• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

چهره‌ها - خبرها

هشدار كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل به ترامپ

زيد رعدالحسين، كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل در اظهاراتي نسبت به سياست مهاجرتي جديد اعلام شده از سوي دولت دونالد ترامپ كه براساس آن همچنان ورود اتباع ۶ كشور مسلمان به امريكا ممنوع است، اظهار نگراني كرد. او در سخنراني سالانه به شوراي حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو گفت: بايد يك رهبري بزرگ‌تري وجود داشته باشد تا با تشديد تبعيض، يهودي‌ستيزي و خشونت عليه اقليت‌هاي قومي و مذهبي در امريكا مقابله كند. او خاطرنشان كرد: بدگويي از كليت گروه‌هايي مثل مكزيكي‌ها و مسلمانان و طرح ادعاهاي غيرواقعي درباره اينكه مهاجران بيشتر از شهروندان امريكا در اين كشور مرتكب جرم مي‌شوند، زيانبار بوده و به سوءاستفاده بر پايه بيگانه ستيزي دامن مي‌زند. او از بابت تلاش‌هاي رييس‌جمهور امريكا براي ارعاب يا تضعيف خبرنگاران و قضات اظهار نارضايتي كرد. اين مقام سازمان ملل خاطرنشان كرد: سياست‌هاي بازبيني شده دولت امريكا افزايش چشمگير خطر استرداد فوري مهاجران صرف‌نظر از ميزان سال‌هاي اقامت آنها در امريكا يا ريشه‌هاي خانوادگي آنها مي‌شود. وي افزود: تسريع در استردادها مي‌تواند منجر به اخراج‌هاي دسته‌جمعي و اجباري مهاجران از امريكا شده و اگركه بدون تضمين‌هاي لازم از جمله ارزيابي‌هاي انفرادي انجام شود، منجر به نقض قوانين بين‌المللي خواهد شد. اشاره زيد رعدالحسين به كنوانسيون پناهجويان سازمان ملل است كه براساس آن استرداد فراري‌هاي از جنگ، خشونت يا آزار به كشورشان ممنوع است. كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل همچنين درخصوص امكان بازداشت كودكان يا فروپاشي خانواده‌هاي آنها نيز اظهار نگراني كرد.

حماس در فكر قطع ارتباط با اخوان‌المسلمين

برخي منابع در حماس اعلام كردند، در دكترين جديد جنبش قطع ارتباط با گروه اخوان‌المسلمين اعلام خواهد شد. اين تصميم در راستاي برقراري ارتباطات بهتر با مصر اتخاذ خواهد شد. به گزارش ايسنا، منابع مذكور در جنبش حماس در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق‌الاوسط فاش كردند در خط مشي سياسي جديد حماس علاوه بر موافقت با تشكيل كشور مستقل فلسطين براساس مرزهاي ۱۹۶۷ ميلادي و عدم به رسميت شناختن اسراييل، قطع ارتباط اين جنبش با گروه اخوان‌المسلمين اعلام خواهد شد. اين منابع تاكيد كردند، اين سند به منزله هويت حماس خواهد بود چراكه در اصل اين سند با هدف اجراي اصلاحاتي بر سند اوليه جنبش تنظيم شد. جنبشي كه اكنون بزرگ شده و بر غزه حاكم است و روابط دوستانه و دشمناني در منطقه دارد و كاملا با جنبشي كه حدود ۳۰ سال قبل تشكيل شد، تفاوت دارد. به گفته منابع مذكور، اين سند با وجود اينكه با مشاركت همه نماهاي مهم جنبش در سطوح سياسي، حقوقي و نظامي تنظيم شده و در نشست‌هايي در دوحه اصلاحاتي بر آن وارد شد در هيات‌هاي جديد حماس تصويب خواهد شد. در واقع دفتر سياسي جديد و نيز مجلس شورا اين سند را تصويب خواهند كرد. منابع ياد شده با اشاره به موافقت حماس با تشكيل كشور فلسطين بر اساس مرزهاي ۱۹۶۷ ميلادي بدون به رسميت شناختن اسراييل و تاكيد بر حقوق پناهجويان فلسطيني اظهار داشتند: در سند حماس جدايي اين جنبش از هرگونه تشكيلات يا گروه خارجي (اشاره به گروه اخوان المسلمين) اعلام خواهد شد. هدف حماس از ارايه خط مشي جديدش عبور از هرگونه اتهامات تروريستي در سطح جهان و خارج كردن نام مسوولانش از ليست‌هاي بين‌المللي تروريستي است اما اعلام جدايي‌اش از اخوان‌المسلمين با هدف بهتر شدن روابط با مصر است كه خواستار قطع اين ارتباط است.


رد   ادعاي ترامپ در خصوص گوآنتانامو

روزنامه «نيويورك‌تايمز» در بررسي اتهام‌زني جديد ترامپ عليه رييس‌جمهوري سابق امريكا به اين نتيجه رسيده است كه سخنان ترامپ درباره زندانيان گوآنتانامو صحت ندارد. به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا سه‌شنبه در پيامي توييتري نوشت: «دولت باراك اوباما، ۱۲۲ زنداني شرور را از گوآنتانامو آزاد كرده كه همان‌ها به ميادين نبرد بازگشتند. يك تصميم فاجعه‌بار ديگر!» نيويورك تايمز با اشاره به اينكه چنين اتهاماتي صحت ندارد، به بررسي حقايق مي‌پردازد: طبق گزارش دفتر مدير اطلاعات ملي امريكا، از ۷۱۴ زنداني سابق گوآنتانامو كه تا ۱۵ ژانويه ۲۰۱۷ به كشورهاي ديگر منتقل شدند، «تاييد» شده است كه ۱۲۱ تن از آنان بعد از آزادي مجددا وارد ميادين نبرد شدند. با اين حال، اكثريت آن ۱۲۱ زنداني يعني ۱۱۳ تن از آنان در دوران رياست‌جمهوري جورج بوش منتقل شدند نه باراك اوباما. قابل ذكر است كه حدود نيمي از مجرماني كه مجددا وارد درگيري‌ها شدند، كشته شده يا در بازداشت به سر مي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون