• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با مجيد نامجومطلق

روند هجومي استقلال بعد از تعويض‌هاي منصوريان

گروه ورزش

تيم فوتبال استقلال تهران در چهارمين ديدار خود در ليگ قهرمانان آسيا در تاشكند به مصاف لوكوموتيو تاشكند رفت و در نهايت مقابل اين تيم به تساوي يك بر يك رسيد. با اين نتيجه استقلال ٧ امتيازي شد و در صدر جدول گروه خود قرار گرفت. شاگردان عليرضا منصوريان اميدوارند در ادامه اين رقابت‌ها با برتري مقابل الاهلي امارات و التعاون عربستان به دور حذفي صعود كنند. به‌هرحال عليرضا منصوريان در ديدار با لوكوموتيو برخلاف بازي‌هاي قبلي هر سه تعويض خود را خيلي زود انجام داد و البته نتيجه آن را ديد. سرمربي استقلال در نيمه دوم خسرو حيدري، جابر انصاري و بهنام برزاي را به زمين مسابقه فرستاد تا بتواند در تاشكند به گل مساوي برسد و هر سه تعويض او نيز در زمين مسابقه خود ظاهر شدند. خسرو حيدري بعد از حضور در زمين به خوبي سمت راست استقلال را در حمله فعال كرد و در دفاع نيز اجازه نداد تا لوكوموتيو دروازه رحمتي را تهديد كند. مدافع راست استقلال كه اين بازي را پس از هفته‌ها از روي نيمكت آغاز كرده بود، به عنوان يار جانشين عملكرد بسيار خوبي در زمين مسابقه داشت تا منصوريان بابت تعويض او سربلند شود. جابر انصاري ديگر تعويض آبي‌ها بود كه با حضور در زمين مسابقه پايه‌گذار گل استقلال شد. انصاري در فرصت 30 دقيقه‌اي خود نمايشي به مراتب بهتر از محسن كريمي داشت و نقش او در حملات استقلال قابل لمس بود و در نهايت توانست با يك پاس گل، تعويض طلايي منصوريان لقب بگيرد. بهنام برزاي ديگر تعويض منصوريان بود كه اگر كمي خوش‌شانس بود مي‌توانست براي آبي‌ها گلزني كند اما ضربه سر او را بازيكنان لوكوموتيو از روي خط دروازه باز گرداندند تا حضور برزاي در زمين تنها معطوف به چند حركت تيمي و انفرادي شود. سرمربي آبي‌ها در روزي كه برخلاف هميشه از سهميه تعويض‌هاي خود به خوبي استفاده كرده بود، مزد شجاعتش را گرفت تا حالا مسير صعود براي او هموار شود. به سراغ مجيد نامجومطلق رفتيم تا از زبان پيشكسوت تيم فوتبال استقلال از وضعيت فني اين تيم مطلع شويم.

 

ديدار استقلال را مقابل لوكوموتيو ازبكستان چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

استقلال در شرايطي به مصاف لوكوموتيو ازبكستان رفت كه با كسب شش امتياز وضعيت خوبي در جدول داشت و به دنبال اين بود كه با پيروزي در اين ديدار وضعيت خود را در جدول بهبود ببخشد. فكر مي‌كنم استقلال در اين بازي از نظر فني عملكرد خوبي نداشت اما خوشبختانه مقابل حريف شكست نخورد. اگر به نيمه اول بازي توجه كنيد مي‌بينيد استقلال وضعيت خوبي نداشت و حتي ازبكستاني‌ها توانستند دروازه رحمتي را باز كنند. در همين نيمه به نظر ميرسيد عليرضا منصوريان نتوانست با اتخاذ تاكتيكي مناسب ميانه زمين را در اختيار بگيرد و به همين خاطر حريف توانست بازي را كنترل كند. اما در نيمه دوم وضعيت تغيير كرد و استقلال توانست با چند تعويض بازي را كمي كنترل كند و بتواند موقعيت گلزني ايجاد كند.

پس اعتقاد داريد استقلال نيمه اول بازي را از نظر فني از دست داد؟

بازي در خانه حريف انجام مي‌شد. نبايد انتظار داشت در خانه حريف از همان ابتدا فرصت گلزني ايجاد كرد. مهم اين بود كه در اين بازي بعد از تعويض‌هايي كه انجام شد، روند بازي تغيير كرد. در نيمه دوم بازي اميد ابراهيمي كمي جلوتر آمد تا بتواند فاصله ميانه مدافعان و مهاجمان را پر كند. فكر مي‌كنم همين دستور تاكتيكي باعث شد تيم روند هجومي‌تري را در پيش بگيرد.

در ادامه بازي از كناره‌ها و ارسال روي دروازه حريف در دستور كار قرار گرفت كه ديديم روي يكي از همين ارسال‌ها كاوه رضايي توانست گل تساوي را به ثمر برساند. البته در صحنه گل استقلال خوشبختانه كمك داور بازي آفسايد را نديد و ما گل را مساوي را زديم.

به نظر مي‌رسيد نبود اميد نورافكن تاثيرگذار بود، به نظر شما اگر نور افكن بازي مي‌كرد در روند بازي استقلال تغييري ايجاد نمي‌شد؟

اميد نورافكن بازيكن جوان و تاثير‌گذاري است. او در ليگ نشان داده كه چه كيفيت بالايي دارد به همين خاطر اگر در ديدار برابر لوكوموتيو بازي مي‌كرد، قطعا مي‌توانست تاثير زيادي در عملكرد استقلال داشته باشد اما بايد بپذيريم مسائل انضباطي در يك تيم بسيار مهم‌تر از مسائل فني است. آقاي منصوريان حتما در نورافكن مساله‌اي را ديده كه او را از تيم كنار گذاشته است. بايد از تصميم منصوريان حمايت كنيم و اجازه بدهيم باشگاه درباره اين بازيكن تصميم بگيرد. آن چيزي كه اهميت دارد اين است كه استقلال در خانه حريف شكست نخورد و توانست با يك امتياز با ارزش به تهران برگردد.

به نظر شما اسقلال از گروهش به دور بعدي ليگ قهرمانان آسيا صعود مي‌كند؟

با توجه به پتانسيلي كه استقلال دارد مي‌تواند به دور بعدي صعود كند. استقلال در اين فصل ابتدا نتايج خوبي نمي‌گرفت كه آن هم دلايل خودش را داشت اما در ادامه با پيروزي ارزشمندي كه در مقابل السد به دست آورد و البته در ادامه با پيروزي كه مقابل پرسپوليس به دست آورد، روحيه تيم بهتر شد و بازيكنان به اين خودباوري رسيدند كه مي‌توانند مقابل هر حريفي به پيروزي برسند. الان هم كه در آسيا نتايج خوبي گرفته و با ٧ امتياز در صدر جدول قرار دارد. بنابراين اين تيم مي‌تواند به راحتي به دور بعدي صعود كند. البته اگر در ادامه رقابت‌ها از حواشي دوري كند.

پس از محروميت استقلال از نقل و انتقالات در نيم‌فصل، اين تيم رو به بازيكنان جواني كه در اختيار داشت آورد. نظرتان در اين باره چيست؟

بازيكنان جوان هميشه انگيزه بيشتري نسبت به بازيكنان باتجربه دارند. شايد اينكه استقلال از نقل و انتقالات محروم شد به نوعي براي اين تيم باعث خير شد تا به بازيكنان جوان خود تكيه كنند. بازيكناني كه با وجود سن كم اما از نظر فني در وضعيت بسيار خوبي قرار داشتند. به هر حال فكر مي‌كنم منصوريان در انتخاب‌هايش موفق بود و همين موفقيت به روند خوب استقلال كمك كرد.

شما عملكرد منصوريان را در اين فصل چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

منصوريان مربي جوان و البته با دانشي است. او به خوبي مي‌داند از مهره‌هايي كه در اختيار دارد چطور بايد استفاده كند. اگر به روند استقلال در طول اين فصل نگاه كنيد مي‌بينيد بازي به بازي تيم پيشرفت كرده است. اين يعني اينكه با گذشت زمان منصوريان توانسته تفكرات خود را در تيم پياده كند. بنابراين مديران باشگاه بايد از همين الان به فكر تمديد قرارداد او باشند. اگر ثبات در مديريت و البته كادر فني تيم وجود داشته باشد مي‌توانيم اميدوار باشيم استقلال فصل آينده براي قهرماني بجنگد.

استقلال در حال حاضر رقابت شديدي با تراكتورسازي براي رتبه دوم جدول دارد. اين تيم مي‌تواند نايب قهرمان شود؟

تراكتورسازي تيم قدرتمندي است و كار براي استقلال دشوار است. من فكر مي‌كنم ليگ قهرمانان آسيا براي استقلال مهم‌تر است. زيرا تيم شرايط خوبي در جدول دارد و به راحتي مي‌تواند به دور حذفي صعود كند و در ادامه به جمع ٨ تيم برتر آسيا برسند. بنابر اين تيم بايد تمركز اصلي‌اش روي آسيا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون