• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

اخبار ديپلماسي

آمانو در انتظار تماس ترامپ درباره ايران

گروه ديپلماسي| دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده از توافق هسته‌اي با ايران بسيار سخن مي‌گويد اما هنوز قدمي براي صحبت درباره برجام با مقام‌هاي مسوول در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و گروه 1+5 برنداشته است. اين خبر را يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه‌اي بيان كرده است. آمانو كه در حال حاضر در دوبي به سر مي‌برد در گفت‌وگو با اسكاي‌نيوز عربي درباره وضعيت اجراي توافق هسته‌اي گفت: ايران بر اساس برجام تعهداتي بر عهده دارد كه بايد طبق آن عمل كند. درحال حاضر با ايران توافقي فراگير را اجرا مي‌كنيم. ما عمليات بازرسي را داريم انجام مي‌دهيم و بررسي مي‌كنيم كه [آيا] ايران به توافق هسته‌اي پايبند است يا خير؟ همزمان آمانو مصاحبه‌اي با آسوشيتدپرس داشته و در آن گفته است كه دولت دونالد ترامپ هنوز درباره انتقاداتش در خصوص برجام، با او و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تماسي برقرار نكرده است. وي در اين باره گفت: انتظار دارم كه به زودي تماسي مستقيم با دولت جديد امريكا داشته باشم. وي با اشاره به سفر خود به ايران در دسامبر 2016 و ديدارهايش با رييس‌جمهور و ديگر مقامات گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حال ايفاي نقش به عنوان چشم و گوش جامعه بين‌المللي است. چرا دوباره در آينده نزديك در سفر به ايران با مقام‌هاي ايراني ديدار نكنم؟ با وجود برخي حوادث و اتفاقات، برجام رعايت شده و ايران به تعهداتش پايبند بوده است.

 

بايد مانع از اقدامات خطرناك يكجانبه تحت عنوان مبارزه با تروريسم شد
غلامعلي خوشرو، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، در بحث عمومي شوراي امنيت پيرامون «حملات تروريستي عليه زيرساخت‌هاي حياتي كشورها» سخنراني كرد. وي در اين سخنراني گفت: جهان امروز با خطر فزاينده حملات نيروهاي تروريستي و افراطي روبه‌رو است و هيچ كشوري از اين تهديد جهاني در امان نيست. زير‌ساخت‌هاي حياتي كشورها تبديل به اهداف حملات تروريست‌ها شده‌اند. ابعاد واقعي اين خطر هنگامي آشكار‌تر مي‌شود كه به ياد آوريم هنوز ده‌ها هزار تروريست از يكصد كشور در صفوف نيروهاي تروريستي از جمله داعش وجود دارند. حملات تروريستي در اروپا، تركيه، افغانستان و كشورهاي آفريقايي نمونه‌هاي اخير از هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي حياتي كشورها توسط گروه‌هاي تروريستي و افراطي است كه نشان مي‌دهد اين زير‌ساخت‌ها به صورت اهداف اصلي تروريست‌ها درآمده‌اند. در عين حال نبايد از جنبه ديگر تروريسم يعني اعمال مجازات جمعي و خشونت عليه مردم تحت اشغال خارجي، مشابه سياست‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين غافل شد؛ چرا كه اين‌گونه اقدامات و سياست‌ها نيز فجيع‌ترين شكل تروريسم است كه چندين نسل از فلسطينيان را از دسترسي به زير‌ساخت‌ها و منابع طبيعي خود محروم ساخته است؛ همچنان‌كه ادامه جنگ در يمن نيز مردم محروم يمن را محروم‌تر، تروريست‌ها را تقويت و موجب بي‌ثباتي در اين منطقه شده است. مبارزه با حملات تروريستي عليه زير‌ساخت‌هاي حياتي، بخشي از مبارزه عمومي با تروريسم است و هرگونه مبارزه با تروريسم بايد با احترام كامل به اصول منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل صورت گيرد. جامعه بين‌المللي نيازمند يك ساز و كار منسجم و چندجانبه براي مقابله با پديده تروريسم است؛ چرا كه براي پديده پيچيده‌اي مانند تروريسم راه‌حل‌هاي ساده‌اي وجود ندارد و تنها از طريق چنين سازوكاري است كه مي‌توان به هماهنگي و همگرايي در سياست مبارزه با اين پديده شد و مانع اقدامات نسنجيده و خطرناك يكجانبه تحت عنوان مبارزه با تروريسم شد.

 

آزمايش موشكي ايران نقض برجام نبود

يك مقام ارشد وزارت خارجه انگليس كه اواخر دي ماه گذشته سفري به ايران داشته، درباره آزمايش موشكي ايران و همچنين وضعيت حقوق بشر در ايران اظهارنظر كرده است. «توبياس الوود» معاون وزير خارجه انگليس در امور خاورميانه، آفريقا و مقابله با تروريسم اين اظهارات را ديروز در پاسخ به سوال كتبي يك نماينده پارلمان اين كشور درباره ايران مطرح كرده است. به گزارش فارس، «مايكل گاو» عضو محافظه‌كار پارلمان انگليس در اين سوال پرسيد: «ارزيابي شما از سطح تبعيت ايران نسبت به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) چيست؟» معاون وزير خارجه انگليس در پاسخ ضمن برشمردن مفاد برجام از قبيل خارج كردن 98 درصد از ذخاير اورانيوم غني شده ايران و اجراي ديگر مفاد آن از سوي ايران، به موضوع آزمايش موشكي هم اشاره كرد؛ او نوشت: «آزمايش موشك بالستيك ايران (در تاريخ 29 ژانويه) نقض برجام نبود اما با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل ناهمخوان است. دولت همچنان درباره برنامه موشك بالستيك ايران نگران است و ما همچنان از ايران مي‌خواهيم از قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل تبعيت كند. ما متعهديم كه اجراي تحريم‌هاي اعمال‌شده سازمان ملل و اتحاديه اروپا روي اين برنامه با قوت ادامه يابد.»در حالي كه مقامات غربي انتقادات گسترده‌اي از آزمايش موشكي ايران مطرح كرده و واشنگتن هم تحريم‌هاي يكجانبه تازه‌اي عليه ايران اعمال كرد، اما بسياري از كارشناسان تاكيد كرده‌اند كه آزمايش موشكي بر اساس متن قطعنامه، نه نقض برجام و نه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. (جزييات بيشتر) از همين رو شوراي امنيت بجز ابراز نگراني از آزمايش موشكي، اقدام عملي‌اي انجام نداد و حتي مسكو به دفاع از اقدام ايران پرداخت. معاون وزير خارجه انگليس در امور خاورميانه ادامه داد: «دولت همچنان نگران فعاليت ثبات‌زداي ايران در منطقه است و ما همچنان ايران را تشويق مي‌كنيم با همسايگانش براي حل منازعات و گسترش ثبات همكاري سازنده‌اي داشته باشد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون