• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

حسن روحاني پس از بيش از 44 ماه، يكي از دروغ‌هاي منتسب به خود را پاسخ داد

حقايق‌آن «صد روز»

يكي ديگر بود كه یک‌شبه مشکل را حل می‌کرد، ما نیستیم

مقاومت دولت نبود، تمامي شبكه‌هاي اجتماعي فيلتر مي‌شدند

در دولت قبل، تورم 45 درصد شد؛ آنها در جیب مردم دست کردند

مي‌گويند خوردن آب خنك در زندان مستحب است

 

گروه سياسي| دهمين نشست خبري رييس‌جمهوري با اعلام دستاوردهاي 3 سال و نيم گذشته دولت آغاز شد. حسن روحاني در اين نشست كه در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست‌جمهوري برگزار مي‌شد، در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي نخستين دغدغه دولت يازدهم را بهبود زندگي افراد كم‌درآمد جامعه بر شمرد و طبق اعلام مراكز آمار، شرايط زندگي مردم از لحاظ سياسي، خدمات دولتي و اقتصادي را طي اين سال‌ها بهتر از پيش‌بيني‌ها دانست. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: اشكالي ندارد كه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف‌هاي‌شان را بزنند اما بايد دقت كرد كه آمار و ارقامي كه داده مي‌شود، دقيق باشد، سخن درست به مردم بگوييم و به مردم دروغ گفته نشود. وي ادامه داد: بالاترين خيانت به يك ملت آن است كه يك كسي به مردم آمار و حرف دروغ بگويد. مخصوصا دروغي كه باعث يأس و نااميدي مردم شود و به واسطه آن دروغ‌ها مردم بگويند بعد از 39 سال نتيجه اين همه خون و فراز و نشيب و فداكاري چه شد؟ مردم ما همواره اميدوار بوده و به خوبي از شرايط منطقه و جهان آگاه هستند. طي مسيرهاي افتخار براي اين كشور، در سايه وحدت و اتحاد و همدلي امكان پذير است.
نبايد آينده را تاريك و سياه كنيم
سوالات آخرين نشست خبري حسن روحاني در دور اول رياست‌جمهوري، با موضوعات اقتصادي آغاز شد. سوال خبرنگار واحد خبر راديو نيز اقتصادي و مربوط به پرداخت يارانه‌ نقدي بود. روحاني در پاسخ به اين سوال خبرنگار واحد خبر راديو كه گفت: در زمان انتخابات وعده‌اي داديد در خصوص اينكه وضعيت اقتصادي مردم را به نحوي بهبود ببخشيد كه نيازي به 45 هزار تومان يارانه نقدي نداشته باشند، آيا به نظر شما اين وعده محقق شده است؟ اظهار كرد: كاري كه ما در دولت يازدهم كرديم اين بوده كه اين يارانه‌هاي نقدي را به جاي اينكه اضافه كنيم به بخش‌هاي توليدي، خدمات اجتماعي و... برديم. بايد وضع زندگي مردم آنقدر خوب شود كه مردم نياز نداشته باشند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه بايد كارآفرينان ما به ميدان بيايند و به آينده اميدوار باشند، اظهار داشت: نبايد آينده را تاريك و سياه كنيم؛ بعضي‌ها مانند ماشين دودي هستند و همين طور حرف مي‌زنند و همه فضا را سياه مي‌كنند در حالي كه ما يك فضاي روشن و ايران آبادي داريم و حتما ايران بهتري خواهيم داشت. روحاني با بيان اينكه چرا فضا را دودآلود كرده و مردم را به ترديد مي‌اندازيم و اين عدم قطعيت را براي چه القا مي‌كنيم، افزود: باز هم تاكيد مي‌كنم كه كشور ما بايد به روزي برسد كه هيچ كس نياز به يارانه نقدي نداشته باشد؛ اين راه طولاني پيش روي ما قرار دارد و همه بايد دست به دست هم دهيم؛ دستگاه اجرايي به تنهايي قادر به انجام نيست و بايد قواي قضاييه و مقننه هم به ميدان بيايند و اين كاري است كه رسالت و وظيفه همه ما است و دولت هم وظيفه دارد.
معنا ندارد كه كسي به خاطر حمايت از يك حزب به زندان برود
رييس‌جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبني بر اينكه مدتي است تعدادي از مديران تلگرامي در بازداشت به سر مي‌برند و هر چند دستوراتي براي پيگيري اين موضوع صادر كرديد ولي اين موضوع همچنان يكي از دغدغه‌هاي جامعه رسانه‌اي كشور است به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي و به عنوان فردي كه براي رعايت حقوق شهروندي اصرار داريد چه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته؟ تاكيد كرد: سوال بسيار مهمي براي جوان‌ها و جامعه‌ است و يكي از قول‌هاي اين دولت اين بود كه مردم آزادي را بهتر لمس و حس كنند. روحاني با تاكيد بر اينكه «همه بايد احساس كنند اين كشور، كشور مردم‌سالار ديني است»، گفت: اگر يك نفر، از يك نظر، حزب و جناحي حمايت كرده است، معنا ندارد كه به خاطر اين موضوع زندان برود. رييس‌جمهوري ادامه داد: معمولا شيوه‌هايي كه بعضي‌ها به‌كار مي‌برند و فردي را مي‌خواهند شنبه صبح احضار كنند، اين كار را نمي‌كنند چرا كه اگر شنبه احضارش كنند، مثلا بايد وثيقه‌اي بگذارد ولي پنجشنبه بازداشت مي‌كنند كه به دليل تعطيلات آخر هفته دو شب در آنجا بازداشت باشد. برخي مي‌گويند، خوردن آب خنك در زندان مستحب است و بماند. روحاني تصريح كرد: اينها درست در شب تعطيلات يك عده جوان را دستگير كردند. در همان زمان به وزراي كشور و اطلاعات دستور دادم كه اين مساله را دنبال كنند و گزارش نيز دادند. طبق گزارش وزير اطلاعات، اينها جرمي مرتكب نشدند و اين را به صراحت در دولت گفت و وزير كشور نيز به من گفت كه درحال پيگيري اين موضوع است و همان روزهاي اول عيد گفت كه اميدوارم اين مساله حل شود و بعد از تعطيلات عيد نوروزي هم در نخستين فرصت دولت، دو مرتبه اين را تكرار كردم، الان هم تاكيد مي‌كنم. وزراي كشور، اطلاعات و دادگستري بايد اين موضوع را دنبال كنند و گزارش كتبي دقيق دهند كه به چه دليلي اينها دستگير و نگه داشته شدند. رييس‌جمهور تصريح كرد: اميدوارم آنچه كه در گزارش اوليه به من داده شده است، درست نباشد و اگر درست باشد صحت آن را به اطلاع مردم مي‌رسانم.
كارهاي پوپوليستي
در شأن ملت و كشور ما نيست
رييس‌جمهوري در پاسخ به سوال ايرنا كه پرسيد: در فضاي پديد آمده پيش از انتخابات شاهد برخي تخريب‌ها به جاي نقد منصفانه هستيم و پيشنهادهايي از برخي كانديداهاي احتمالي مطرح مي‌شود از جمله افزايش چندين برابري يارانه‌ها كه برخي معتقدند دولت يازدهم مي‌توانسته يارانه‌ها را افزايش دهد و اقدام نكرده نظر شما در اين زمينه چيست؟ اظهار كرد: همه بايد خودمان را براي اين فضاي انتخاباتي در ماه آينده آماده كنيم. مردم فريبي، عوام‌فريبي و كارهاي پوپوليستي در شأن ملت و كشور ما نيست. حدود 42 هزار ميليارد تومان به عنوان يارانه در سال پرداخت مي‌شود. اگر كسي ادعا مي‌كند كه من بيشتر و كمتر از اين مقدار يارانه مي‌دهم، بايد در نظر داشته باشد كه انتخابات مزايده نيست كه هر كسي بالا ببرد و فردي اعلام كند كه صد تومان مي‌دهم و ديگري بگويد، من 300 تومان مي‌دهم. به هر حال حراج و مزايده نيست كه قيمت‌ها بالا برود، بلكه اداره كشور است كه قانون و مقرراتي دارد. در دولت قبل 45 هزار تومان يارانه پرداخت مي‌شد و بخشي از آن برخلاف قانون و از خزانه و دستگاه‌ها تهيه مي‌شد. روحاني در ادامه اظهار داشت: ديوان محاسبات از تخلفات دولت قبل گزارش داده و با انتشار آن همه متوجه مي‌شوند كه در دادن يارانه چه تخلفاتي شده است. هر كسي مي‌گويد، يارانه بيشتري مي‌دهم بايد اعلام كند از چه محلي و چگونه تا براي مردم روشن باشد كه اين حرف‌ها درست يا نادرست است.
دنبال اين بوديم كه دانشجوي ستاره‌دار نداشته باشيم
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاري شبستان درباره ارزيابي وي از اقدامات فرهنگي دولت يازدهم و اينكه چه مقدار از وعده‌هاي انتخاباتي دولت در اين زمينه برآورده شده و اهالي فرهنگ چقدر از دولت يازدهم رضايت دارند، گفت: تلاش ما اين بوده كه رضايت اهالي فرهنگ را جلب كنيم. تلاش ما اين بود كه خانه‌ها و انجمن‌هاي آنها كه بسته شده بود، باز شود. تلاش ما اين بود كه مجوز كتاب و فيلم راحت‌تر داده شود. يارانه‌اي كه قرار بوده به آنها پرداخت كنيم، بتوانيم طبق وعده‌مان پرداخت كنيم و مجوزهاي روزنامه و مجلات را سريع‌تر بدهيم. علاقه‌مند بوديم فضاي بازتري در دانشگاه‌ها باشد. در 16 آذر و روز دانشجو در اين سال‌ها ديديم كه فضا نسبت به گذشته خيلي بازتر بود. ما دنبال اين بوديم كه دانشجوي ستاره‌دار نداشته باشيم و اين موضوع به تاريخ ملحق شود و ديگر برنگردد. همه جا اين تلاش را انجام داديم، اما خوب 100 درصد هم موفق نبوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون