• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

سازمان نظام معلمي در راه تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش

علي پورسليمان
 مدير سايت صداي معلم

قرار است پيش‌نويس نهايي سازمان نظام معلمي پس از تاييد شوراي‌عالي آموزش و پرورش و وزير آموزش و پرورش در قالب لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارايه شود.
نخستين پيش‌نويس سازمان نظام معلمي در جلسه 764 شوراي‌عالي آموزش و پرورش مورخ 3/2 /87 به تاييد و تصويب كارگروه ويژه مركب از نمايندگان معاونت‌ها، كارشناسان و صاحبنظران رسيد اما اين پيش‌نويس هيچ‌گاه از شوراي‌عالي آموزش و پرورش فراتر نرفت حتي سازمان نظام معلمي از سند تحول بنيادين حذف مي‌شود. در تاريخ 26/3/87 با پيگيري دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش قرار بر اين مي‌شود كه ظرف سه ماه لايحه پيشنهادي براي سازمان نظام معلمي به مجلس ارايه شود كه البته هيچ‌گاه چنين چيزي جامع عمل نمي‌پوشد. با تغيير دولت در سال 92 و راي مردم به رويكرد اعتدال و عقلانيت، انتظار مي‌رفت تا در آموزش و پرورش نيز تغييرات اساسي در رويكرد حاصل شود.
انتظار مي‌رفت تا فاني نسبت به تشكيل سازمان نظام معلمي اهتمام ورزد اما اين وزير محافظه‌كار آموزش و پرورش هيچگاه اجازه طرح يا تاييد سازمان نظام معلمي را در شوراي‌عالي آموزش و پرورش و نيز نهاد قانونگذاري مجلس نداد.
در نشستي كه صداي معلم با دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش داشت، نويد ادهم چنين مي‌گويد: «من به عنوان يك شخص موافق تشكيل نظام معلمي هستم. اقداماتي را هم انجام داده‌ايم. اما هم چنان كه مي‌دانيم شورا است. شورا نظر افراد مختلف است و من به عنوان دبيركل پيگير مصوبات شورا هستم. دو سه بار ما بحث را به صحن علني برديم اما در شورا راي نياورد يا وزير وقت موافقت نكرد يا كارشناسانش و اعضايي كه بودند موافقت نكردند. «در واقع نه فاني و نه اكثريت اعضاي شوراي‌عالي آموزش و پرورش موافق تشكيل سازمان نظام معلمي نبودند.»  و اما مساله بعد وضعيت سازمان نظام معلمي در برنامه ششم توسعه بود . فاني سازمان نظام معلمي را در برنامه ششم توسعه نديد اما ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين مورد به صداي معلم چنين مي‌گويد: «سعي كرده‌ايم در لايحه برنامه ششم توسعه آن را بگنجانيم البته بايد به كميسيون تلفيق رفته و سپس در صحن علني مجلس مطرح شود ما سعي كرديم آن را در كميته آموزش و پرورش كميسيون مطرح و آن را تصويب كنيم.»
با وجود تاكيد سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، پيگيري‌ها نشان داد كه موضوع سازمان نظام معلمي در برنامه ششم توسعه هم ديده نشده است تنها اميد ما به دانش‌آشتياني بود كه تشكيل اين سازمان را در برنامه خود (بخش دهم) پيش‌بيني كرده بود.
پس از راي اعتماد مجلس به برنامه دانش‌آشتياني ايشان به وعده خود عمل كرد و كار گروهي متشكل از 38 نفر را مامور بررسي مجدد همان پيش‌نويس اوليه در كميسيون برنامه‌هاي توسعه و منابع انساني شوراي‌عالي آموزش و پرورش كرد مهم‌ترين وجه اين كارگروه حضور افراد و كارشناساني از سازمان نظام پرستاري، سازمان نظام پزشكي كل كشور و سازمان نظام مهندسي استان تهران است.
همچنين در اين كارگروه نمايندگاني از تشكل‌هاي معلمان مانند سازمان معلمان ايران، انجمن اسلامي معلمان ايران و مجمع فرهنگيان ايران اسلامي حضور داشتند.
كار بررسي سازمان نظام معلمي در 10 جلسه عادي و دو جلسه فوق‌العاده صورت پذيرفت و مي‌توان گفت كه آن پيش‌نويس اوليه دچار تغييرات اساسي شد.
معاون دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش كه مسووليت اين كارگروه را بر عهده دارد از كارگروه سازمان نظام معلمي به عنوان فعال‌ترين و پوياترين كارگروه در ميان كارگروه‌هاي هفت‌گانه نام برد. مي‌توان گفت كه تقريبا كار بررسي سازمان نظام معلمي در كارگروه تخصصي سازمان نظام معلمي به پايان رسيده است.
دانش‌آشتياني بر خلاف وزراي سابق كه در ظاهر خود را طرفدار معلم اما در واقع پاي‌بندي چنداني به آن ندارند، نشان داد كه حتي نيروي خارج از آموزش و پرورش مي‌تواند دلسوزتر، كاراتر و علمي‌تر از نيروها و افرادي باشد كه متاسفانه تاريخ مصرف‌شان در آموزش و پرورش و تعليم و تربيت دنياي مدرن به پايان رسيده است. اميد است كه شوراي‌عالي آموزش و پرورش با نگاهي كارشناسي و تخصصي و فارغ از بروكراسي‌هاي زمان‌بر هر چه زودتر آن را براي بررسي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون