• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

از تولد بيكن تا مرگ پيرس

22 فرودين
تولد «راجر بيكن» فيلسوف و نظريه‏پرداز انگليسي
راجر بيكن، فيلسوف و مدرس معروف انگليسي در 11 آوريل 1214م در انگلستان به دنيا آمد. او سپس در دانشگاه‌هاي آكسفورد انگلستان و پاريس به تحصيل و سپس تدريس پرداخت. وي در زمينه علم كيميا مطالعاتي كرد و دريافت كه چگونه مي‌توان باروت ساخت. موفقيت بيكن در كارهاي علمي حسادت همكارانش را برانگيخت. از اين رو او را به جادوگري متهم كردند و به ده سال زندان محكوم شد. در زندان، يك تقويم اصلاح شده تهيه كرد و پس از اتمام دوران زندان، بار ديگر به كارهاي علمي روي آورد. وي در اين زمان دايره‌المعارف تصنيف عظيم را كه شامل علوم طبيعي، منطق، فيزيك و.. بود نوشت و بار ديگر به اتهام نگارش كتب ضاله به مدت دوازده سال به زندان افتاد. بيكن پس از آزادي از زندان، مطالعات خود را از سر گرفت و كتب متعددي نگاشت. راجر بيكن سرانجام در 25 سپتامبر 1294م در هشتاد سالگي درگذشت.
فراخواندن سفراي اروپايي از تهران  در پي حوادث دادگاه ميكونوس
يك روز پس از اعلام حكم يك دادگاه محلي آلمان عليه مقام‏هاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران در سال 1376ش، دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا سفيران خود را از تهران فراخواندند. قاضي اين دادگاه كه در محافل خبري به دادگاه ميكونوس معروف شد،  ايران را متهم به دخالت در قتل يك مخالف اين كشور در آلمان كرد. در پاسخ به تصميم اتحاديه اروپا، ايران نيز ضمن رد ادعاهاي بي‏اساس دادگاه آلماني، سفيران خود را از كشورهاي عضو اين اتحاديه فرا خواند. ادعايي كه در اين دادگاه عليه ايران طرح شد، در واقع بخشي از تهاجم سياسي مشترك امريكا و رژيم صهيونيستي بر ضد جمهوري اسلامي ايران بود. به همين علت، دولت ايران، اين دادگاه را مردود دانست و پيش‏بيني كرد كه سفراي اتحاديه اروپا، منفعلانه به ايران باز خواهند گشت. در عمل نيز چنين شد و حدود ده ماه بعد از صدور حكم دادگاه ميكونوس، سفراي اتحاديه اروپا، يكي پس از ديگري به تهران بازگشتند.

23 فروردين
مرگ «فرانكلين روزولت»، رييس‌جمهور امريكا
فرانكلين دلانو روزولت، برادرزاده تئودور روزولت رييس‌جمهور پيشين امريكا، در 30 ژانويه 1882م در ايالت نيويورك امريكا به دنيا آمد. او پس از اتمام تحصيلات خود در رشته حقوق وارد فعاليت‏هاي سياسي شد و به معاونت نيروي دريايى و نيز فرمانداري ايالت نيويورك منصوب شد. روزولت در سال 1933م در 51 سالگي به رياست‌جمهوري امريكا دست يافت. در پاييز 1936م براي دومين بار و در سال 1940 و 1944م براي بار سوم و چهارم به رياست‌جمهوري امريكا انتخاب شد، اما چندماه پس از آغاز دوره چهارم زمامداري‏اش، در 12 آوريل 1945م، در 63 سالگي درگذشت.

24 فروردين
آغاز دومين دوره مشروطه يا تجديد حيات مشروطيت
دومين دوره مشروطه با افتتاح دومين مجلس شوراي ملي در تاريخ 24 فروردين 1288 ش برابر با دوم ذيقعده 1327 ق آغاز شد. اين دوره با محدودتر كردن مداخله شاه و لغو سيستم انتخابات به دليل ناهماهنگي در تركيب اعضاي مجلس شوراي ملي و كارشكني عناصر وابسته به دربار و مداخلات كشورهاي خارجي و ... با مشكلات فراواني مواجه شد. قيام شيخ محمد خياباني در تبريز، آغاز نهضت جنگل در گيلان و قيام تنگستاني‏ها در بوشهر از جمله وقايع مهم و مردمي اين دوره به شمار مي‏روند. دوره دوم مشروطه با قدرت‏گيري رضاخان و آغاز ديكتاتوري او رو به افول نهاد.
25 فروردين
روز بزرگداشت «شيخ فريد‌الدين عطار نيشابوري»
شيخ فريدالدين محمد بن ابراهيم نيشابوري مشهور به عطار، شاعر و عارف نام‌آور ايراني در قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجري است. وي در ابتدا شغل عطاري داشته و پس از تغيير حال، در سلك صوفيان و عارفان درآمد. عاقبت پس از سفرهاي متعدد، در زادگاه خود رحل اقامت افكند. عطار بحق از شاعران بزرگ متصوفه است. زبان نرم و گفتار دل انگيزش كه از دلي سوخته و عاشق و شيدا بر مي‏آيد، حقايق عرفاني را به نحوي خاص در دل‌ها جايگزين مي‏سازد. غير از ديوان مفصل عطار، مثنوي‏هاي متعدد او مانند اسرارنامه، الهي‏نامه، مصيبت‏نامه، خسرونامه و... مشهورند. معروف‌ترين مثنوي‏هاي عطار، منطق‏الطير نام دارد و كتاب تذكره‌الاولياء نيز از آثار مشهور منثور اوست.
مرگ «اميراسداللّه علم» نخست‏وزير و وزير دربار پهلوي
اميراسداللّه علم در سال 1298 ش در بيرجند متولد شد. وي بعدها در كودتاي 28 مرداد 32 نقشي جدي ايفا كرد و طراح و مجري اصلي انقلاب سفيد در سال‌هاي
 1342 - 1341 به درخواست امريكا و از آغاز دهه 1340، بزرگ‌ترين بازيگر دربار پهلوي بود. او از 1333 تا پايان عمر به مدت حدود 24 سال وزير دربار شاه و تصميم‌گيرنده اصلي در نظام حكومتي كشور پس از شاه بود. علم سرانجام، فروردين ماه 1357ش در 59 سالگي به بيماري سرطان در نيويورك درگذشت.
درگذشت «چارلز پيرس» فيلسوف امريكايي
چارلز ساندرز پيرس، فيلسوف و متفكر امريكايى در نيمه سپتامبر 1839م در ايالت ماساچوست امريكا به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در فلسفه
صاحب نظر شد، ولي چون مردي گمنام بود، او را براي تدريس فلسفه در دانشگاه‌ها شايسته نمي‏دانستند. پيرس پس از چندي مكتب فلسفي اصالت عمل را ايجاد كرد كه بر اساس آن جنبه ما بعد طبيعي فكر، از اعتبار مي‏افتد. از آنجا كه فلسفه لغزش پذير او  حقيقت را نسبت به زمان و مكان تغييرپذير مي‌دانست وي را بر آن مي‌داشت كه به هر نظر فلسفي تا زماني كه حقيقت آن به محك تجربه به ثبوت نرسيده است به ديده شك و ترديد بنگرد. فلسفه اصالت عمل پيرس، پس از چندي مورد توجه فلاسفه و انديشمندان بسياري قرار گرفت و در ساليان بعد، افراد زيادي از اين فلسفه، تاثير پذيرفتند و آن را به اوج رساندند. چارلز ساندرز پيرس سرانجام در 14 آوريل 1914م در 75 سالگي درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون