• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

وزير ارشاد : شجریان مورد تکریم ما است

با كارگردانان «رستاخيز» و «كاناپه» توافق اوليه كرده‌ايم

ندا آل‌طيب

سيدرضا صالحي‌اميري كه سه ماهي است بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشسته، در نخستين نشست خبري رسمي خود رو به روي اصحاب رسانه قرار گرفت تا به گفته خودش بعد از صد روز كه در اين جايگاه حضور دارد، پاسخگوي ملت باشد اما ظاهرا آقاي وزير از برخي پرسش‌ها خوشش نيامد و ترجيح داد از آنها بگذرد. ضمن اينكه بعضي از خبرنگاراني كه براي طرح پرسش ثبت نام كرده بودند، نتوانستند سوالات خود را مطرح كنند. اين نشست روز گذشته 26 بهمن ماه در سالن اجتماعات زيرزمين وزارت ارشاد برگزار شد؛ جايي كه سرويس‌دهي تلفن همراه به سختي انجام مي‌شد و همين موضوع، محدوديت‌هايي را براي ارسال گزارش‌هاي آنلاين ايجاد كرد.
در آغاز اين نشست، صالحي‌اميري سياست‌هاي وزارت ارشاد را تشريح كرد.
او از حفظ ثبات و آرامش فرهنگي به عنوان يكي از سياست‌هاي مهم خود ياد كرد و از رسانه‌ها هم خواست به اين موضوع پايبند باشند چون به گفته او، با جار و جنجال، امكان كار كردن نيست.
در جمهوري اسلامي همه نحله‌هاي فكري مورد احترام هستند
صالحي‌اميري بر لزوم گفت‌وگوي فرهنگي به عنوان يكي ديگر از سياست‌هاي وزارت ارشاد تاكيد كرد و آن را تنها راه رسيدن به وفاق ملي دانست. او معتقد است در جمهوري اسلامي همه گرايش‌ها و نحله‌هاي فكري مورد احترام هستند و همه از حقوق برابري برخوردارند. ضمن اينكه با گفت‌وگو، عصبيت فرهنگي جامعه كاهش پيدا مي‌كند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه رفع دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري را ديگر سياست مهم ارشاد خواند و تاكيد كرد كه دولت به گفتمان مقام معظم رهبري وفادار است. به گفته او برقراري عدالت فرهنگي در سراسر كشور، پرهيز از تصدي‌گري دولت، واگذاري امور به اصناف، توجه جدي به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه سلامت و درمان و بيمه، حل مشكلات مالياتي، تكريم پيشكسوتان، بهره‌گيري از تجارب نخبگان كشور و... از ديگر سياست‌هاي مهم وزارت ارشاد است. صالحي‌اميري بر نكته ديگري هم تاكيد كرد؛ تامين امنيت فكري همه اصحاب هنر و رسانه چراكه به گفته او همه آنها بايد امينت فكري، بيان و قلم داشته باشند. در آغاز پرسشي با اين درونمايه بيان شد كه اگر محمدرضا شجريان سلامت كامل را به دست آورد و خواستار برگزاري كنسرت باشد، آيا وزارت ارشاد به او مجوز مي‌دهد؟ اما وزير تنها به بيان اين نكته بسنده كرد كه اميدواريم به بركت ايام فاطميه(س)، ايشان سلامت كامل خود را به دست آورند.
تحجر هم به اندازه ولنگاري مضر است
او سپس درباره تعبير مقام معظم رهبري درباره ولنگاري فرهنگي و سياست وزارت ارشاد براي رفع اين دغدغه تصريح كرد: «ظلم به بزرگان نظام اين است كه به جاي سياستگذاري براي انجام فرمايشات‌شان، سخنان آنان را از طريق بنر و تبليغات منتقل كنيم درحالي كه بايد نوعي نگاه بنيادي به انديشه‌هاي مقام معظم رهبري داشته باشيم. به همين دليل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گروهي متخصص تشكيل شده است تا دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري را استخراج و اجرايي كند. ازسوي ديگر نبايد فراموش كرد كه تحجر و جزم‌انديشي هم درست به اندازه ولنگاري مضر هستند.»
با ايجاد ابهام، موضوعات را
 پيچيده نكنيد!
انتقال گنجينه موزه هنرهاي معاصر به خارج از كشور از ديگر مباحثي بود كه در اين نشست از سوي نمايندگان چند رسانه مختلف مطرح شد و خبرنگاري پرسيد اين انتقال چقدر در جهت منافع شخصي معاون هنري بوده است؟ كه صالحي‌اميري درباره اين موضوع توضيح داد: «موزه هنرهاي معاصر با موزه‌هاي معتبر جهاني تبادلات و همكاري‌هايي در زمينه برگزاري نمايشگاه‌ها دارد. بر همين اساس قرار بود يك گالري در موزه برلين برگزار شود كه آثار آن را ما تامين كنيم اما چون يكي از حقوقدانان ابهاماتي درباره اين موضوع مطرح كرد، بنده با دولت مكاتبه و تقاضاي بررسي كردم. اين موضوع به دولت و كميسيون فرهنگي مجلس ارجاع شده است و هر زمان تصويب شد، آثار را ارسال مي‌كنيم. در اين مورد هيچ گونه اعمال فشاري از هيچ جايي نبوده است.» او البته درباره پرسش مربوط به معاون هنري نكته‌اي نگفت اما در ادامه خبرنگار ديگري كه معتقد بود اين توضيحات به اندازه كافي روشن نبوده و اهالي رسانه در جريان جزييات اين موضوع هستند، از وزير خواست تا در اين زمينه شفاف‌تر صحبت كند و آن مورد ابهامي را توضيح دهد ولي صالحي‌اميري در پاسخ به او گفت: «اگر شما جزييات بيشتري مي‌دانيد، توضيح دهيد. بنده در جريان سير پرونده هستم و خواهش مي‌كنم با ايجاد ابهام، مساله را پيچيده نكنيد. تبادل آثار هنري با غرب يك ضرورت است. اما وقتي ابهامي مطرح شد، هيچ اثري از كشور خارج نشد هرچند دولت آلمان همه آثار را بيمه كرده و ضمانت بازگشت آنها را داده بود.» در بخش ديگري از اين نشست، پرسش‌هايي درباره افزايش بودجه تئاتر، افزايش بودجه كلي وزارت ارشاد كه بودجه كمتري نسبت به ديگر وزارتخانه‌ها دارد و همين طور شفاف‌سازي درمورد بودجه جشنواره فيلم فجر پرسيده شد. صالحي‌اميري تاكيد كرد سال 96 حتما بودجه تئاتر كه هنري اصيل است، دو برابر خواهد شد. در شرايطي كه اين روزها در هر جاي تهران يك تئاتر خصوصي كوچك راه‌اندازي شده است، وزير ارشاد ابراز خرسندي كرد كه شبانه در تهران بين 120 تا 140 تئاتر روي صحنه است. او درباره افزايش بودجه وزارت ارشاد نيز گفت: « رويكرد ما با ديگر وزارتخانه‌ها و نهادهاي فرهنگي، تقابلي نيست چون همه بايد حمايت شويم. اما معتقديم سياستگذاري در ارشاد نبايد متمركز شود.» او همچنين  تاكيد كرد: « تمام امور مالي و غير مالي در ارشاد از جمله بودجه جشنواره فيلم فجر  شفاف‌سازي مي‌شود.»
هنرمندان خطوط زرد و قرمز نظام را مي‌شناسند
خبرنگاري از وزير درباره صحبتش مبني بر اينكه سختگيري در حوزه نشر برداشته مي‌شود، پرسيد و ابراز نگراني كرد كه كتاب‌هايي با محتواهايي نگران‌كننده منتشر شده‌اند و صالحي اميري پاسخ داد: «با هر گونه سختگيري در همه حوزه‌هاي فرهنگ و هنر مخالفيم چون هنر، حوزه نرم‌افزار است و با روح انسان‌ها سر و كار دارد. از جنس گفت‌وگو است اما اين به معناي نظارت نكردن نيست. حتما نيازمند نظارت هستيم اما اين نظارت از آغاز انقلاب تاكنون به حداقل ممكن رسيده است زيرا بر اين باوريم هنرمندان خطوط قرمز و زرد نظام را مي‌شناسند.»  وزير، آماري هم از آثار چاپ شده ارايه كرد: «امسال 67 هزار مجوز داده‌ايم كه از بين آنها 45 هزار تا چاپ اول بوده‌اند. مميزي‌هاي انجام شده به دليل ايجاد تفرقه بين اقوام، تشويق به خشونت يا هجمه به هنجارهاي اخلاقي بوده است.»
ارشاد با فيلم‌هاي فمينيستي
 مخالف است
هرچند پيش از آغاز به كار جشنواره فيلم فجر خبر رسيد كه وزير فرهنگ در ديدار با مراجع قم خاطر آنان را آسوده كرده كه در اين دوره از جشنواره فيلم‌هاي فمينيستي نخواهيم داشت، او بارها تاكيد كرد كه دخالتي در كار هيات انتخاب و داوري نداشته و از حرف‌هاي او برداشت نادرستي شده است: « برداشت ناصحيحي از سخنان من انجام شد. بنده در مقابل فرمايش يكي از مراجع عظام كه دغدغه ورود فيلم‌هاي فمينيستي و غير اخلاقي در جشنواره را داشتند توضيح دادم چنين نخواهد بود اما اين به معناي دخالت ما نيست. بنده مثل همه مردم در مراسم اختتاميه از برگزيدگان جشنواره با خبر شدم اما بر اساس سياست‌هاي كلان كشور، وزارت ارشاد با فيلم‌هاي خشونت‌آميز، غيراخلاقي و فمينيستي مخالف است.»
ارايه مجوز به آلبوم شجريان
 پيامي روشن از جانب ما است
از آنجا كه وزير نخستين پرسش را كه درباره ارايه مجوز به محمدرضا شجريان براي برگزاري كنسرت بود، پاسخ نداد، خبرنگاري اين موضوع را تذكر داد و صالحي‌اميري گفت: «ما به آلبوم ايشان مجوز داديم و منتشر شد و اين پيامي روشن از جانب ما است كه آن را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل كرده‌ايم.» در اين نشست پرسش‌هاي ديگري هم درباره معاونت هنري و احتمال بركناري او مطرح شد. صالحي‌اميري در اين زمينه تاكيد كرد: «در وزارت ارشاد ريزش نداريم چون سياست ما بر مبناي حفظ ثبات است و تغييرات بر اساس ضرورت‌ها رخ مي‌دهد ولي در هيچ حوزه‌اي براي تغييرات تصميمي قطعي نگرفته‌ايم.»انتخاب رييس جديد كتابخانه ملي ديگر پرسش مطرح شده در اين نشست بود كه وزير در پاسخ به آن گفت: «در جلسه روز يكشنبه از آقاي رييس‌جمهوري براي تعيين تكليف رييس كتابخانه ملي خواهش كردم و ايشان گفت تا چند روز آينده مشخص خواهد شد.» برخي از خبرنگاران درباره نبود سخنگو در وزارت ارشاد پرسيدند كه رويه‌اي متفاوت با ديگر وزارتخانه‌هاست. در پاسخ به اين سخنان صالحي اميري توضيح داد كه در وزارت ارشاد تخصص‌هاي گوناگوني وجود دارد و هيچ كس نمي‌تواند پاسخگوي تمام آن تخصص‌ها باشد. بنابراين بهتر است هركسي خودش پاسخگوي تخصص خود باشد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هرچند به برخي از پرسش‌ها پاسخ نداد با اين حال گفت نبود سخنگو در وزارت ارشاد به معناي نبود پاسخگويي نيست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون