• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

مجازات براي خودسرها

طرح دوفوریتی عليه برهم‌زنندگان مراسم‌هاي سياسي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد

گروه سياسي

مجلس به دنبال مقابله با نيروهاي خودسر برآمده است. طرح دوفوريتي 34 نماينده مجلس قرار است ساز و كار حساب شده و دقيقي براي تامين امنيت مراسم‌هاي رسمي و عرفي تعريف كند. آن‌طور كه ايلنا گزارش داده اين ۳۴ نماينده از فراكسيون‌هاي مختلف مجلس هستند و اين طرح با توجه به قيد دو فوريتي آن بدون نياز به ارايه به كميسيون مربوطه تقديم هيات رييسه مجلس مي‌شود. در ماده واحده اين طرح اينگونه آمده است كه: «هركس با هر اقدامي اعم از طرح سوال يا غير آن در مراسم سخنراني اعم از مراسم رسمي يا مراسمي كه عرفا بدون مجوز تشكيل مي‌شود، موجبات توقف يا جلب‌توجه به خود يا تشنج شود به شش ماه تا دو سال زندان محكوم مي‌شود. نيروي انتظامي موظف است فورا فرد يا افراد را بازداشت و تا تحويل مقامات قضايي نگهداري كند. در ادامه اين طرح آمده است مسوولان در هر مقام اعم از اداري، اجرايي، نظامي، انتظامي، سياسي و غير آن بايد امنيت جلسات مذكور را تامين و از هر اقدامي كه موجب اخلال يا توقف و تعطيل جلسات شود جلوگيري كنند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت يا دايم از خدمات دولتي محكوم مي‌شوند. همچنين در ادامه قوه قضاييه موظف شده است تا بدون تشريفات رسيدگي در كمتر از يك ماه، حكم لازم را صادر و اعلام كند. همچنين مجازات بند يك شامل كساني كه در هر مقام و مسووليتي باشند و مانع برگزاري مراسم موسوم شوند نيز مي‌گردد.
نگاهي به سخنراني‌هايي كه
 با خودسرها لغو كردند
اگرچه هنوز معلوم نيست طراحان اين طرح كدام نمايندگان هستند اما اين طرح دو فوريتي در حالي تهيه و تدوين شده است كه حمله به سخنراني‌ها و برهم خوردن مراسم‌هاي رسمي و مجوز‌دار به ويژه در آستانه هر انتخاباتي تنها براي اصلاح‌طلبان اتفاق مي‌افتد. در يكي از آخرين موارد اين حملات ارديبهشت ماه 95 و در دور دوم انتخابات مجلس دهم سخنراني فائزه هاشمي در خرم آباد بر هم خورد. او براي حمايت از نامزدهاي ليست اميد به خرم آباد سفر كرده بود. آن زمان در حالي كه فائزه هاشمي در سينما ايران خرم‌آباد حاضر شده بود طرفداران دو كانديدا در خرم‌آباد نيز با هم درگير و چند‌ نفر از معترضان مجروح شدند و سخنراني او هم ناتمام ماند. همچنين 15 آبان سال 94 چند ماه مانده به انتخابات مجلس دهم عده‌اي به سخنراني فياض زاهد حمله كردند و سخنراني او ناتمام ماند. او قرار بود به مناسبت 13 آبان در لاهيجان و در مراسم بزرگداشت اين روز كه داراي مجوز رسمي هم بود در دانشگاه آزاد اين شهر حاضر شود. اما يك روز قبل از ۱۳ آبان‏، دانشگاه آزاد لاهيجان اعلام كرد توانايي برگزاري اين مراسم را ندارد و مراسم به اتاق اصناف لاهيجان منتقل شد. روز برگزاري مراسم اما هنگامي كه فياض زاهد پشت تريبون قرار گرفت فضا متشنج شد و حمله و شعار گروهي از نيروهاي خودسر مراسم را به هم زد و فياض زاهد هم سالن را ترك كرد. هرچند بعد از خروج از سالن هم اين افراد به او حمله كردند و فياض زاهد و حلقه محافظين او از حمله اين نيروها بي‌نصيب نماندند. آنطور كه فياض زاهد گفته بود بعد از خروج از سالن مراسم، اين افراد با ماشين، او را تعقيب كرده و حتي مسير اصلي لاهيجان به رشت را بسته‌ بودند تا مانع خروج او از لاهيجان شوند. به علاوه 28 آبان ماه 94 هم حمله به حجت‌الاسلام موسوي‌لاري در ورامين خبرساز شد. او براي سخنراني در جمع اصلاح‌طلبان ورامين به اين شهر سفر كرده بود، در هنگام ورود به سالن همايش با حمله افرادي مواجه شد كه به دنبال ممانعت از سخنراني وي بودند. هنگام ورود موسوي لاري به سالن چند نفر با سر دادن شعارهايي به سمت او حمله كردند و عمامه او را از سرش انداختند. همان موقع نماينده ورامين در مجلس در جمع حمله‌كنندگان حاضر شده و در حمايت از آنها سخنراني كرده بود. اين ماجرا آنقدر بالا گرفت كه وزير كشور دستور پيگيري و رسيدگي و برخورد با عوامل آن را صادر كرد. اما مورد ديگر يك هفته بعد و در هشتم آذر ماه اتفاق افتاد و طي آن عده‌اي به آذر منصوري فعال اصلاح‌طلب حمله كردند و سخنراني او را ناتمام گذاشتند. او به دعوت اعضاي انجمن اسلامي و در قالب برنامه‌اي مجوز‌دار به ياسوج رفته بود اما به محض ورود به سالن با شعارهاي عده‌اي مواجه شد كه اجازه صحبت به او را نمي‌دادند. آذر منصوري هم ترجيح داده بود براي جلوگيري از اتفاقات بدتر سالن را ترك كند. با اين حال حتي وقتي او سوار ماشين شد نيروهاي خودسر به ماشين او حمله كردند تا حدي كه در اين درگيري‌ها سه نفر از دانشجويان اصلاح‌طلب آسيب ديدند.
اينها تنها چند مورد از برهم خوردن مراسم‌ها و حمله به اجتماعات اصلاح‌طلبان به ويژه در آستانه انتخابات بود. اگر طرح نمايندگان براي برخورد با برهم زنندگان مراسم‌ها و سخنراني‌ها به نتيجه برسد مطمئن‌ترين گام براي برخورد با نيروهاي خودسر برداشته خواهد شد. در صورت تصويب اين طرح، نيروهاي خودسر براي هميشه با مانعي جدي براي تحركات غيرقانوني خود مواجه خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون