• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

وضعيت ستادهاي انتخاباتي حسن روحاني و ابراهيم رييسي روشن‌تر شد

نجفي، شريعتمداري، جنتي و بانك، ستاد روحاني را اداره مي‌كنند

زينب صفري| كم‌كم ديگر گام‌هاي انتخاباتي سر و شكل روشن‌تري به خود مي‌گيرند. تا اينجاي كار در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مسوولان ستادها مشخص شده و حتي برخي كمپين‌هاي انتخاباتي از كابينه احتمالي گزينه مورد حمايت‌شان پرده‌برداري مي‌كنند. در كمتر از چهل روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري و با گذشت يك روز از شروع ثبت‌نام‌ها گويا رقابت اصلي ميان دو نامي است كه هنوز رسما ثبت نام نكرده‌اند؛ حسن روحاني و ابراهيم رييسي. در اردوگاه اصلاح‌طلبان حسن روحاني كانديداي اصلي است هرچند خبرهايي هم از حضور يك كانديداي پوششي در ميان است كه البته هنوز نام او مشخص نيست. به هر حال كار براي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان به روشني پيش مي‌رود. هرچند رييس‌جمهور در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خودش براي پرهيز از به‌كارگيري امكانات دولتي در تبليغات، پاسخ به سوالات انتخاباتي خبرنگاران را به زمان ديگري موكول كرد اما ساعات پاياني روز دوشنبه استعفاي محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهور و محمدعلي نجفي، مشاور اقتصادي‌اش خبري شد تا روحاني رسما گام‌هاي انتخاباتي‌اش را بردارد. استعفاي اين دو چهره دولتي از اسفندماه گذشته ارايه شده بود اما پذيرش آن، دوشنبه شب خبري شد. اين دو چهره در كنار علي جنتي، وزير سابق ارشاد از چهره‌هاي اصلي ستاد انتخاباتي روحاني هستند. اگرچه در حال حاضر دست‌اندركاران ستاد روحاني در حال آماده كردن مقدمات فعاليت ستاد هستند و آغاز به كار رسمي ستاد به بعد از ثبت نام دكتر روحاني و در مهلت قانوني خودش خواهد بود اما يك مقام مطلع به خبرنگار «اعتماد» گفت كه تقسيم كارها در ستاد دكتر روحاني به اين نحو خواهد بود كه مسووليت اتاق فكر ستاد با محمد علي نجفي، امور اجرايي آن با محمد شريعتمداري و مديريت تبليغات هم بر عهده علي جنتي خواهد بود. اگرچه برخي خبرها درباره سپردن مسووليت ستاد استان‌ها به مرتضي بانك هم منتشر شده بود اما به گفته اين مقام آگاه اين موضوع هنوز قطعي نشده است.
رييس ستاد رييسي؛ از تاييد تا تكذيب
اما در اردوگاه اصولگرايان در كنار نام‌هاي متعددي كه مطرح است حجت‌الاسلام ابراهيم رييسي، كانديداي جدي‌تري به نظر مي‌رسد. او چهار روز پيش با بيانيه‌اي، كانديداتوري خودش را رسما اعلام كرد و از ديروز هم اعضاي ستاد انتخاباتي‌اش معرفي شده‌اند. از جمله سيدمهدي هاشمي، نماينده سابق تهران در دور نهم كه به عنوان رييس ستاد انتخابات رييسي در استان تهران انتخاب شده است؛ كسي كه در سال 84 به عنوان وزير رفاه احمدي‌نژاد به مجلس معرفي شد اما نتوانست اعتماد نمايندگان را جلب كند و آن‌طور كه پرويز كاظمي (وزير رفاه دولت اول احمدي‌نژاد كه بعد استعفا داد) پيش از اين به «اعتماد» گفته بود هاشمي يكي از نزديكان محمود احمدي‌نژاد بود كه در كنار چهره‌هايي همچون مشايي، ثمره‌هاشمي و محصولي در چينش كابينه او نقش مهمي داشت. به هر حال او حالا رييس ستاد استان تهران ابراهيم رييسي است و در نخستين اظهارنظرش به تسنيم گفته است: «آقاي رييسي نمونه و سمبلي از شهيد بهشتي است كه انديشه‌ها و مباني شهيد بهشتي را در خود دارد و... اينكه امروز برخي ايشان را به دليل مقابله و برخورد با جريان تروريستي منافقين تخريب مي‌كنند، نشانه مظلوميت ايشان است.» به گفته هاشمي، حجت‌الاسلام رييسي برنامه مدون، دقيق و كاربردي براي مديريت اجرايي كشور دارد و گزينه‌اي مردمي، فراگير و فراجناحي است. اما در همين حال دو گزينه هم از سوي رسانه‌هاي اصولگرا به عنوان روساي احتمالي ستاد رييسي مطرح شده‌اند. سيدمسعود ميركاظمي، وزير اسبق نفت در دولت احمدي‌نژاد و سيدعزت‌الله ضرغامي، رييس اسبق سازمان صداوسيما دو گزينه‌اي هستند كه نام‌شان در گمانه‌زني‌ها براي رياست ستاد رييسي خبري شده است. هرچند ضرغامي بعد از انتشار اين خبر در كانال تلگرامي خود اعلام كرد كه «همكاري خودم را با تمامي نامزدهاي جبهه انقلاب آغاز كرده‌ام. نسبت من با همه آنان مساوي است و هرگونه شايعه همكاري خاص با يكي از اين عزيزان تكذيب مي‌شود.» ضرغامي شب قبل از آن هم در كانال تلگرامي‌اش نوشته بود: «با آقايان رييسي، قاليباف، حاجي‌بابايي، زاكاني و بذرپاش مستقلا جلسه داشتم. همه‌ آنها مصمم و آماده هستند و مطالب شنيدني زيادي براي مردم خواهند داشت. تجربيات و دانش خودم را در اختيار آنان گذاشتم و تا روز انتخابات اين رويه را ادامه خواهم داد. پيروزي در دسترس است براي آنان آرزوي توفيق دارم».
كابينه پيشنهادي هم از راه رسيد
اما در همين حال روز گذشته يكي از كانال‌هاي تلگرامي حامي رييسي هم با انتشار يك پوستر تبليغاتي دولت رييسي را دولت «كار و كرامت» خواند و از اعضاي كابينه احتمالي او هم پرده‌برداري كرد. هرچند رسانه‌هاي نزديك به جمنا (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كه از رييسي به عنوان نخستين كانديداي خودشان حمايت كرده‌اند) اين ليست را تاييد نكرده‌اند اما در اين كابينه احتمالي نام‌هاي جالبي به چشم مي‌خورند. مثلا محمدباقر قاليباف كه به عنوان معاون اول معرفي شده و چهره‌هاي ديگري كه اغلب مديران و وزراي احمدي‌نژاد هستند.
از جمله محمدباقر ذوالقدر (معاون وزارت كشور احمدي‌نژاد و وزير كشور پيشنهادي)، حسين اميرعبداللهيان (معاون وزير خارجه احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي امور خارجه)، حيدر مصلحي (وزير اطلاعات احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي اطلاعات)، حميدرضا حاجي‌بابايي (وزير آموزش و پرورش احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي آموزش و پرورش)،  پرويز فتاح (وزير نيروي احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي نيرو)، علي نيكزاد (وزير مسكن و راه احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي مسكن)، مهرداد بذرپاش (مشاور جوانان احمدي‌نژاد و مديرعامل سايپا در آن دوره و وزير پيشنهادي صنعت)،  رستم قاسمي (وزير نفت احمدي‌نژاد و وزير پيشنهادي نفت)، مرضيه وحيددستجردي (وزير بهداشت احمدي‌نژاد و معاون پيشنهادي زنان). همچنين در اين كابينه پيشنهادي چهره‌هاي ديگري همچون عزت‌الله ضرغامي، رييس اسبق صدا و سيما، الياس نادران عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران، عليرضا زاكاني عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران و عليرضا مرندي نماينده سابق مجلس كه زماني از حاميان سرسخت احمدي‌نژاد بودند و حالا از چهره‌هاي مطرح جمنا هستند به عنوان وزرا و معاون فرهنگ و ارشاد، اقتصاد، پارلماني و بهداشت معرفي شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون