرامش مي‌كنند؟ رييس‌جمهوري گفت: اساس زندگي ما بر مبناي تمامي ابعاد سرمايه اجتماعي است. حال سوال اين است كه مسووليت آسيب ديدن و تقويت اين سرمايه اجتماعي بر دوش چه كسي است؟
روحاني تاكيد كرد: افتخار انقلاب اسلامي اين است كه در طول 38 سال گذشته حداقل 34 انتخابات برگزار شده است و از ديگر افتخارات ما جوان بودن اين نظام انتخاباتي است، امام (ره) پس از ورود به تهران و در بهشت زهرا گفتند كه پدران ما نمي‌توانند راجع به سرنوشت ما تصميم بگيرند و خودمان بايد در مورد خودمان تصميم بگيريم. رييس‌جمهوري تصريح كرد: مگر امكان‌پذير است كه بدون اخلاق و مراعات قواعد بازي در پاي صندوق انتخابات حاضر شد كه تبيين اين امر بر دوش عالمان، فرهيختگان و انديشمندان علوم اسلامي و انساني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون