• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

الياس حضرتي در ديدار با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي:

جوانان بايد آسوده و با خاطري امن در دانشگاه‌ها فعاليت كنند

فعاليت سياسي دانشجويان در ديگر استان‌ها سخت‌تر از تهران است

مريم وحيديان

فعالان دانشجويي اصلاح‌طلب و دبيران كل انجمن‌هاي اسلامي از دانشگاه‌هاي سراسر كشور روز سه‌شنبه در ديدار با الياس حضرتي، نماينده دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و عضو فراكسيون اميد، از مشكلات فعاليت سياسي در دانشگاه‌ها و دغدغه‌هاي دانشجويي خود گفتند. بارها فعالان سياسي از نقش موثر دانشجويان به عنوان يكي از گروه‌هاي مرجع جامعه مدني و تحقق توسعه سياسي سخن گفته‌اند. چه اينكه مخاطب بخش مهمي از شعارهاي انتخاباتي حسن روحاني در سال 92 جامعه دانشگاهي كشور بود. در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي در سال 94 نيز ليست اميد با اين قشر جوان عهد بست كه براي تسهيل فعاليت‌هاي آنان در دانشگاه‌ها سنگ بناهاي تقنيني لازم را بچيند و همچنين از اختيارات نظارتي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي كاهش هزينه‌هاي فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان و تسهيل آنها بهره گيرد. حالا از سويي حدود 4 سال از تعهد رييس‌جمهور و حدود يك سال از پيمان پارلمان‌نشينان مجلس دهم مي‌گذرد.  روز گذشته نمايندگان انجمن‌هاي اسلامي از دانشگاه‌هاي سراسر كشور در ديداري با حضرتي هم از دولت گلايه كردند و هم نهادهاي تصميم‌گير خارج از دولت را مورد نقد قرار دادند.

الياس حضرتي: تمام تلاشم را براي ارتباط با دانشجويان مي‌كنم
در ابتداي اين ديدار الياس حضرتي از فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود به عنوان مدير مسوول روزنامه‌هاي اعتماد و تعادل براي دانشجويان گفت. او همچنين ابراز تمايل كرد كه با همكاري دانشجويان صفحه‌اي در روزنامه اعتماد به اين قشر جوان اختصاص داده شود تا تريبوني براي بيان دغدغه‌ها و گلايه‌هاي خود داشته باشند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه از حدود 15 سال پيش و در اواسط مجلس ششم بود كه روزنامه اعتماد را به راه انداختيم، گفت: از اين دوران تاكنون توقيف روزنامه را نيز تجربه كرده‌ايم. در اين روزنامه سعي كرديم حداقل‌ها را رعايت كنيم اما از اصول خويش هيچ‌وقت پايين نيامديم. وي افزود: بين سال‌هاي 88 تا 92 روزنامه منتشر كردن بسيار سخت بود و آن سال‌ها براي ما سال‌هاي وحشتناكي بود. روزنامه نمي‌تواند نسبت به مسائل مختلف بي‌تفاوت باشد و به طور طبيعي روزنامه‌ها در چنين شرايطي در لبه پرتگاه قرار مي‌گيرند. البته من آدم روزهاي سخت هستم.  نماينده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اينكه وقتي كه فرمانده سپاه بودم در زمان جنگ به آقاي محسن رضايي مي‌گفتم سخت‌ترين بخش عمليات را به من بدهيد، اظهار كرد: در مجلس شوراي اسلامي نيز هم اگر كاري روي زمين بماند و كسي حاضر نباشد، آن را انجام دهد، من انجام مي‌دهم. او ادامه داد: همچنين ما در اين مجموعه روزنامه تعادل را داريم كه يك روزنامه اقتصادي است. مجله‌اي به نام كرگدن نيز داريم كه براي اصحاب فرهنگ تدارك ديده شده است. آقاي ميرفتاح كه قبلا سردبير روزنامه روزگار بود، اين مجله را اداره مي‌كند. چندي است كه «اعتمادآنلاين» را به راه انداخته‌ايم كه هنوز كاملا كارش را شروع نكرده است و فعلا آزمايشي كار مي‌كند.  اين عضو فراكسيون اميد تصريح كرد: به شما دانشجويان مي‌گويم كه علاقه و اشتياق من اين است كه يك صفحه دانشجويي در روزنامه اعتماد داشته باشيم. از قديم با دوستان مشاركتي مجلس ششم اين اختلاف را داشتم كه مي‌گفتم رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود. تمام تلاشم را مي‌كنم كه به عنوان نماينده مجلس با دانشجويان در ارتباط باشم. من معتقد هستم كه جوان بايد آسوده و با خاطري امن در چارچوب قانون در دانشگاه‌ها فعاليت سياسي كند. حضرتي تصريح كرد: من واقف هستم كه كار سياسي كردن تشكل‌هاي دانشجويي در استان‌ها بسيار سخت‌تر از تهران است و آنجا تنگ نظري‌ها زياد است.
بي‌پشتوانگي قشر دانشجو
 در جنگ‌هاي رسانه‌اي
دبير تشكل انجمن اسلامي آرمان دانشجويان واحد علوم پزشكي دانشگاه آزاد تهران نخستين نماينده‌اي بود كه از ميان دانشجويان اظهاراتش را مطرح كرد و گفت: من مخاطب روزنامه اعتماد بودم و خاطرم هست كه قبل از سال 88يك ويژه‌نامه داشتيد. چرا ديگر منتشر نمي‌شود؟ الياس حضرتي با بيان اينكه در آن زمان روزنامه را توقيف كردند و 16 ماه در توقيف بوديم، اظهار كرد: وقتي كه روزنامه توقيف مي‌شود داستان‌هايي برايش پيش مي‌آيد. وقتي اعلام توقيف مي‌كنند حدود صد تا دويست نفر پرسنل بيكار مي‌شوند كه بايد براي آنها شغل پيدا كنم و به عنوان مدير مسوول روزنامه مسووليت دارم.  عضو فراكسيون اميد ادامه داد: دوم اينكه هر موسسه طلب‌ها و بدهي‌هايي دارد. روزنامه را كه به شهرستان‌ها براي فروش مي‌فرستيم45 روز بعد پولش به ما مي‌رسد. وقتي توقيف شويم، اينها كلا از دادن طلب سر باز مي‌زنند. چون رسيدي نگرفته‌ايم. بدهي‌هايي كه داريم اگر فرضا براي دو ماه ديگر باشد، از ما مي‌خواهند كه سريع پرداخت شود. فكر مي‌كنند چون روزنامه توقيف شده ممكن است ديگر دست‌شان به ما نرسد. همچنين به راه افتادن كار هم سخت است. با اين حال اين نوع مطالب را در قالب صفحه سياستنامه و انديشه در روزنامه كار مي‌كنيم. نخستين محور مشكلات از زبان نماينده انجمن اسلامي آرمان دانشگاه علوم پزشكي به نبود تريبون براي دانشجويان براي دفاع از خود اختصاص داشت. وي با بيان اينكه يكي از مشكلات ما اين است كه در جنگ‌هاي رسانه‌اي هيچ حامي و پشتيباني نداريم، اظهار كرد:  رسانه‌هاي مقابل ابزار و امكانات بسيار زياد براي حرف زدن دارند اما براي پاسخ هيچ تريبوني در اختيار ما نيست.  او ادامه داد:   در پاسخ به اين دغدغه الياس حضرتي، مدير مسوول روزنامه اعتماد متعهد شد كه در اين روزنامه با همكاري دانشجويان تريبوني به اين قشر جوان اختصاص داده شود.  دبير انجمن اسلامي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب دومين نماينده‌اي بود كه از مشكل اخيرشان در برگزاري مراسمي با حضور فاطمه هاشمي چنين گفت: چند روز پيش ازخانم فاطمه هاشمي براي سخنراني در مراسم بزرگداشت آيت‌الله هاشمي دعوت كرديم. از صحبت‌هاي خانم هاشمي صدايي را ضبط و منتشر كردند كه كاملا ناقص بود و اصل منظور شان را نمي‌رساند. صحبت‌شان در مورد منزل امام خميني و آيت‌الله هاشمي بود كه در شبكه‌هاي اجتماعي نيز منتشر شد. او ادامه داد: از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب مي‌خواهيم كه حتما در مراسم و برنامه‌هاي ما حضور داشته باشند تا در چنين شرايطي برخي رسانه‌ها نتوانند اخبار را تحريف كنند.
عدم همكاري نمايندگان رييس دانشگاه آزاد در دانشگاه‌ها با تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح‌طلب
انتقاد دبير انجمن اسلامي دانشگاه آزاد شاهرود از نمايندگان ميرزاده، رييس دانشگاه آزاد در دانشگاه بود. وي گفت: مشكلي كه دانشگاه آزاد در بحث تشكل‌ها دارد نمايندگان آقاي ميرزاده، رييس دانشگاه آزاد در استان‌ها هستند. شرح وظايف اين نمايندگان تسهيل امور اين تشكل‌ها است اما متاسفانه در استان سمنان اين افراد از كار تشكيلاتي هيچ سررشته‌اي ندارند و همين باعث مي‌شود به كار تشكل‌ها ضربه بزنند. همين امر باعث شده تا نهادهاي خارج از دانشگاه دخالت‌شان بيشتر شود. استارت اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي بعد از روي كار آمدن آقاي روحاني زده شد. متاسفانه در زمان مديريت خود آقاي ميرزاده به ما مجوز داده نشد. در دانشگاه آزاد هم هيچ اتحاديه اصلاح‌طلبي نداريم. به هر حال نگذاشتند يك اتحاديه با مانيفست و مرامنامه اصلاح‌طلبي فعاليت كند.  مشكل ديگر ما افزايش شهريه در دانشگاه آزاد است،
دخالت بيش از اندازه عوامل بيرون از دانشگاه در فعاليت‌هاي دانشجويان
نماينده انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي اميركبير مهم‌ترين مشكل اين تشكل دانشجويي را دخالت عوامل بيرون از دانشگاه در فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان دانسته و گفت: مشكل ما فشار عوامل نظارتي بيرون از دانشگاه‌ها است كه حتي به ما نمي‌گويند از طرف كدام نهاد اين فشارها وارد مي‌شود. آقاي عارف يك بار به ما گفتند كه وزير را استيضاح مي‌كنند اما كاري انجام نشد. در تشييع جنازه آيت‌الله هاشمي برخي از دانشجويان ممنوع‌الحضور بودند.  همچنين گرفتن مجوز براي برنامه‌ها بسيار سخت شده است.  نماينده انجمن اسلامي دانشگاه آزاد قزوين از عملكرد برخي روساي دانشگاه‌ها چنين انتقاد كرد: معضلات ما در مجموعه دانشگاه آزاد يا شهرستان‌ها اين است كه با برخي نهادها در دانشگاه‌ها درگير هستيم و روساي دانشگاه‌ها نيز جلوي‌شان نمي‌ايستند و حاضر نيستند براي تشكل‌هاي دانشجويي از خود هزينه كنند.
 فضاي دانشگاه‌ها امنيتي است
ترقي‌خواه، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي  دانشگاه اميركبير با بيان اينكه امنيتي شدن دانشگاه‌ها، سخت مجوز گرفتن براي سخنران‌ها و برنامه‌ها از مهم‌ترين مشكلات ما است، اظهار كرد: خيلي از دانشگاه‌ها در اين روز حتي نتوانستند مجوز برگزاري مراسم را بگيرند. حتي براي حضور نمايندگان مجلس هم مجوز داده نمي‌شد. سليقه‌اي شدن رفتارهاي مسوولان داخل دانشگاه‌ها هم براي ما مشكل ايجاد مي‌كند. كميته‌هاي انضباطي و نظارت پيش از انتشار براي نشريه‌ها وجود دارند. حتي عكس برخي افراد را كه روي برد مي‌زنيم، برد را مي‌شكنند.   نماينده انجمن اسلامي دانشجويان آزاديخواه دانشگاه شهيد بهشتي نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه دانشگاه اجازه حضور به رسانه ملي در برنامه‌ها و مراسم‌ها را مي‌دهد، تصريح كرد: اما آنها برنامه‌هاي ما را به طور كامل پخش نمي‌كنند و تحريف هم مي‌كنند. با حضور برخي سخنران‌ها در مراسم مخالفت مي‌شود و گاهي اوقات شرط و شروط مي‌گذارند كه فرم مراسم را به صورت دلخواه‌شان درمي‌آورند. حتي صفحات شبكه‌هاي اجتماعي دانشجويان را نيز كنترل مي‌كنند.  دبير انجمن اسلامي دانشگاه خواجه نصير هم با اشاره به اينكه هيات نظارت و ارزيابي دانشگاه به سختي مجوز براي برگزاري مراسم مي‌دهد، اظهار كرد: حتي وقتي از آنها مي‌خواهيم دليلش را مكتوب كنند، اين كار را نمي‌كنند.
برخي نمايندگان وزرا در دانشگاه‌ها
سد راه فعاليت‌هاي دانشجويي
دبير انجمن اسلامي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي هم انتقاداتي به عملكرد نمايندگان وزراي علوم و بهداشت در دانشگاه ‌ها داشت. وي گفت: انتقاداتي به وزير علوم مطرح شد اما من فكر مي‌كنم مشكلات وزارت بهداشت خيلي بيشتر است. حتي حضور محمدرضا عارف در دانشگاه ما منع شد. نماينده وزير و روساي دانشگاه‌ها نيز گاهي اوقات براي تشكل‌هاي دانشجويي مشكل ايجاد مي‌كنند و سد فعاليت‌ها مي‌شوند.
افزايش فشار به دانشجويان
در ايام نزديك به انتخابات
نماينده انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي قم در اين ملاقات با اشاره به اينكه در حوزه فعاليت تشكل‌ها، از بازه 16 آذر به بعد محدوديت‌ها افزايش پيدا كرده است، گفت: به خصوص دليل آن نزديك شدن به زمان انتخابات است. در چند ماه اخير 7 تشكل اصلاح‌طلب تعليق يا ممنوع‌الفعاليت شده‌اند. در بحث بودجه و امكانات مشكل داريم. سال 95 بيش از 30 نشريه دانشگاه‌هاي دولتي توقيف شده‌اند و همين الان به صورت مفتوح در تهران 14 پرونده باز در دادسراي ناحيه 33 شعبه 2 اوين داريم. انفعال وزارت علوم و وزارت بهداشت در اين موارد ديده مي‌شود. آقاي ضيا هاشمي موضع همدلانه دارد اما فقط در همين حد است. چون وزيري كه بالاي سر او است يعني آقاي فرهادي حاضر نيست هيچ كاري بكند، او نيز كاري از دستش برنمي‌آيد. اين فعال دانشجويي گفت: در وزارت علوم اصلاح‌طلب‌ترين فرد آقاي ضيا هاشمي است. متاسفانه آقاي فرهادي و قاضي‌زاده‌هاشمي هم انفعال دارند. احضار افراد يا نشريات سلسله‌مراتبي دارد اما آن را عملا به دادسرا تقليل داده‌اند و اين خلاف قانون است. فراكسيون اميد چك سفيد امضا به دولت داده‌اند و همين مساله باعث مي‌شود كه وزرا هم منفعل شوند. پيشنهادمان اين است كه نمايندگان مجلس قانون جامع فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي را تدوين كنند. در حال حاضر 40 دانشجو در سراسر كشور پرونده باز قضايي دارند.
استفاده از اختيارات نمايندگي مجلس؛ براي تسهيل فعاليت دانشجويي
الياس حضرتي پس از شنيدن دغدغه‌ها و مشكلات دانشجويان از ادامه اين جلسات خبر داد و گفت: تعداد زيادي از نمايندگان دل‌هاي‌شان با شما است اما يا در جريان آخرين وضعيت دانشجويان نيستند يا آن طور كه بايد حساسيت ندارند. وي افزود: آقاي عارف شخصيتي دانشگاهي است و دغدغه مسائل دانشگاهي را دارد. همچنين نماينده‌هاي خوبي در شهرستان‌ها داريم كه در مجلس بسيار موثر نيز هستند. اميدوارم اين جلسات را بتوانيم ادامه دهيم و گلايه‌هاي دانشجويان را بيشتر بشنويم. خوب است كه اين جلسات را ماهانه ادامه دهيم تا در جريان مشكلات تشكل‌هاي سياسي دانشگاهي و صنفي باشيم. عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه برنامه من براي مجلس شوراي اسلامي چهار محور دارد كه اصلي‌ترينش مربوط به دانشگاه‌هاست، اظهار كرد: از شما مي‌خواهم كه در رساندن اخبار لحظه به لحظه‌تان كمك كنيد. بنده تلاش مي‌كنم تا از اختيارات و ابزارهايي كه مجلس به نمايندگان داده استفاده كنم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون