• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

حجاريان براي اصلاح شرايط داوطلبي در انتخابات چه پيشنهادهايي داده بود؟


ارديبهشت ماه سال گذشته سعيد حجاريان،  از نظريه‌پردازان اصلاح‌طلب در گفت‌وگويي كه با روزنامه اعتماد داشت با توجه به حجم بالاي افراد ثبت‌نام‌كننده براي انتخابات مجلس دهم از قوانين فعلي در مورد شرايط داوطبان انتخابات‌ها در كشور انتقاد كرده و پيشنهادهايي را براي اصلاح اين امر داده بود. در ادامه گزيده‌هايي از مدل پيشنهادي سعيد حجاريان را با هم مي‌خوانيم:
  امروز افراد زيادي از مسوولان و فعالان سياسي از پروسه برگزاري انتخابات ناراضي هستند. مثلا آقاي جنتي بعد از ثبت‌نام كانديداها به اين موضوع كه تعداد زيادي براي نامزدي در انتخابات ثبت‌نام كرده بودند، انتقاد كرده و آن را داراي ابهام خوانده بود و حتي مي‌گفتند توطئه‌اي پشت اين داستان وجود دارد. در حالي كه ابهام يا توطئه‌اي وجود نداشته است، وقتي احمدي‌نژاد مي‌تواند رييس‌جمهور شود عده زيادي هم پيش خود فكر مي‌كنند كه مي‌توانند نماينده مجلس باشند. در واقع پست‌ها در نظام ارزان شده است و هر كسي هم مي‌خواهد نماينده مجلس شود، به قول عرب‌ها مناصب رخيص شده‌اند. شوراي نگهبان مي‌گويد اين حجم از ثبت‌نام‌ها وقت زيادي از آنها گرفته است و فشار زيادي را متحمل شديم.
  كانديداهايي داشتيم كه عدد راي آنها زير هزار يا حتي زير صد راي بود. اينجا مي‌توان يك پيشنهاد ارايه داد. در بسياري از كشورها افراد غير حزبي براي اينكه در انتخابات كانديدا شوند، بايد ثابت كنند كه نصابي از راي را دارند. اينگونه كه درخواستي را تنظيم مي‌كنند و به امضاي تعدادي از شهروندان مي‌رسانند تا ثابت شود اين فرد غير حزبي داراي حد نصابي از آرا است. ما هم مي‌توانيم چنين محدوديت‌هايي را اعمال كنيم تا هر كسي براي انتخابات ثبت‌نام نكند و فقط افرادي وارد عرصه شوند كه حد نصابي از آرا را داشته باشند. يا براي افرادي كه از يك حد نصابي پايين‌تر راي آورده‌اند جريمه نقدي به نفع دولت تعيين كنيم.
  ثبت‌نام هر فرد در انتخابات هزينه‌اي را به دولت تحميل مي‌كند. نيروهايي را براي فرآيند ثبت‌نام و تعداد زيادي را براي شمردن آرا به كار مي‌گيرند و هزينه‌هاي ديگري كه اگر بخواهيم در مورد آنها صحبت كنيم، بحث به درازا مي‌كشد. من معتقدم چنين اقدامي نه تنها ناديده گرفتن حقوق افراد نيست، بلكه رعايت حقوق مردم است. وقتي يك فردي درصدي از آراي مردم را ندارد چرا بايد در انتخابات ثبت‌نام كند و براي دولت هزينه ايجاد كند؟ اتخاذ چنين اقداماتي باعث مي‌شود تعداد ثبت‌نام‌ها كاهش پيدا كند و فقط افرادي ثبت‌نام كنند كه درصدي از راي را داشته باشند. حالا مي‌توان روي نصاب و مبلغ جريمه بحث كرد كه با توجه به تعداد واجدين شرايط در هر شهر چگونه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون