• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

روز اول؛ لشكركشي كانديدانماها

به سنت هر انتخابات رياست‌جمهوري، ثبت‌نام كانديدانماها، سبب واكنش عمومي شد همراه با گفتارهايي از: بهمن كشاورز، علي صوفي ، امان‌الله قرايي‌مقدم و سعيد حجاريان

 ناهيد مولوي| ديروز صبح زنگ انتخابات رياست‌جمهوري به صورت رسمي به صدا درآمد و با دستور وزير كشور ثبت‌نام از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شد. عبدالرضا رحماني فضلي پيش از آغاز ثبت‌نام در ساعات اوليه صبح در ستاد انتخابات كشور حاضر شد و در جمع خبرنگاران از دست‌اندركاران امر انتخابات خواست ضمن حفظ رعايت كامل بي‌طرفي و مر قانون براي به وجود آوردن سلامت و نشاط انتخابات همكاري لازم را داشته باشند. او همچنين با اشاره به اينكه نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري بر عهده شوراي نگهبان و نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است، يادآور شد: اميدوارم ما به‌ كمك آنها بتوانيم انتخابي پرشور داشته باشيم. از نامزدهاي محترم و همچنين حاميان آنها مي‌خواهم با يك تعامل مثبت با ما در ارتباط باشند تا بتوانيم با فعاليت مستمر و قانوني عظمت ملت را نشان دهيم. وزير كشور دولت حسن روحاني كه ماموريت سنگين و دشوار انتخابات را عهده‌دار است، مي‌گويد همه بايد بدانيم هر روزي كه از تقويم ورق مي‌خورد روز ما است كه در آن بايد بتوانيم با نيت خالص و پاك‌رفتار قانوني داشته باشيم و اضافه مي‌كند: يك انتخابات كاملا آرام و قانوني برگزار خواهد شد. همه كساني كه فكر مي‌كنند مجموعه شرايطي كه در قانون به آن اشاره شده را دارند، مي‌توانند در اين انتخابات شركت كنند. او همچنين به تخلفات انتخاباتي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: تبليغات زودهنگام قطعا تخلف است به ويژه از سوي رسانه‌هاي منتسب به افراد خاص كه از بودجه‌هاي عمومي و بيت‌المال استفاده مي‌كنند، خلاف و ممنوع است، اينكه برخي دعوت به حضور و مشاركت دارند را تبليغات زودهنگام نمي‌دانيم اما اگر با اسم اشخاص باشد، جرم است. وزير كشور همچنين مي‌افزايد: همه كساني كه به عنوان كانديدا مطرحند مشخص هستند، تبليغات زودهنگام يك نگرش و باور نادرست در ذهن اشخاص ايجاد مي‌كند. به نفع همه از جمله كساني كه از بودجه بيت‌المال استفاده مي‌كنند، نيست كه با تبليغ زود‌هنگام فضا را تخريب كنند. كميته تبليغات نيز هفته ديگر برگزار مي‌شود تبليغات زودهنگام بررسي و به قوه قضاييه ارجاع داده مي‌شود. او يادآور شد كه از ۲۷ فروردين مدارك را به شوراي نگهبان ارايه مي‌دهند كه ۵ روز فرصت دارند بررسي كنند و نتيجه را به وزارت كشور تحويل دهند. وزير كشور در حاشيه ديدار از ستاد انتخابات كشور از حضور 60 درصدي مردم در انتخابات نيز خبر داد و گفت: نظرسنجي‌ها از حضور ۶۰ درصدي مردم در انتخابات حكايت دارد و من حضور بالاي ۷۰ درصدي را پيش‌بيني مي‌كنم. اما معتقد است فرصت ۲۰ روزه تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري حضور مردم در انتخابات را تقويت خواهد كرد. رحماني‌فضلي براي نخستين‌بار نظرش را درباره نامزدي زنان در انتخابات رياست‌جمهوري بيان كرد و گفت: تاكنون تفسيري كه از قانون شده،« رجل سياسي» شامل خانم‌ها نمي‌شود.
 سوداگران رياست‌جمهوري
اصل شناسنامه و كارت ملي به همراه يك قطعه عكس شش در چهار همه مدارك لازم براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري است. ديروز از نخستين ساعت آغاز ثبت‌نام افراد زيادي با در دست داشتن اين مدارك به ستاد انتخابات كشور مراجعه كردند. از افراد سن و سال‌دار كه پرچم روي دوش خود حمل مي‌كردند تا ميانسال‌هايي كراوات زده كه وعده حقوق 15 ميليوني به بيكاران را مي‌دادند و جوانان بيست و چند ساله با مدرك ديپلم. شايد باورتان نشود اما  اين افراد از شهرستان‌هاي ديگر براي ثبت‌نام آمده بودند. مردي كه نگهبان يك كارخانه كاشي در ميبد يزد بود پيش از باز شدن درهاي ستاد انتخابات كشور در آنجا حضور داشت و نخستين نفري بود كه ثبت‌نام كرد و مي‌گويد وعده‌اش طرح مسكن دلباز است و مي‌خواهد رييس‌جمهور شود تا به هر ايراني 2 هزار متر زمين دهد و مردم در خانه‌هاي دلباز زندگي كنند. پيرمرد ديگري با پوششي شبيه كفن كه روي آن نامش را نوشته با سربند و پرچم به دوش آمده براي ثبت‌نام و مدام فرياد مي‌زند «زنده باد قانون اساسي جمهوري محترم اسلامي ايران». جوان ديگري كه متولد سال 68 است آمده و مي‌گويد براي همدلي با دهه شصتي‌ها ثبت‌نام مي‌كند و معتقد است راي اولي‌ها در سبد او خواهند بود و بسياري ديگر. باورش سخت است اما ديروز بعدازظهر ثبت‌نام‌كنندگان براي انتخابات رياست‌جمهوري از مرز 100 نفر عبور كردند. فضاي حاكم در ستاد انتخابات كشور به خنده و شوخي مي‌گذشت و مردمي كه سوداي رييس‌جمهور شدن داشتند در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شدند و از شعارها و وعده‌هاي‌شان مي‌گفتند و تقريبا همه آنها وعده بيشتر شدن يارانه نقدي را در ابتداي صحبت‌هاي‌شان بيان مي‌كردند. همين مساله سبب شد تا علي اصغر احمدي، رييس ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه در قانون شرط مدرك تحصيلي و سلامت جسمي نيامده، شرايط كانديداهاي رياست‌جمهوري را بر اساس قانون برشمرد و سپس گفت: بنده و همكارانم مكلفيم كساني كه با اين شرايط مي‌آيند ثبت‌نام كنيم اما از ثبت‌نام‌كنندگان مي‌خواهم شوراي نگهبان را به زحمت نيندازند. فضاي ديروز ستاد انتخابات كشور اين سوال را در ذهن بسياري به وجود آورد كه افراد فاقد شرايط رياست‌جمهوري با چه هدفي براي ثبت‌نام مراجعه مي‌كنند و آيا مي‌دانند اين ثبت‌نام‌ها هزينه‌هايي را نيز دربردارد؟ سعيد حجاريان سال گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته بود بايد فكري به حال اين وضعيت كرد. او معتقد بود روند ثبت‌نام و بررسي صلاحيت‌ها براي دولت و شوراي نگهبان هم هزينه دارد و هم وقت‌گير است و پيشنهاد داده بود افرادي كه در انتخابات ثبت‌نام مي‌كنند يك هزينه جزيي مالي را نيز پرداخت كنند، كاري كه در بسياري از كشورهاي دنيا مرسوم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون